Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft/luft VP hot or not

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 13 okt 2013 09:38

Hele tiden hører man/læser man at Luft/luft VP ikke er til helårs huse, men supplerings anlæg...det er måske også rigtigt, men hvor langt kan man komme med dem. Det har jeg tænkt mig at finde ud af...derfor har jeg købt 3 stk Panasonic...2 NE9NKE og 1 NE9PKE. Huset er 185m2 inc værksted på 45. Gavlene vender øst vest og her har jeg monteret en i hver ende af huset...de kan faktisk 'se' hinanden gennem huset...værkstedet har fået sin egen pumpe.

Det komme sig af at jeg jo har solceller og de har givet mig 3500KWh i overskud...de må da kunne give noget varme når de bliver brændt af i varmepumper. Jeg vil her løbende vise mit strømforbrug.

Det ser således ud lige nu:
Til nettet År til dato: 5215,07 kWh
Fra nettet År til dato:1616,48 kWh

Til mig og varme: 3599KWh...Jeg skaL dælme til at bruge strøm for ikke at komme til at forære det væk ved års-skiftet

Jeg ved godt at mit forbrug ikke er helt retvisende da solcellerne har produceret lidt af det, men det får være.

Billede

Uden at overbelaste pumperne kan jeg afsætte 500W pr pumpe...det er:
1,5KW i timen X 24 = 36KWh i døgnet til varme...derudover bruger jeg 6KWh til lys og andet. Det er altså 42KWh pr døgn...sådan firkantet regnet.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


danskfocus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25 nov 2009 12:51
Mit fyr: Woody V6.77 på Opop H418
Areal: 178 radiator+70 gulv
Brændsel: Træpiller i år (6mm olimp)
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Dagligt forbrug: ca. 25 kg
Årligt forbrug: ca. 7 tons
Geografisk sted: Nakskov

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af danskfocus » 13 okt 2013 18:08

Jeg er af samme grund som dig ved at montere luft/land varmepumpe.
Woody 16 Kw
30*190 W Eging solceller (5,7KWp) og 1 Danfoss tlx 6 pro +
Samsung EHS 9KW varmepumpe til overskudsstrøm.

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 13 okt 2013 19:16

det her bliver virkelig spændende at følge, jeg har 3000kwh overskud cirka som elpatronen i buffertanken skal tage sig af. Men jeg har i baghovedet at en varmepumpe (enten luft/luft eller luft/vand) er en mulig fremtidig investering, især hvis pillerne bliver meget dyre. Men de skal også blive meget dyrere, for mit anlæg er ret godt, som det er nu, synes jeg da selv. :)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af kovas » 15 okt 2013 19:25

Hej Keld P.
Når jeg læser dit indlæg er der noget jeg ikke forstår. Når du skriver år til dato så har du 3500kwh i overskud. Hvad så med resten af året? der kommer nu et halvt år hvor der er underskud. jeg har da osse masser af overskud lige nu , men over et helt år er der bare 2-300kwh for meget.
Mig bekendt bliver det afregnet på årsdagen for ibrugtagelse og ikke ved nytår. det slår mig også at dit normalforbrug kun er det halve af vores.
Så vidt jeg er orinteret så giver luft-luft kun høj cop verdi indtil det bliver ca 4gr. Der er ikke meget varme at hive ud af tør frostluft, hvorimod rigtig fugtig luft ved over 4gr kan gi meget varme. Når det bliver vinter bruger vi mere end 15kg piller/dag ca 70-88kwt så skal der godt nok gang i i varmepumperne. Men ja det bliver spændende at høre hvordan det går.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af pendec » 15 okt 2013 21:53

Kjeld P skrev:Uden at overbelaste pumperne kan jeg afsætte 500W pr pumpe...det er:
jeg har også en panasonic pumpe, og måske er min model nok størrere? da i mine tests, har jeg måtte afsætte 800-900w i forbrug når vinteren var rigtig igang, og det var så kun tests med strøm måler på. Gulvvarmen blev slukket og den blev testet om den kunne stå for presset.

Selvom jeg satte den til 22grader, så gik det ikke godt til opvarmning af stue+køkken (100kvt åbent areal), og de næsten 1Kwh/t var sgu for dyrt over nogle dage, så måske henter du de 45Kwh hjem dobbelt så hurtigt hvis deres max. også ligner min model, som jeg pt ikke kan huske model nr på. Og det er selvf. når vi får minus graderne udenfor :)

Min bruges nu forår/efterår, og jeg vinder da lidt hjem i en måneds tid *2 mdr på træpiller. men kunne det betale sig, nej. 16K bliver aldrig tjent hjem men den giver hurtig varme når de kølige aftener presser på, og når sommeren er for varm, så køler den billigt ned :) (og den er for dyr at pille ned igen og sælge, for meget tab her)

edit:
det skal måske siges, at de 400-500w holder stik forår/efterår, så skal den jo ikke kæmpe så meget får at lave varmen som tidligere nævnt omkring fugtigheden. det har jeg så også målt og bekræftet.


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 15 okt 2013 22:32

@pendec

Når jeg skriver 500W ca så er det bare et forsigtig skøn af mig...jeg har set pumperne kan køre op til 1200W, men det vil jeg ikke. Jeg vil holde øje med deres forbrug og regner med at når der er 3 til at klare det så skulle det ikke blive nødvendig med større effekt. Det skulle også forbedre deres cop-faktor at der er flere om opgaven og jeg får en fin fordeling af varmen...nu må vi se. Jeg er ikke glad for at høre du ikke mener de er pengene værd...håber sg ikke du har ret.

@kovas

Jeg mener at mit overskud som er 3500KWh lige nu skal bruges fra nu af og til nytår...det er jeg bange for jeg får svært ved. Hvis jeg ikke får brugt dem afregnes de til 60øre pr KWh og det er en dårlig forretning. Hvis der ellers er fornuft i driften af VP'erne vil jeg lade dem køre efter nytår også...måske ikke i de koldeste perioder, men ellers...så jeg ikke står med en masse ´strøm igen til næste år. Jeg håber på at når der er 3 om opgaven går det meget bedre end med en...måske tager jeg fejl...det håber jeg ikke. Mit normale årsforbrug er ca 2500 KWh...uden solceller og VP'er.


Det er ret spændende det her... natten til Lørdag skulle vi være ned på frostgrader...da vil jeg aflæse momentan effekt på pumperne...jeg skal nok skrive resultatet her.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af brianrasmussen » 15 okt 2013 23:53

Kjeld P Hvad har du måtte give for sådan 3 varmepumper ? Det er da lidt af en investering.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af kovas » 16 okt 2013 09:00

@kovas

Jeg mener at mit overskud som er 3500KWh lige nu skal bruges fra nu af og til nytår...det er jeg bange for jeg får svært ved. Hvis jeg ikke får brugt dem afregnes de til 60øre pr KWh og det er en dårlig forretning. Hvis der ellers er fornuft i driften af VP'erne vil jeg lade dem køre efter nytår også...måske ikke i de koldeste perioder, men ellers...så jeg ikke står med en masse ´strøm igen til næste år. Jeg håber på at når der er 3 om opgaven går det meget bedre end med en...måske tager jeg fejl...det håber jeg ikke. Mit normale årsforbrug er ca 2500 KWh...uden solceller og VP'er.


Det er ret spændende det her... natten til Lørdag skulle vi være ned på frostgrader...da vil jeg aflæse momentan effekt på pumperne...jeg skal nok skrive resultatet her.[/quote]
Hej Keld P.
Da jeg nåede års datoen for mit anlæg havde vi ca 2-300kwt i overskud. Pt ved jeg ikke hvad der er blevet af dem? Ud fra det jeg har læst på forum om solceller troede jeg at det blev afregnet på årsdagen for ibrugtagning. Men egentlig har det jo kun betydning det første år. Hvis der afregnes pr 1/1 vil man jo alle de næste år begynde med et underskud lave for meget om sommeren og bruge resten om efteråret. Så det der er interessant er: Hvor meget forventer du at dit anlæg giver pr år? og hvad var dit årsforbrug før du fik celler. Det sidste fratrukket det første vil ca gi det overskud du kan forvente fremover til dine vp-er.
Prisen på tre vp-er set i forhold til mængden af overskudsstrøm vi jo være mega interessant. Kan de overhoved betales tilbage?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af kovas » 16 okt 2013 09:20

Hej igen Keld.
Prøv at se denne tråd.viewtopic.php?f=189&t=18375 De to herre bliver ikke rigtig enige om tidspunktet for aflæsning.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 16 okt 2013 09:22

det kan godt være at jeg er tungnem her.... skriver trådstarter ikke at hans samlede årsforbrug er omkring 2500kwh, hvilket med hans solcelle-anlæg giver ham 3000+kwh i årligt overskud, som så skal spises af luft/luft vp?

Den årlige afregning sker den dag anlægget blev sluttet til - i mit tilfælde 11/11. Eller det er da det jeg fik at vide af mit elselskab.

Her på matriklen er løsningen svensk(pillefyr)/østrigsk(solvarme og solceller) - svenskerne, som jo som bekendt har noget billigere strøm end os danskere anbefaler brugen af "bergvärm", primært som kombiløsninger til ældre huse (svenskerne i det her tilfælde er värmebaronen, som iøvrigt ikke bryder sig om brugen af luft/luft vp, da det fjerner muligheden for en mere præcis styring (altid gennem vandtanken..)). Energihuse og varmepumper er en anden snak.

Mine finske og estiske venner undrer sig lidt over dette, hvor masseovne eller gasogenkedler er i høj kurs kombineret med luft/luft vp og solceller.

Så mon ikke begge løsninger går - som sagt så ser jeg nysgerrigt med her på sidelinjen.


Besvar