Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft/luft VP hot or not

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 30 nov 2014 19:49

Et nyt mål er indenfor rækkevidde...et NUL energihus. Hvis ikke min VVB var brændt sammen sidste sæson havde jeg ikke tændt for mit pillefyr. Nu har jeg stadig 1700KWh tilbage...de ville sansynligvis kunne have rækket i den periode hvor fyret kørte. Jeg når i alt fald ikke at brænde 1700KWh af fra nu til nytår. Jeg vil efter nytår lade mine pumper køre og se om jeg har strøm nok til at drive alt HELE året...er det så ikke et NULL energihus jeg har hvis det lykkes?
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


pendec

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af pendec » 30 nov 2014 20:00

Kjeld P skrev:er det så ikke et NULL energihus jeg har hvis det lykkes?
NULL er jo på computeren noget som ikke findes, så mon det er korrekt, når du bruger EL til at få gang i dine VP.

ved Varme == NULL , får du nok mere Koldt == Meget koldt, hvis sæson 2014 byder på en god vinter.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 30 nov 2014 20:04

Jeg regner med at kriteriet for et nul energi hus er om man tilfører energi eller ej, men det passer måske ikke. Joo...hvis det bliver meget koldere end sidste år går det nok ikke, men jeg kan godt klare ned til 10g frost i en periode....nu må vi se. Pumperne kørte rigtig godt i -7 sidste år...kom aldrig over 30KWh/døgn.


Forskellen på et nul-energi hus og et almindeligt hus kan ses i navnet: Et nul-energi hus er ganske enkelt et hus, der kun producerer ligeså meget energi, som det forbruger. Det betyder, at Co2-udslippet ved et nul-energi hus er lige med 0. I Danmark udledes en fjerdedel af det samlede Co2-udslip fra landets huse.


Hmm...det vil da passe på mit hvis strømmen slår til.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

pendec

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af pendec » 30 nov 2014 20:23

Du har nok helt ret, jeg borede bare lidt i dit NULL i stedet for NUL ;)

Finn DK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Østhimmerland
Modtaget likes: 5 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Finn DK » 25 dec 2014 11:35

Pas nu på...... :wink:

Lavere energiforbrug ==> bedre energimærke ==> højere ejendomsvurdering ==> højere ejendomsskat.....schhhhh

Glædelig jul

Mvh, Finn
22 x 300W, 30 grader, stik syd
SMA 7000TL


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Hjemme teori » 25 dec 2014 11:59

Jeg tror du har ret, med at så må det være nul energi. Dog vil det ikke kunne klare sig på egen hånd, du er nød til at kunne aflevere din strøm et sted og hæve den på et senere tidspunkt.

Jeg har set en artikel fra Norge hvor huset kunne være nul energi i ødrift. Og så for man jo kontrol med om man reelt udleder CO2.

Kjeld P skrev:Jeg regner med at kriteriet for et nul energi hus er om man tilfører energi eller ej, men det passer måske ikke. Joo...hvis det bliver meget koldere end sidste år går det nok ikke, men jeg kan godt klare ned til 10g frost i en periode....nu må vi se. Pumperne kørte rigtig godt i -7 sidste år...kom aldrig over 30KWh/døgn.


Forskellen på et nul-energi hus og et almindeligt hus kan ses i navnet: Et nul-energi hus er ganske enkelt et hus, der kun producerer ligeså meget energi, som det forbruger. Det betyder, at Co2-udslippet ved et nul-energi hus er lige med 0. I Danmark udledes en fjerdedel af det samlede Co2-udslip fra landets huse.


Hmm...det vil da passe på mit hvis strømmen slår til.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 25 dec 2014 13:25

Der er kommet nye regler på området. For at kunne påstå man har et nul energihus skal det være konstrueret så det ikke bruger mere end 20KWh pr m2 pr år. Mit bruger lidt mere...så den går ikke...desværre. Strømmen slår dog til...der er ca 1000KWh i overskud til nytår....de betaler så for abonnement.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Re: Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 07 okt 2015 17:58

Så testes der atter.

Hvad kan EN varmepumpe.

Da jeg gik i seng i aftes slukkede jeg for alt varme og da jeg kom hjem i dag kl.16.30 var temperaturen i huset 16,8...så jeg frøs jo lidt. Jeg startede øjeblikkeligt EN varmepumpe (i stuen) for at prøve hvor lang tid den var om at opvarme til 20g i min stue på 40m2. Det tog præcist en time ,MEN stuen har en åbning på 2,5m til resten af huset...som er 185m2.

Jeg slukker i gen i nat og i morgen starter jeg alle 3. Det bliver sjovt at prøve hvor hurtigt det går og se strømforbruget. Jeg lægger graf ind.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

nemocharley

Re: Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 07 okt 2015 18:29

og vi følger med :great:

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Re: Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 22 okt 2015 11:22

Ikke noget nævneværdigt at vise. Jeg troede jeg kunne se forbrug på3-4Kw, men kom ikke over 1,4. Tror sg ikke det er koldt nok...til en rigtig kold-start.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar