Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af EcoErik » 27 dec 2015 05:17

Går og roder med en tosset ide om at sætte en luft/vand vp op med det eneste formål at give brinen i ”pift” i de 3 koldeste måneder, hvor jord + evt. energifangere ikke længere kan følge med. Den vil jo kunne ”nøjes” med at hæve temperaturen en 2-3 grader (endda i den helt lave ende) men til gengæld skal det helst være ”one the fly”, altså kaskade koblet til JVP, så den først starter, når temperaturen på brine ud falder til f.eks. -1g Hvad siger I? Er det en gal mands tanker? Jeg forestiller mig jo, at energifangere sammen med H-jordslanger kan klare brinen 9 ud af 12 mdr.

Fakta om huset:
Byggeår: 1926, Total renoveres/isoleres nu, Grundplan: 249m2, 1. Sal: 114m2, Tagetage: 86m2, Kælder: 99m2, (kælder p.t. ikke opvarmet, der påtænkes dog opsætning af overskydende radiatorer). 100% gulvvarme i beboelse, ”2 families hus” – dermed ønske om særskilt energimåling på både vand, varmt vand og gulvvand. 3 håndklædetørrer (vand). Gæt på forbrug: mellem 20-40MW varme

Fjernvarmepriser (år): Målerleje: 1.000,- Effektbidrag (15/m2/år): 6.735,- MW pris: 539,- hvilket giver en pris på mellem 18.515,- og 29.295,- (gæt).

Jordslanger: Haveareal til horisontale jordslanger (evt. 2 lag): ca. 400m2 (med forbehold for hvad vi finder, når vi begynder at grave). Påtænker 3-4 boringer (knapt så dybe) til lagring fra energifangere om sommeren, kender ikke jordbundsforhold. (kunne et alternativ til boringsløsningen være opsætning af en luft/vand pumpe, der alene har til formål at hæve brinen i perioder med negativ brinetemperatur) ?

Egne erfaringer:
Har etableret et JVP anlæg for 3½ år siden med flg. fakta: ca. 380m horisontal jordslange, CTC ecoheat 308 v/gennemstrømsveksler til vv, 164m2 1 plans hus med 100 % gulvvarme (byggeår 2004), 2 voksne, 4 børn (14-5 år). Gennemsnit forbrug: 9,19kwh/dag siden opstart incl. strøm til cirkulationspumpe (kamstrup bimåler på totalforbruget).
Målergrundlag: daglig registrering af: kwh, brine ind/ud (og kan heraf se, at brinetemp det meste af året følger ude temp meget godt, - men her har vi selvfølgelig også ca. 380m slang... endda til et noget mindre krævende hus/installation)
/Erik
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af MichaelK » 27 dec 2015 11:05

I følge dine indlæg til denne tråd: viewtopic.php?f=107&t=25891&start=20
lod det ellers ikke til, at jordvarmeanlægget havde nogen problemer med at
leverer varmen. Det var hurtigt du kom til en anden konklusion :P

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

danskfocus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25 nov 2009 12:51
Mit fyr: Woody V6.77 på Opop H418
Areal: 178 radiator+70 gulv
Brændsel: Træpiller i år (6mm olimp)
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Dagligt forbrug: ca. 25 kg
Årligt forbrug: ca. 7 tons
Geografisk sted: Nakskov

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af danskfocus » 27 dec 2015 13:24

MichaelK skrev:I følge dine indlæg til denne tråd: viewtopic.php?f=107&t=25891&start=20
lod det ellers ikke til, at jordvarmeanlægget havde nogen problemer med at
leverer varmen. Det var hurtigt du kom til en anden konklusion :P
Hvor står der at anlægget ikke kan følge med da ?
Woody 16 Kw
30*190 W Eging solceller (5,7KWp) og 1 Danfoss tlx 6 pro +
Samsung EHS 9KW varmepumpe til overskudsstrøm.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af MichaelK » 27 dec 2015 13:45

Det er da min konklusionen på, at man nu overvejer at supplere jordvarmeanlægget
med yderligere varmepumper. Havde jordvarmeanlægget kørt helt uden problemer,
ville man vel end ikke begynde at overveje flere muligheder?

Sommetider skal man også læse mellem linjerne :roll:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af EcoErik » 27 dec 2015 17:31

MichaelK skrev:Det er da min konklusionen på, at man nu overvejer at supplere jordvarmeanlægget
med yderligere varmepumper. Havde jordvarmeanlægget kørt helt uden problemer,
ville man vel end ikke begynde at overveje flere muligheder?

Sommetider skal man også læse mellem linjerne :roll:
Hmm, - MichaelK, måske det var bedre at læse, hvad det egentlig var jeg spurgte om, - også svare på det istedet - hvis du altså har nogen vidden på området?

Det fremgår måske ikke tydeligt nok, men, vores eksisterende anlæg/hus køre helt optimalt, det burde enhver kunne læse med de opgivne forbrugstal eller? Vi har dog for ½ år siden købt en stor gammel bygning (tidl. skole). Den har stået uopvarmet/tom de seneste 3½ år. Der er fjernvarme i huset og det er bare at "sætte stikket i". Jeg er dog bange for at danmarks billigste fjernvarme er for dyr i forhold til et optimeret varmepumpe anlæg - derfor indlæget...
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af MichaelK » 27 dec 2015 18:20

Var det så ikke bedre at komme med oplysningerne om at dit spørgsmål angår den
"nye" bygning, under det afsnit, der hedder "Fakta om Huset"?

- Du skriver INTET om en "stor gammel bygning". Jeg kan ikke umiddelbart se om
dine "fakta" indeholder oplysninger om nuværende, eller fremtidige "projekter".
Eller hvilken bygning dit superkørende anlæg er installeret i?

- Og ja, jeg har faktisk erfaringer på området! Erfaringer, der har givet mig lige
tilpas indsigt til at konkludere, at med mindre bygningen er optimeret til det, så
hold jer fra jordvarme (læs: Med gulvvarme og isoleret i overensstemmelse hermed).

Det lader jo til at Du har været heldig med at få et fornuftigt fungerende anlæg, for
det er det bestemt ikke alle der har! Jeg har flere eksempler på projekter, hvor det
er gået galt. Som regel fordi man har været alt for optimistisk omkring, hvor meget
sådan et anlæg skal dimensioneres til, og hvor velegnet bygningerne har været.

Jeg arbejder selv i entreprenørbranchen, og har etableret flere anlæg. Der har jeg
selvsyn kunne konstatere, at de kære energikonsulenter skulle tage og se på den
praktiske drift i stedet for bare at fokusere på at sælge endnu et anlæg!

Jeg har INTET imod jordvarme, men jeg fokusere meget på økonomien i det.

Har man et ældre hus, så er det sjældent det kan isoleres så effektivt som et helt
nybygget hus. En efterisolering i det omfang, ville ofte gøre at omkostningerne ville
nærme sig prisen på et nybyggeri.

Et jordvarmeanlæg koster i omegnen af 120-150.000,-, som skal tillægges prisen på
etableringen af evt. gulvvarme. Et fuldautomatisk pillefyr, kan sagtens erhverves
for de penge, og også billigere, hvis man vil give lidt køb på komforten. Til gengæld
kunne man måske spare omlægningen til gulvvarme, og dermed spare penge i den
sidste ende? Det er der jeg har fokus!

Jeg havde en "Energikonsulent" fra mit lokale elselskab til at fremkomme med et
tilbud på jordvarmeanlæg til mit hus. Pris: 130.000,- plus en forventet årlig drift
på 17.000,-, plus lovpligtig årligt service besøg på 1900,- Beløb, der i øvrigt kun ville
stemme, hvis mit hus fra 1892 blev efterisoleret til seneste standard? En operation der,
hvis den kunne lade sig gøre, vil være noget nær umulig at prissætte.

Så kiggede jeg på pillefyr, og her var billedet et helt andet. Her har investeringen
været på knap 100.000,- (Fravalgte pillesug og indblæsning i silo) Skulle jeg have
haft det helt fuldautomatisk, så jeg kun skulle tømme askeskuffen 1-2 gange årligt, så
var prisen landet på det sammen som jordvarmeanlægget. Men.....

Kigger man så på driftsomkostningerne, og skriver sig bag øret, at de 100.000,- for
pillefyret var inkl. ændringerne i husets varmeinstallationer, så ser driftsregnskabet
særdeles fornuftigt ud. Jeg har en varmeudgift, inkl. varmt vand til hanen, på 5,5-6
tons piller om året. Altså en udgift på ca. 10.000,-/ år (køber piller i Tyskland). Og
det til et hus på 300 kvm., hvor det ca. er de 180 kvm., der er opvarmede.

Allerede efter det første år var jeg altså foran på points, i forhold til jordvarme. Derfor
er jeg ofte skeptisk, når folk slår jordvarme op som det nye Columbusæg.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af Landlyst » 27 dec 2015 18:32

MichaelK skrev:Var det så ikke bedre at komme med oplysningerne om at dit spørgsmål angår den
"nye" bygning, under det afsnit, der hedder "Fakta om Huset"?

- Du skriver INTET om en "stor gammel bygning". Jeg kan ikke umiddelbart se om
dine "fakta" indeholder oplysninger om nuværende, eller fremtidige "projekter".
Eller hvilken bygning dit superkørende anlæg er installeret i?

- Og ja, jeg har faktisk erfaringer på området! Erfaringer, der har givet mig lige
tilpas indsigt til at konkludere, at med mindre bygningen er optimeret til det, så
hold jer fra jordvarme (læs: Med gulvvarme og isoleret i overensstemmelse hermed).

Det lader jo til at Du har været heldig med at få et fornuftigt fungerende anlæg, for
det er det bestemt ikke alle der har! Jeg har flere eksempler på projekter, hvor det
er gået galt. Som regel fordi man har været alt for optimistisk omkring, hvor meget
sådan et anlæg skal dimensioneres til, og hvor velegnet bygningerne har været.

Jeg arbejder selv i entreprenørbranchen, og har etableret flere anlæg. Der har jeg
selvsyn kunne konstatere, at de kære energikonsulenter skulle tage og se på den
praktiske drift i stedet for bare at fokusere på at sælge endnu et anlæg!

Jeg har INTET imod jordvarme, men jeg fokusere meget på økonomien i det.

Har man et ældre hus, så er det sjældent det kan isoleres så effektivt som et helt
nybygget hus. En efterisolering i det omfang, ville ofte gøre at omkostningerne ville
nærme sig prisen på et nybyggeri.

Et jordvarmeanlæg koster i omegnen af 120-150.000,-, som skal tillægges prisen på
etableringen af evt. gulvvarme. Et fuldautomatisk pillefyr, kan sagtens erhverves
for de penge, og også billigere, hvis man vil give lidt køb på komforten. Til gengæld
kunne man måske spare omlægningen til gulvvarme, og dermed spare penge i den
sidste ende? Det er der jeg har fokus!

Jeg havde en "Energikonsulent" fra mit lokale elselskab til at fremkomme med et
tilbud på jordvarmeanlæg til mit hus. Pris: 130.000,- plus en forventet årlig drift
på 17.000,-, plus lovpligtig årligt service besøg på 1900,- Beløb, der i øvrigt kun ville
stemme, hvis mit hus fra 1892 blev efterisoleret til seneste standard? En operation der,
hvis den kunne lade sig gøre, vil være noget nær umulig at prissætte.

Så kiggede jeg på pillefyr, og her var billedet et helt andet. Her har investeringen
været på knap 100.000,- (Fravalgte pillesug og indblæsning i silo) Skulle jeg have
haft det helt fuldautomatisk, så jeg kun skulle tømme askeskuffen 1-2 gange årligt, så
var prisen landet på det sammen som jordvarmeanlægget. Men.....

Kigger man så på driftsomkostningerne, og skriver sig bag øret, at de 100.000,- for
pillefyret var inkl. ændringerne i husets varmeinstallationer, så ser driftsregnskabet
særdeles fornuftigt ud. Jeg har en varmeudgift, inkl. varmt vand til hanen, på 5,5-6
tons piller om året. Altså en udgift på ca. 10.000,-/ år (køber piller i Tyskland). Og
det til et hus på 300 kvm., hvor det ca. er de 180 kvm., der er opvarmede.

Allerede efter det første år var jeg altså foran på points, i forhold til jordvarme. Derfor
er jeg ofte skeptisk, når folk slår jordvarme op som det nye Columbusæg.


Mvh.
:great: :great: :great:

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af HR LUCCA » 27 dec 2015 18:47

EcoErik skrev:Hmm, - MichaelK, måske det var bedre at læse, hvad det egentlig var jeg spurgte om, - også svare på det istedet - hvis du altså har nogen vidden på området?

Det fremgår måske ikke tydeligt nok, men, vores eksisterende anlæg/hus køre helt optimalt, det burde enhver kunne læse med de opgivne forbrugstal eller? Vi har dog for ½ år siden købt en stor gammel bygning (tidl. skole). Den har stået uopvarmet/tom de seneste 3½ år. Der er fjernvarme i huset og det er bare at "sætte stikket i". Jeg er dog bange for at danmarks billigste fjernvarme er for dyr i forhold til et optimeret varmepumpe anlæg - derfor indlæget...
Hvis du ikke ved hvad det koster og varme huset op med fjernvarme , vil jeg nok starte med og bruge det , for at få opklaret hvad det koster og bruge det , før jeg smed mange tusinde kroner efter noget der måske er dyre , eller hvor der går feks 20 år før det er betalt :wink:
Så er det i mange kommuner ikke muligt og skifte fjernvarme ud med andre slags opvarmning :wink:

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af Optimisten » 27 dec 2015 19:31

Grundlæggende kan din ide sammenlignes med at sætte projektører op over solcellerne på taget, så de producerer mere elektricitet i de mørkeste tre måneder af året ;-)

MHT dit nye hus, mener jeg at du bør starte med en varmetabsberegning, f.eks. med hjælp af det gratis program fra rockwool. Her kan du taste alle de energirenoverede bygningsdele ind og få et indtryk af dit varmebehov efter renovering.

Hvis en jvp kan klare behovet, må en undersøgelse af forudsætningerne være det næste. Jordbund, areal m.m.

Personligt tror jeg ikke på at jordvarme er rentabelt pga de høje etableringsomkostninger og de for tiden lave energiomkostninger til f.eks. fyringsolie. De dyre jordvarme-anlæg har det med at blive teknologisk forældede før tilbagebetalingstiden er forbi og gevinsten skal hentes hjem.

Lavpris luft/vand varmepumper med en estimeret levetid på 5-7 år klarer sig meget bedre økonomisk pga lave etableringsomkostninger og muligheden for at springe videre til det næste teknologitrin efter relativt få år.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

danskfocus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25 nov 2009 12:51
Mit fyr: Woody V6.77 på Opop H418
Areal: 178 radiator+70 gulv
Brændsel: Træpiller i år (6mm olimp)
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Dagligt forbrug: ca. 25 kg
Årligt forbrug: ca. 7 tons
Geografisk sted: Nakskov

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af danskfocus » 28 dec 2015 09:09

Hold da op, alle fordomme om varmepumper samlet i een tråd, nå ja ok, man er vel nødt til at trække sådanne kort, for at retfærdiggøre pillefyrsanlæg til flere hundrede tusind kroner.
Woody 16 Kw
30*190 W Eging solceller (5,7KWp) og 1 Danfoss tlx 6 pro +
Samsung EHS 9KW varmepumpe til overskudsstrøm.


Besvar