Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og gulvvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Solvarme og gulvvarme

Indlæg af LGB » 24 mar 2017 06:04

Nu har jeg her i starten af 2017 opgraderet mit rækkehus med gulvvarme i alle rum (bortset fra loft og fyrrum, er der nu gulvvarme over alt).

For 1. sal har jeg monteret gulvvarme rør (med varmefordelings-plader) på UNDERSIDEN af betondækket (dvs loftet måtte ned. Nyt loft er Troldtekt)

For stue-etagen røg gulvet af, gulvvarme slanger støbt ned, alu plader ovenpå, og nyt gulv på (flydende, laminat, lyddæmpet)

Her er nogle foreløbige konlusioner:

I går var der rimeligt med sol, men ikke optimalt. På trods af det lavede jeg 45 kWh alene i varme. Det har været -2 C det meste af natten, men på trods af at varmen slet ikke har kørt, er der stadig 20 til 21 C rundt omkring i huset her kl 6 morgen. Idag bliver det nok en endnu bedre dag - jeg får nok 65-70 kWh varme idag fredag, ud af mine 28 m2 Solarus PV-T hybrid-solfangere.

Dvs, på trods af 1980'er rækkehus der ikke ligefrem kan siges at være lavenergi, så holder huset fint natten over uden temperaturen falder. Jeg skyder varmen ind i kernen af huset, alene beton-dækket er ca 8 m3 beton, dvs knap 20 tons. Når det opvarmes til 25 C, så går der et par dage før varmen damper af - også når der er nattefrost udenfor.

Troldtekt loft - det er bare noget der virker! Der er lavt til loftet i de her 1980'er rækkehuse, og det runger normalt en del, især når der er mange i lokalet. Med et gulv der også er lyddæmpet er der en helt fantastisk akustik nu - sådan lidt det modsatte af en kirke eller et badeværelse med klinker/beton overalt. Og da jeg nu har varme på undersiden af betondækket, så er det rigtig smart man kan pille plader ned, individuelt, uden at skade loftet. Med gips eller træloft ... så kan man jo ikke komme ind under uden at rive det ned og starte forfra. Det var også rigtig godt da vi skulle lave el og lys, da der var noget af det der skulle laves om. Med et par plader skruet ned kunne vi nemt komme til. Min tidligere renovation er med gips-loft - og der kan jeg bare ikke komme til mere.

De her rækkehuse er på ca 125 m2 fordelt på stue, 1. sal og loft, og af knap 100 huse på samme varmecentral, ligger forbruget af fjernvarm i snit på 10.000 til 12.000 kWh om året (alt efter graddage). Sidste varme-periode lå mit forbrug på 53% af gennemsnittet. Den her periode (som slutter om et par måneder) forventer jeg at komme under 50%, mens jeg for næste sæson regner med at komme ned under 40%.

Det er utroligt så godt gulvvarme virker sammen med solvarme. Det vil jeg bare lige understrege, at hvis man er til termisk sol-energi, så skal man prioritere at få så meget masse og overflade med i varmesystemet, som muligt.

Når jeg dertil lægger at jeg har isoleret soklen (udvendigt), har varmeveksler på faldstammen (det kolde vand forvarmes fra 4 C til 20 C), gemmer solvarme i jorden under huset ... så kan man komme rigtig langt med solvarme. Og når det først er installeret, så er der gratis varmetilskud med minimalt vedligehold, og intet forbrug.


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Solvarme og gulvvarme

Indlæg af TOTAL » 24 mar 2017 10:32

Hej :).

Jeg har også et solvarme anlæg, og gulvvarme i ca halvdelen af huset, men jeg har sq ikke lige helt luret det smarte i det endnu :). Primært fordi jeg ikke lige kan greje hvordan du får udnyttet varmen der midt på dagen, hvor man er på arbejde eller andet, og solen så skinner. Det meste af vores varme ryger bare i VVB tanken, og får den varmet helt op, der er dog også en varme veksler sat på imellem solvarmen og vores VVB, men jeg er lidt i tvivl om hvor meget den kan flytte varme. Men det store problem ligger i, hvornår solvarmen er for kold til at fyre varme i gulvvarmen, for så tager pillefyret jo bare over, og spilder piller på det. Er der noget smart teknik der kan styre det ?

Det skal siges denne sommer er vores første rigtig sommer med solvarmen, da vi overtog huset i slutningen af sommeren sidste år.
Vaillant varmepumpe

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Solvarme og gulvvarme

Indlæg af LGB » 25 mar 2017 03:27

TOTAL skrev:Hej :).

Jeg har også et solvarme anlæg, og gulvvarme i ca halvdelen af huset, men jeg har sq ikke lige helt luret det smarte i det endnu :). Primært fordi jeg ikke lige kan greje hvordan du får udnyttet varmen der midt på dagen, hvor man er på arbejde eller andet, og solen så skinner. Det meste af vores varme ryger bare i VVB tanken, og får den varmet helt op, der er dog også en varme veksler sat på imellem solvarmen og vores VVB, men jeg er lidt i tvivl om hvor meget den kan flytte varme. Men det store problem ligger i, hvornår solvarmen er for kold til at fyre varme i gulvvarmen, for så tager pillefyret jo bare over, og spilder piller på det. Er der noget smart teknik der kan styre det ?

Det skal siges denne sommer er vores første rigtig sommer med solvarmen, da vi overtog huset i slutningen af sommeren sidste år.
Ja, helt klart kan det styres! Jeg bruger et helt netværk af avancerede styringer der er koblet sammen på en CAN bus. Men mit system er også lidt ekstremt (mildt sagt). Der er gået sport i at se hvor langt jeg kan komme ned i forbrug.

Du kan få ret simple styringer der skulle kunne klare det. Helt simpelt ville være et termostat-relæ som f.eks. det her: http://www.varmtvandfrasolen.dk/termost ... p-437.html. Den har en føler på et "kabel" og så sætter du temperaturen til hvornår den skal skifte. Samme princip som det der kunne sidde i et køleskab. Der er både "normalt tændt" (N.C.) og "normalt slukket" (N.O.), så når den skifter kan den enten tænde eller slukke for "noget". Den bruger ikke engang strøm. Men, den er nok LIGE lidt for simpel til dit behov.

Du skal ha placeret en føler i gulvet. Det bedste sted er tæt på retur-flowet, nede i gulvet. Hvis du ikke kan komme til kan den evt klistres på oven på gulvet, hvor returen kommer ud. Den må ikke påvirkes for meget af rumtemperaturen, men mest af gulvet. Så skal du vide hvilken temperatur du har til rådighed (typisk, der hvor solvarmen kommer ind). Det er også en fordel at ha rum-temperaturen med i spillet - for hvis det er midt om sommeren og der er hedebølge vil du nok gerne på et tidspunkt stoppe med at hælde varme i gulvet (!!!).

Du kan overveje sådan en styring her: http://www.varmtvandfrasolen.dk/technis ... -p-68.html

Der findes masser lignende, det er bare et eksempel. Men jeg vil sige, at hvis der er chance for at der også er andre ting du vil styre, så ville jeg overveje en større boks, der kan mere. Så kan du f.eks. også overvåge pillerne eller andre ting i systemet. Hvis det skal være rigtig billigt så har jeg et par styringer som kan ret meget (UVR1611) men ikke SÅ meget som jeg gerne vil. Jeg har 4 af dem i mit system plus en der ikke er monteret (!!!) men er nu ved at overgå til "x2" teknologi fra samme producent.

Skriv gerne en PM.


Besvar