Pointen er vel at "når man skal - så skal man".
De fleste af os kunne vel godt, for det meste, udskyde start af opvask, tøjvask og opladning af el-bil. Men vi gider ikke fryse og aftensmaden skal helst være varm.
De fleste parcelhuse har nok 32A stikledning. Dvs. at de teoretisk kan trække ca. 20kW ind fra vejen. Det kommer man hurtigt op på hvis bilen skal lades, gulvet skal varmes og julemiddagen skal forberedes. Det kan give problemer med sikringerne og kan blive udfordrene for den enkelte. Husejeren må så lære at fordele sigt forbrug så sikringerne holder.
Men værre er det, at villavejens samlede effektforbrug let komme op på det 3-dobbelte:
https://energinet.dk/-/media/A2DD8EACBA ... E6C661.pdf. Det er nettet ikke dimensioneret til. Hvis alt tændes samtidigt er der ikke 230V i kontakterne ret længe.
Man kan så lave forskellige tiltag
- Styre teknisk hvem der bruger strøm hvornår
- Styre økonomisk hvem der bruger strøm hvornår
Det virker ikke som om at "man" ikke har råd til at sænke el-afgifterne når strømmen er billig. Så lige nu er der ikke nogen ordentlig tilskyndelse til at vise samfundssind og forbruge "på de rigtige tidspunkter". Det er kun håndører der spares. Teknikken er delvist på plads med timeafregning. Men mig bekendt bruges det ikke i større udstrækning.
Uanset (næsten da) hvad elprisen bliver, er jeg ret sikker på at der findes tidspunkter (bl.a. højtider) hvor vi bare SKAL bruge strømmen samtidigt. El-bilen kan i mange tilfælde køre hjemmefra uden at være fuldt opladet, men før eller siden kan opladning ikke udskydes længere. Det kan give problemer med net-stabilitet som nettet er dimensioneret i dag.
Jeg har set problemet i noget mindre skala på campingpladser. Der er rimeligvis styr på strømmen de fleste steder i dag, men tidligere var det ikke usædvanligt at strømmen røg efter en kold regnbyge. Så startede gulvarmen i alle vognene nemlig nogenlunde samtidigt. Gad i øvrigt vide hvor hurtigt en varmepumpe reagerer på temperaturudsving i udetemperaturføler?