Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Rosendal » 15 nov 2013 22:18

Hej drenge.

Vi skal have installeret en varmepumpe i vores nye lavenergi hus her om et par uger. Vores installator siger at vi skal tage en 6kw. (Han har ikke set energiberegningen) Men jeg syntes det lyder til at vaere i overkanten.

Energirammeberegningen lyder saaledes:

Rumopvarming: 15,8 kWh/m2/aar
Varmt brugsvand: 18,3 kWh/m2/aar

Huset er 230m2 og effektiv indvendig er den ca. 193. Vaeggende er knap 55cm tykke.

Det giver altsaa en aarlig energiforbrug paa 3634kWh. Jeg ville da mene at det er bedst at tage en 4kw varmepumpe da det er bedre at den korer lidt hele tiden end den starter og stopper hele tiden pga. opstarterne er haarde for kompressoren.

Jeg ved ikke helt med det varmt brugsvand. Jeg har svaert ved at tro paa at vi bruger mere energi paa at varme vand op end hele huset.

Hvad siger "eksperterne"? :) Er jeg helt galt paa den?


Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Rosendal » 15 nov 2013 22:21

Det er forresten en Danfoss pumpe vi skal have. Jeg ved ikke om det har nogen betydning.

Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Givet likes: 1 gang

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Claus-fra-fyn » 20 nov 2013 02:40

Hvis du vælger en 6kw og det viser sig at en 4kw havde været nok,så må du leve med det.
Hvis du vælger en 4kw og det viser sig at de ikke kan klarer det så skal du købe en ny.

Sker der ændringer i forbruget (vinterhave/garage/eller andet er det nemerer med den store.
er der stor prisforskel ?

Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Rosendal » 20 nov 2013 14:46

Claus-fra-fyn skrev:Hvis du vælger en 6kw og det viser sig at en 4kw havde været nok,så må du leve med det.
Hvis du vælger en 4kw og det viser sig at de ikke kan klarer det så skal du købe en ny.

Sker der ændringer i forbruget (vinterhave/garage/eller andet er det nemerer med den store.
er der stor prisforskel ?
Jeg har sendt beregninger til min installator saa han kan regne paa det, samt jeg har faaet en kontakt ved Danfoss der mener at vi ikke skal vaelge en der er f.eks. en halv gange for stor da det er opstarterne der slider kompressoren.
Men ud fra talene mener han ogsaa at vi skal vaelge en 4kw.

Der kommer ingen tilbygninger da huset er arkitet tegnet og det ville vaere super aerveligt at bygge noget til - plus at vi ikke maa bygge mere pga. lokalplanen. :|

Hvis det endeligt kom dertil kunne vi jo altid faa solvarme til tid da det ville passe super ind i husets ellers gronne profil. :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Hjemme teori » 20 nov 2013 15:00

Lyder godt! men er det jordvarme eller en luft til vand pumpe? Jeg troede alle de modrene pumper var inverter typen, og der skulle jo ikke være mange stop/start!

Og du skal ikke forvente det store kW tilskud fra solvarmen en blæsende Januar nat med minus 20 udenfor!
Mvh. Sophus


Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Rosendal » 20 nov 2013 21:18

Hjemme teori skrev:Lyder godt! men er det jordvarme eller en luft til vand pumpe? Jeg troede alle de modrene pumper var inverter typen, og der skulle jo ikke være mange stop/start!

Og du skal ikke forvente det store kW tilskud fra solvarmen en blæsende Januar nat med minus 20 udenfor!
Det er en vand til vand. Det er det eneste rigtige naar det er nybyg uden fjernvarme. :)

Nej, det er rigtigt. Men det er helt 100% sikker der ingen tilbygninger kommer. Men jeg har sat "de kloge" til at regne lidt paa det. Saa maa vi se. Det kan godt vaere at den kommer til at laegge taet paa en 4kw. Saa ville det maaske vaere bedre at gaa en model op og saa risikere at skulle skifte kompresseren 'en gang for meget i forhold til hvis vi tog den lille.

KNVarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 nov 2015 11:07

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af KNVarme » 12 nov 2015 23:21

Dine beregniner er ikke helt ved siden af.
Hvis det var mig der skulle regne det ville det se således ud:
15,8kw/m2+18,3kw/m3 = 34,1 kw/m2
Med livrem og seler regner vi hele husets areal med (med vægge) 230 m2
230 m2 * 34,1 kw/m2 = 7843 kw på årsbasis
Man siger at man bruger ca. 15% af sit årlige forbrug i den koldeste måned (januar) men for at gå med livrem og seler siger jeg altid 17%
0,17*7843=1333,31 kw
Fordelt på 30 dage á 24 timer: 1333,31/(30*24)=1,85 kw.

Da varmen til vandet er indregnet i forbruget er det teoretisk set det eneste du skal bruge :-)
Men da dit hus sikkert er isoleret med rockwool/isover så vil dit forbrug i praksis være nærlig det dobbelte da disse materialer ikke i praksis isolerer så godt som de teoretisk burde iflg. deres lambda værdi.

Så 4 kw er alt rigeligt :-)
Men det er bare mig.

EDIT: Jeg glemte noget:
JA du kommer til at bruge flere penge og kw på dit varme badevand end på resten af huset fra nu af. Beklager, men sådan er det.
Advarsel!!! Jeg rådgiver, sælger og monterer varmepumper - Jeg er bare "gået forkert" på informationsmotorvejen ;-)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Hjemme teori » 13 nov 2015 07:21

:shock: Han må have frosset noget, hvis ikke han har fået sat den pumpe til endnu! det er 2 år siden denne tråd blev startet icon_cheesygrin.gif
KNVarme skrev:Dine beregniner er ikke helt ved siden af.
Hvis det var mig der skulle regne det ville det se således ud:
15,8kw/m2+18,3kw/m3 = 34,1 kw/m2
Med livrem og seler regner vi hele husets areal med (med vægge) 230 m2
230 m2 * 34,1 kw/m2 = 7843 kw på årsbasis
Man siger at man bruger ca. 15% af sit årlige forbrug i den koldeste måned (januar) men for at gå med livrem og seler siger jeg altid 17%
0,17*7843=1333,31 kw
Fordelt på 30 dage á 24 timer: 1333,31/(30*24)=1,85 kw.

Da varmen til vandet er indregnet i forbruget er det teoretisk set det eneste du skal bruge :-)
Men da dit hus sikkert er isoleret med rockwool/isover så vil dit forbrug i praksis være nærlig det dobbelte da disse materialer ikke i praksis isolerer så godt som de teoretisk burde iflg. deres lambda værdi.

Så 4 kw er alt rigeligt :-)
Men det er bare mig.

EDIT: Jeg glemte noget:
JA du kommer til at bruge flere penge og kw på dit varme badevand end på resten af huset fra nu af. Beklager, men sådan er det.
Mvh. Sophus

nemocharley

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2015 08:04

KNVarme skrev:
EDIT: Jeg glemte noget:
JA du kommer til at bruge flere penge og kw på dit varme badevand end på resten af huset fra nu af. Beklager, men sådan er det.
Solvarme på taget til vandtanken, kan måske svare sig i den slags situationer?

KNVarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 nov 2015 11:07

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af KNVarme » 16 nov 2015 09:05

Solvarme er et idealistisk produkt da tilbagebetalingstiden ofte er omtrentlig så lang som levetiden. Desværre. Men at det virker er der ikke tvivl om.
Advarsel!!! Jeg rådgiver, sælger og monterer varmepumper - Jeg er bare "gået forkert" på informationsmotorvejen ;-)


Besvar