Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med Vølund/Nibe fighter 1245

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
KimHJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 maj 2016 14:20

Erfaring med Vølund/Nibe fighter 1245

Indlæg af KimHJ » 11 maj 2016 14:29

Hej.

Har for en måned siden overtaget et nyt hus (BR2015) med jordvarme. Anlægget er et Vølund/Nibe fighter 1245. Jeg har slået el tilskudsvarme fra. I disse dage er der næsten på intet tidspunkt under 22-23 grader i huset og termostaterne til gulvvarmen står til 21 = der er ikke behov for varme. Varmtvandsinstillingen stod til økonomi ca halvdelen af døgnet og normal resten, indstil igår hvor jeg rettede efter at have læst lidt på nettet. Nu køre den normal fra 06-08.30 hver dag og økonomi for resten af døgnet. Vi er to personer i husstanden.
Vi er rigtige glade for det, men vil også gerne optimere så godt som muligt.

Vi har for lidt over en uge siden fået sat en elmåler på. Måleren melder en "phase sequence" fejl men elektrikeren mener ikke det betyder noget, da anlægget er monteret på samme måde som før.
Det meste af tiden hvor jeg kigger på måleren er det nuværende forbrug på 20-30 watt. I morges kørte anlægget (brummede som det plejer) og det øjeblikkelige forbrug var 1.8-2kw. Samlet har vi på den seneste uge haft et forbrug på ca. 22 kwh.
Lyder øjeblikkelige og samlede forbrug rigtigt nok?

Jeg har læst at man bør åbne alle termostater og i stedet skrue ned de steder man måtte ønske højere temperatur, og derefter stille varmen på selve anlægget. Er det rigtigt?
Er der andet jeg kan/bør optimere/justere på?

Pft.
Kim


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Erfaring med Vølund/Nibe fighter 1245

Indlæg af DBS » 11 maj 2016 18:13

Nu er det forhåbentlig målerne der melder fasefølge fejl og ikke varmepumpen.

Hvis det er varmepumpen, ville den nu nok heller ikke starte.

Måleren, elektriker har ikke fået monteret faserne korrekt (forkert drejefelt), han burde skamme sig, når han ikke montere den korrekt.

Jeg går udfra at elmåler og varmepumpe er hver for sig !

KimHJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 maj 2016 14:20

Re: Erfaring med Vølund/Nibe fighter 1245

Indlæg af KimHJ » 12 maj 2016 08:31

Præcis, det er måleren der melder fejl. Elektrikeren siger han har monteret faserne i samme rækkefølge som før.

Jeg er faktisk også ligeglad med om den melder fejl, bare den fungere, måler rigtigt og ikke ødelægger noget.

Det skal siges at jeg har leveret måleren som han har monteret.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaring med Vølund/Nibe fighter 1245

Indlæg af daffy » 14 maj 2016 10:39

For det 1. Tillykke med en rigtig god varmepumpe.

Har du fået installeret den inde føler, der følge med pumpen ? -og udeføleren ?

Når du har fået placeret din inde føler det rigtige sted i dit kan du skrue alle dine termostater op -og lade indeføleren styre din varme.

Jeg regner med at dine slanger er skyllet rigtigt godt ud or snavs/sand m.m - eventuelt med et filter foran indgangen til varmepumpen. Den lille ekstraudgift er givet rigtig godt ud.


Besvar