Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte eller måske Ekoheat

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af Tom_AT » 09 nov 2016 22:02

Jeg har ikke brug for hverken trækstabilistor, shunt eller noget kompressorrens. Bla fordi jeg har i forvejen de 2 første ting, og kompressorrens er ikke noget jeg gider bruge penge på da et eventuelt nyt pillefyr som tidligere nævnt er en backup løsning. Har heller ikke brug for VV prioritering og andet gøgl. Og så er de priser jeg finder nu incl silo til Scotten/ Ekoheat osv.

Så nej, prisen er langt fra den samme.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af kovas » 09 nov 2016 23:33

Hej Tom-AT.
Ekoheaten kan styre en akkutank se http://www.ekopower.eu/dk/downloads-dan ... ry/manuals den danske manual side 6. eller alternativt kan vvb prioteringen bruges.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af J-B » 10 nov 2016 03:31

Hej Tom-AT.
Hvis du vælger en Scotte, så kan den styres direkte fra en føler i din akkutank, det er under ekstern temperatur, ellers kan du bruge termostater, som på en gammel oliefyr til start og stop af fyret.
Jeg ved ikke om man må komme med et tilbud i en tråd? men har en BS20 kedel uden semirens, 16kw brænder, godkendt efter nyeste krav, 320 liter ekstern silo med 2 meter snegl, røgrør, shunt med en gammel Grundfos pumpe og V10 styring, leveret hos dig, kan det koste 10k.?
Skal der iltstyring med, så er det også mulig? ellers kom med et bud hvis det er :wink:
Selve kedelen har kun været i brug ca. 3 måneder og brænder har fyret ca. 10-12 tons af, der følger selvfølgelig førstehjælps kit med, eltænder, fotocelle og kondensatorer til alle motorer.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af PellX21 » 10 nov 2016 09:09

Tom_AT skrev:Kender slet ikke sådan en Metrocompact. Ser ud til at være en kopi af Scotte agtigt??

Det der trods alt tiltaler mig ved Scotten i forbindelse med mine ønsker er at den fx kan styre en eventuel motorventil såfremt jeg gerne vil have at anlægget automatisk skal kunne koble om. Ved ikke om Ekoheat eller Metrocompact'en kan det.
MetroCompact 20 er identisk med Vølunds Pellux 100. Min bror har styrer den via akkutank, da han har 25m2 solfanger på taget.

dannidines

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af dannidines » 10 nov 2016 09:12

MetroCompact og VØLUND Pellux 100 (Pellux 200 Exclusive hvis huset er stort nok / man bruger akkutank) fremstår i super kvalitet og virker driftstabile vurderet ud fra forum her.

Kan du få Co2 tilskud ved udskiftningen?!


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af Tom_AT » 10 nov 2016 15:46

Har ikke interesse i at købe brugt.

Vølund Pellux 100 har jeg stiftet lidt bekendt skab med. Virker til at være en fin kvalitet. Men hvordan kan det så være den er en sjat dyrere end Metrocompact 20 ? Det er måske pga udstyr?

Jeg kan se de fleste fyr kan styres via føler i akkutank. Men kan de mon også styre en motorventil eller starte stoppe en cirkulationspumpe? Der er jo også den mulighed at jeg tilslutter pillefyret via en veksler.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af PellX21 » 10 nov 2016 19:03

Hej igen - jeg skal ikke kunne sige det. Jeg ved stort set kun at MetroCompact findes og at min bror er glad for den. Men hvis det var mig der skulle have en form for kaskade løsning - stoker - brændekedel - pillefyr, så ville jeg helt sikkert nøjes med scotten. Den har den styring du efterlyser, prisen er god, komponenterne er blevet stadig bedre og reservedelene er billige - plus der er alt det udenoms - mange aktive brugere, servicenetværk osv. Den nye scottemini model med to forsk. magasinstørrelser er i øvrigt også helt pæn at se på.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af Tom_AT » 13 nov 2016 19:10

Du har nok ret. Og nok også Scotten jeg hælder mest til. På trods af jeg eller tidligere har svoret at det ikke var fyret for mig :D

Man ja, man har jo et standpunkt til man tager et nyt :)

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af PellX21 » 13 nov 2016 20:18

:) - altså jeg kan jo sagtens kloge mig med mit gammeldaws pillefyr.... - hvilket lige får mig til at tænke, at hvis du har buffertank, så kan du da også købe en atmos d14p og slutte den til toppen af tanken - en føler deri, så fyret tænder op ved en bestemt temp. Jeg tror det er et stærkt og enkelt pillefyr, som ikke koster alverden.

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af soenderg » 15 nov 2016 14:30

PellX21 skrev:Hvis det skal være billigt så har jeg set priskampagner på både Biomax og Denviro, hvor de koster langt under 20000kr - jeg ved ikke hvordan de er.
Læs lige viewtopic.php?f=96&t=27720 inden du kaster dig ud i en Denviro. En VVS mand fortalte at de vist er igang med at sælge ud af lageret og lukke biksen, men jeg ved ikke om der er hold i det rygte. Men noget fantastisk fyr er det altså ikke, efter min erfaring.


Besvar