Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 08 apr 2015 15:07

hej.

Det er måske ikke det helt rette forum at skrive i, men nok det forum det kommer tættest på hvor jeg kan finde svar på mit spørgsmål.

Da vi i 2011 flyttede ind i et højisoleret træhus, valgte vi ikke at installere ventilation med varmegenvinding, fordi det på det tidspunkt ikke var lovkrav endnu. Og så var det dengang en dyr affære og dyrt i strøm. Og da slet ikke op imod 95% virkningsgrad, som de fleste kan præstere i dag.

Vi har da haft lidt kondensvand i vinduerne, men med den nærmest ikke eksisterende vinter vi lige har haft, har gjord at vores vinduer har sejlet og konen har haft problemer med hals og hovedpine. Det viser sig også at vi har en luftfugtighed på omkring 55% selvom vi lufter ud flere gange dagligt. I vinterhalvåret anbefales det at have en luftfugtighed på omkring 40%

Nu har vi besluttet at vi hellere må få et sådan ventilationsanlæg med varmegenvinding installeret, men hold nu helt fast hvor er der mange kloge hoveder, som selvfølgelig gerne vil sælge deres anlæg, som er det bedste.

Så nu vil jeg se om der er nogen i dette forum, som har gode råd til valg af leverandør.

Jeg syntes selv at genvex og dantherm får ret god omtale. Ellers er der jo også nilan og krappan i Haderslev. Krappan vil jeg snarest besøge, da de ikke får noget negativ omtale overhovedet. Jeg har ihvertfald ikke hørt noget.

Kan det anbefales at tilslutte vores emfang til anlægget? Har hørt at flere og flere gør det, da der bliver suget rigtig meget varme ud den vej, da den jo kører mindst en time dagligt.

Vi vil måske have en brændeovn en gang. Kan en sådan fungere sammen med varmegenvinding?

Håber lige der er nogle der lige vil svare på mine spørgsmål, da der ret sikkert er nogle i dette forum der ved noget om det :-)

På forhånd tak for hjælpen.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af John Skov Jensen » 08 apr 2015 15:51

ku8 skrev:hej.

Det er måske ikke det helt rette forum at skrive i, men nok det forum det kommer tættest på hvor jeg kan finde svar på mit spørgsmål.

Da vi i 2011 flyttede ind i et højisoleret træhus, valgte vi ikke at installere ventilation med varmegenvinding, fordi det på det tidspunkt ikke var lovkrav endnu. Og så var det dengang en dyr affære og dyrt i strøm. Og da slet ikke op imod 95% virkningsgrad, som de fleste kan præstere i dag.

Vi har da haft lidt kondensvand i vinduerne, men med den nærmest ikke eksisterende vinter vi lige har haft, har gjord at vores vinduer har sejlet og konen har haft problemer med hals og hovedpine. Det viser sig også at vi har en luftfugtighed på omkring 55% selvom vi lufter ud flere gange dagligt. I vinterhalvåret anbefales det at have en luftfugtighed på omkring 40%

Nu har vi besluttet at vi hellere må få et sådan ventilationsanlæg med varmegenvinding installeret, men hold nu helt fast hvor er der mange kloge hoveder, som selvfølgelig gerne vil sælge deres anlæg, som er det bedste.

Så nu vil jeg se om der er nogen i dette forum, som har gode råd til valg af leverandør.

Jeg syntes selv at genvex og dantherm får ret god omtale. Ellers er der jo også nilan og krappan i Haderslev. Krappan vil jeg snarest besøge, da de ikke får noget negativ omtale overhovedet. Jeg har ihvertfald ikke hørt noget.

Kan det anbefales at tilslutte vores emfang til anlægget? Har hørt at flere og flere gør det, da der bliver suget rigtig meget varme ud den vej, da den jo kører mindst en time dagligt.

Vi vil måske have en brændeovn en gang. Kan en sådan fungere sammen med varmegenvinding?

Håber lige der er nogle der lige vil svare på mine spørgsmål, da der ret sikkert er nogle i dette forum der ved noget om det :-)

På forhånd tak for hjælpen.
Jeg har et Nilan Comfort 300 med varmeflade tilkoblet varmeanlægget. Det er jeg ganske godt tilfreds med.
Det bruger ca. 0,5 kwh i døgnet
Er i drift 24/7/365

/John

JR 49
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 06 sep 2012 08:02
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af JR 49 » 08 apr 2015 19:51

ja nilan er super har installeret mange af de anlæg har aldrig haft bøvl

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af JFinderup » 08 apr 2015 22:28

Naboen har et Nilan anlæg i et 3 år gammelt L&R lav energi hus - de er meget tilfredse med det. Det har så også en jordvarmepumpe tilsluttet.
Jeg har talt med en Nilan montør og han fraråder at koble emfang på pga. fedt i filtre. Det uger godt nok noget varme, men det kører ikke konstant.
Med hensyn til brændeovn kan det fint gå med, men der var rådet at der er en indblæsning tæt på brændeovnen, så den hjælpe til med at skubbe den varme luft fra brændeovnen længere ud i huset.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

dannidines

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af dannidines » 09 apr 2015 06:37

Jeg lytter lige med her :) har nemlig selv kigget på Nilan 300 med fugtstyring og en af Duka's modeller også :)

Og må jeg skyde et spørgsmål ind?

Montering af sådan anlæg, er det helt umuligt at gøre selv? Jeg tænker ikke "placering af genvendingsenheden," men nærmere dimensionering af spirorør?


ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 09 apr 2015 07:40

Super med en masse svar :-)

Kan se at der pt ikke er repræsenteret andet end nilan.

Støjer nilan mere end andre anlæg? Spørger da jeg kender flere der har det hvor det støjer. Men jeg gætter på at det er fordi at det er lavet alt for billig i typehuse og derved standart dimentioneret anlæg til alle huse.

Hvad angår nilan, så laver de en en-box, med et spjæld og et filter i til emhætten. Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer endnu, da jeg venter på svar fra nilan. Men det er noget med at spjældet lukker næsten helt for det øvrige anlæg, når man starter for emhætten, så den får næsten alt suget.

Nogen der kender em-box?

Man kan sagtens selv montere rørene også få et firma til at indregulere det hele, når man er færdig. Men man må aldrig selv begynde på at dimensionere, for så kan det gå helt galt. Det skal man have nogen til at gøre for en, som har forstand på det.

Nogen der kender firmaet krappan i Haderslev? (Www.krappan.dk) som sælger og dimentionerer anlæg? Jeg har ihvertfald fået et godt indtryk af firmaet efter en lang samtale, og vil nu ned forbi dem med en plantegning, og høre deres forslag til et anlæg.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 apr 2015 08:32

dannidines skrev:Jeg lytter lige med her :) har nemlig selv kigget på Nilan 300 med fugtstyring og en af Duka's modeller også :)

Og må jeg skyde et spørgsmål ind?

Montering af sådan anlæg, er det helt umuligt at gøre selv? Jeg tænker ikke "placering af genvendingsenheden," men nærmere dimensionering af spirorør?
Montering er et hyggeligt gds job afh. Hvordan dit loft er udformet.
Jeg dimmensionerede og monterede selv mit anlæg og fik så efterfølgende et ventilationsfirma til at indregulere det.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 apr 2015 08:42

ku8 skrev:Super med en masse svar :-)

Kan se at der pt ikke er repræsenteret andet end nilan.

Støjer nilan mere end andre anlæg? Spørger da jeg kender flere der har det hvor det støjer. Men jeg gætter på at det er fordi at det er lavet alt for billig i typehuse og derved standart dimentioneret anlæg til alle huse.

Hvad angår nilan, så laver de en en-box, med et spjæld og et filter i til emhætten. Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer endnu, da jeg venter på svar fra nilan. Men det er noget med at spjældet lukker næsten helt for det øvrige anlæg, når man starter for emhætten, så den får næsten alt suget.

Nogen der kender em-box?

Man kan sagtens selv montere rørene også få et firma til at indregulere det hele, når man er færdig. Men man må aldrig selv begynde på at dimensionere, for så kan det gå helt galt. Det skal man have nogen til at gøre for en, som har forstand på det.

Nogen der kender firmaet krappan i Haderslev? (http://Www.krappan.dk) som sælger og dimentionerer anlæg? Jeg har ihvertfald fået et godt indtryk af firmaet efter en lang samtale, og vil nu ned forbi dem med en plantegning, og høre deres forslag til et anlæg.
Jeg valgte at montere lyddæmpere på alle ind- og udsugningsventiler. Ingen støj og ingen overførsel af snak eller musik fra et rum til et andet via ventilationsanlægget.
Men da jeg selv planlagde og dimmensionerede det havde jeg jo også helt frie tøjler til at gøre dette som jeg selv syntes det det var bedst.
Jeg kender ikke noget til det emfang du omtaler, men ville aldrig selv begynde at ofre penge på det. Den varme der spildes i min alm emhætte er i min verden ubetydelig i forhold til at skulle indkøbe og vedligeholde et særligt fedtfilter til ventilationsanlægget. Men det må være op til en selv at vurdere på dette.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af thoken » 09 apr 2015 09:34

Hej.
Vi har selv monteret ventilationsanlæg, og det tager lidt tid, men der er mange penge at spare.
Vi købte rør og fittings ved: http://www.klimagrossisten.dk

Jeg kan se han tilbyder gratis hjælp til dimensionering, hvis man Efterflg. Køber anlæg hos ham. :great:

Husk. Lyder dæmpere på alle ind og udblæs.



Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af JFinderup » 09 apr 2015 09:43

dannidines skrev:Jeg lytter lige med her :) har nemlig selv kigget på Nilan 300 med fugtstyring og en af Duka's modeller også :)

Og må jeg skyde et spørgsmål ind?

Montering af sådan anlæg, er det helt umuligt at gøre selv? Jeg tænker ikke "placering af genvendingsenheden," men nærmere dimensionering af spirorør?
Det kan sagtens laves som medbyg. Jeg havde et firma ude og se på mit hus og de kom med 3 tilbud med 3 varianter af mit arbejde.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar