Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe eller ej ?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
HESC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2015 11:10

Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af HESC » 25 dec 2015 11:20

Vi har i de sidste mange år, fyret udelukkende med en træpille brændeovn i stuen (varmt vand er via el) - vores stue ligger centralt i huset (der er 110 kvm), med forbindelse til (næsten) alle rum, så det har fungeret perfekt for os.

Jeg er dog blevet lidt træt af at skulle slæbe træpiller, og overvejer om det kunne være attraktivt at sætte en luft/luft varemepumpe op.

Vi bruger årligt små 3 tons træpiller til opvarmning, og jeg overvejer en Panasonic (HZ9RKE) varmepumpe med en SCOP på lidt over 5.

Er der nogen der kan bedømme en evt besparelse eller mer-udgift ved et sådan skifte ?

Jvf BBR er vores hus registreret med Elpaneler - skal dette ændres til 'Varmepumpe' for at få den ekstra lave afgift fra 2016 ?

Hører gerne om folks erfaringer med bruge af luft/luft varmepumpe som eneste varmekilde i helårs hus ?


pendec

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af pendec » 25 dec 2015 20:07

Mine erfaringer når det var ca. 0-5 grader vildt dårlige, den var dyrere i drift end mit fyr som sluger 25-30kg på en kold dag med vind.

Så du skal være sikker på isoleringen er på plads ellers går varmen hurtigt ud af en luft/luft vp, synes jeg.

Det er så en ren personlig vurdering, ikke teknisk. Dem som købte min sagde også den kun var til sommerhuse og skulle bruges som sådan til at holde de 8grader og ikke varme et hus op om vinteren ;) Så har du ikke solceller og 3 luft/luftvarme pumper som fødes billigt, så er det sgu nok for dyrt.

Jeg prøvede kort en kombi med fyr på lavere temp og luft/luft, det virkede nogenlunde med stadig svært at styre og så meget tid gad jeg ikke bruge på at spare 6-8kg piller, som det så ud til på en dag.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af triumph » 25 dec 2015 21:12

3 tons træpiller giver ca. 12.000 kwh varme, ved en virkningsgrad på 0,8.
12000 / Scop 5 x 2,25 kr/kwh =5300 kr/år
Personligt har jeg virkeligt svært ved at tro på at en luft/luft varmepumpe i virkelighedden har en Scop på 5, når en jordvarmepumpe her en cop på 3,5. og når den så bliver testet, irl. Så skal den være virkelig god for at opnå en Scop på 2,8.
Altså; du bruger ca. 6000 kr om året på træpiller. Hvis man tager ovenstående beregning for gode vare, så bliver det en anelse billigere (det tror jeg dog ikke holder)
Tilgængæld er der noget med at hvis du får registeret dit hus, således at hovedopvarmingenen er varmepumpe, så reduceres elafgiften på forbruget over 4000 KWh med 62 øre/kwh.
Så i virkelighedden vil jeres varmeomkostning nok blive reduceret
Læs mere her:
https://www.se.dk/se-energi-og-klima/pr ... ret-elpris

HESC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2015 11:10

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af HESC » 25 dec 2015 21:43

triumph skrev:3 tons træpiller giver ca. 12.000 kwh varme, ved en virkningsgrad på 0,8.
12000 / Scop 5 x 2,25 kr/kwh =5300 kr/år
Personligt har jeg virkeligt svært ved at tro på at en luft/luft varmepumpe i virkelighedden har en Scop på 5, når en jordvarmepumpe her en cop på 3,5. og når den så bliver testet, irl. Så skal den være virkelig god for at opnå en Scop på 2,8.
Altså; du bruger ca. 6000 kr om året på træpiller. Hvis man tager ovenstående beregning for gode vare, så bliver det en anelse billigere (det tror jeg dog ikke holder)
Tilgængæld er der noget med at hvis du får registeret dit hus, således at hovedopvarmingenen er varmepumpe, så reduceres elafgiften på forbruget over 4000 KWh med 62 øre/kwh.
Så i virkelighedden vil jeres varmeomkostning nok blive reduceret
Læs mere her:
https://www.se.dk/se-energi-og-klima/pr ... ret-elpris
Reelt set er jeg tilfreds hvis blot udgiften med VP bliver den samme som træpillerne, giver også gerne en smule ekstra for den øgede komfort.
Med den billigere strøm synes jeg ikke det virker helt umuligt ?

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af Optimisten » 26 dec 2015 09:42

SEAS regner således mht til de 4000 kWh. De deles i 4 kvartaler, så forbruget over 1000 kWh pr. kvartal udløser rabatten. Da vi kun bruger varmepumpe i to kvartaler, udløses rabatten allerede efter 2000 kWh ;-)
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af triumph » 26 dec 2015 10:42

Jeg mener dog der skal udføres et årligt service (lovpligtigt) på varmepumper, hvilket jo også koster noget

HESC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2015 11:10

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af HESC » 26 dec 2015 10:56

triumph skrev:Jeg mener dog der skal udføres et årligt service (lovpligtigt) på varmepumper, hvilket jo også koster noget
Det tror jeg findes allerede, blot der er tale om en enhed med over 1kg kølemiddel i ?

Men det skal selvfølgelig medregnes i det store billede.

PoloDude
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 jan 2016 09:18

Re: Varmepumpe eller ej ?

Indlæg af PoloDude » 21 jan 2016 09:22

Varmepumpe "service" koster 1000kr årligt. Jeg har selv en Panasonic (Danmarkspumpen) siden 2010. Jeg overvejer selv om det kan gå at droppe brændeovnen. Der er jo et varmetab gennem stålskorstenen når brændeovnen ikke kører. Men som jeg husker det, så kan min varmepumpe ikke arbejde når vi kommer ned under de -15, men måske en Mitsubishi kan, de står jo til at fungere ned til -25.


Besvar