Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vægt på piller i pose.

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Vægt på piller i pose.

Indlæg af marbjergper » 05 nov 2017 12:50

hej, er lidt nysgerrig om nogen har oplevet at vægten ikke holder? Da jeg startede denne fyringsæson og tog huld på den første palle og tog den første pose kunne jeg både se og mærke der var noget galt så jeg prøvedev at veje den 14.1kg hvor der skulle være 15kg. efter jeg har vejet 25poser er gennemsnittet 14.3 kg. det er vel lige lidt nok så når jeg har købt 180 poser og der mangler 0.7 kg pr pose er det vel ikke ok har så set at der 4 ekstra poser med men det er det samme 14.3,14 1, 14,5 .14.4 kg så det er ligesom ikke nok
har ikke sagt noget til min leverandør endnu med det kommer,er lidt spændt om de næste 2 paller er på samme måde så vi se.
var bare nysgerie om andre at prøvet det samme. Vh Per

Ps rigtig god søndag til alle :twisted: :twisted:


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af Lintz » 05 nov 2017 12:59

marbjergper skrev:hej, er lidt nysgerrig om nogen har oplevet at vægten ikke holder? Da jeg startede denne fyringsæson og tog huld på den første palle og tog den første pose kunne jeg både se og mærke der var noget galt så jeg prøvedev at veje den 14.1kg hvor der skulle være 15kg. efter jeg har vejet 25poser er gennemsnittet 14.3 kg. det er vel lige lidt nok så når jeg har købt 180 poser og der mangler 0.7 kg pr pose er det vel ikke ok har så set at der 4 ekstra poser med men det er det samme 14.3,14 1, 14,5 .14.4 kg så det er ligesom ikke nok
har ikke sagt noget til min leverandør endnu med det kommer,er lidt spændt om de næste 2 paller er på samme måde så vi se.
var bare nysgerie om andre at prøvet det samme. Vh Per

Ps rigtig god søndag til alle :twisted: :twisted:
Måske en god ide at oplyse hvilket mærke der er tale om.

Alle kan snyde og nogle gør det måske bevist, men syntes da at du skal være helt sikker på at din vægt viser rigtigt inden du gør mere ved det overfor forhandler.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af triumph » 05 nov 2017 15:20

Jeg arbejdede engang på det hedengangne Dalum papirfabrik. Noget det der ændrede det fra en underskudsforretning til en overskudforretning, var at ændre de tilladte tolerancer i deres ISO 9000 system. Således papirvægten på f.eks 60 grams papir måtte variere mellem 55 og 65 g, og så forsøge at producere papiret med en gramvægt på 58 gram. Det var 4% lige på bundlinjen, og fuldt lovligt.
Hvor langt man kan gå af den vej, uden det er ulovligt, ved jeg ikke. Men det er sikkert noget der spekuleres i. Og hvis der endeligt er en der klager, så får han 10 ekstra poser, og en tåget undskyldning, så har de stadigt tjent på de 100 andre der ikke klagede

pendec

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af pendec » 05 nov 2017 15:48

Fugtigheden spiller vel også en rolle? Har de suget mere fugt til sig og opbevaret ude, så må den være højere, end dem som står i en lade, tørt opbevaret? Det må være nogle procent der kan ændres her? og 3 procent, så er man vel tæt på 400-500 gram? som er ren fugtforskel.

Det står på poser, hvor meget de kan indeholde ved køb, dette kan vel sænkes sig hvis de opbevares tørt/lunt.

Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af marbjergper » 05 nov 2017 20:38

jeg er da godt klar over at det kan svinge lidt men der er en del på 13.9kg mange på 14.-14.5, har kun fundet 2 på 15.0kg syntes det er lidt for meget forskel.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af Hjemme teori » 05 nov 2017 20:57

pendec skrev:Fugtigheden spiller vel også en rolle? Har de suget mere fugt til sig og opbevaret ude, så må den være højere, end dem som står i en lade, tørt opbevaret? Det må være nogle procent der kan ændres her? og 3 procent, så er man vel tæt på 400-500 gram? som er ren fugtforskel.

Det står på poser, hvor meget de kan indeholde ved køb, dette kan vel sænkes sig hvis de opbevares tørt/lunt.
Den tror jeg ikke på. De er tørret ned maskinelt og de fleste angiver fra 5-8%. Dette er det vist ikke muligt at komme ned på under danske forhold, ved bare at lade det stå. Og da der ikke er udluftning i poserne, bliver det endnu mere usandsynligt at de skulle tørre ned til 2-5%.

Så jeg hælder mest til at pris konkurrencen gør at der i hvert fald ikke skal være for meget i poserne. Så hvis det er en parameter må vi vist alle til at veje sækkene og levere retur, hvis afvigelsen er for stor. Det er vel lidt som med slagger, aske og uens størrelse. Man vælger dem der leverer det bedste produkt.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af pendec » 05 nov 2017 21:20

Hjemme teori skrev:Den tror jeg ikke på. De er tørret ned maskinelt og de fleste angiver fra 5-8%. Dette er det vist ikke muligt at komme ned på under danske forhold, ved bare at lade det stå. Og da der ikke er udluftning i poserne, bliver det endnu mere usandsynligt at de skulle tørre ned til 2-5%.
I de poser jeg har set, er der masser af små huller, så de er ikke tætte, og når hullerne er overalt, så må der være nogen poser som luftes bedre end andre. En simpel vandprøve viser jo hvordan et par cl breder sig i en pose, som folk også nævner rapsolie kan brede sig i en silo med flere hundrede kilo? Så kan vand komme frem, så må luft og fugtig luft kunne komme ind og ud på samme måde.

Måske har noget udstyr derhjemme til sådan en måling? Jeg ved dem som sælger træpiller de går og måler på pallerne, så der må være noget om det.

pendec

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af pendec » 05 nov 2017 21:27

marbjergper skrev:jeg er da godt klar over at det kan svinge lidt men der er en del på 13.9kg mange på 14.-14.5, har kun fundet 2 på 15.0kg syntes det er lidt for meget forskel.
Enig.

Måske var de mere fugtige da levering blev modtaget end da du købte, og denne er faldet, den historie har været oppe for nyligt, da man hentede træpiller fra tyskland, disse stod i åben land nede hos Pillemadsen, og leveringen var delvist ødelagt af fugt eller regn.
Så har denne levering været ramt af mere end 8% fugt end normalt og nu er faldet 6-8% , så kan du ramme 8*150 gram i forskel. Det er hørt at de kan være hårdt ramt, og så må du jo bare tilbage til leverandøren og klage over kvaliteten og mængden i poserne.

Ser poserne løse ud? er de klippet til, så de virker lufttomme inden du åbner en pose? Der er jo også nogle sække som er lufttætte, hvor dem jeg så i fakta (gennemsigtige) er fyldt med små lufthuller, også min neova var sådan produceret, fik dog aldrig vejet dem.

Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af marbjergper » 06 nov 2017 15:07

man kan virkelig se at poserne er fyldt mindre end dem jeg har fået de sidste 3år.så jeg er lidt muggen,prøver at kontakte dem for at høre hvad de siger,de har altid leveret gode piller og til en god pris.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af kovas » 06 nov 2017 19:21

Hej pendec.
Du skal altså ha dem ind i et centralopvarmet lokale for at komme under de ca 8% som de er tørret til. Normalt vil den bedste ligevægtsfugt være ca 16% i maj måned. Så selvom der var øget fugt i ved levering så vil de aldrig falde til de 8% igen uden at komme ind i stuen https://www.trae.dk/leksikon/fugtighed-og-trae/
Den vægt som jeg har er ikke precis nok til at jeg kan se hvor meget de er under, men poserne vejer alle mindre end de 15 som står på posen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar