Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte eller måske Ekoheat

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dannidines

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af dannidines » 21 nov 2016 21:28

Nu får jeg nok prygl..

Men en buffertank er blot endnu et sted for varmetab, et moderne modulerende fyr som afstemmer indfyret effekt ift. Husets behov/aftag er i min optik mere økonomisk i både drift og indkøb / montering.

Solvarme kan selvfølge bedre bidrage ved et sådan setup, men jeg tror du skal regne dygtigt på den model, end en løsning uden buffer.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af John Skov Jensen » 21 nov 2016 21:35

dannidines skrev:Nu får jeg nok prygl..

Men en buffertank er blot endnu et sted for varmetab, et moderne modulerende fyr som afstemmer indfyret effekt ift. Husets behov/aftag er i min optik mere økonomisk i både drift og indkøb / montering.

Solvarme kan selvfølge bedre bidrage ved et sådan setup, men jeg tror du skal regne dygtigt på den model, end en løsning uden buffer.
Nu er det jo ikke alle akkutanke der står i uopvarmede kolde rum
Så varmetab fra en akkutank er ikke nødvendigvis et reelt energitab.
Min egen akku står i et opvarmet rum og "varmespild" fra akku er blot et bidrag til rummets opvarming.
Så at sige at en akkutank er lig med varmespild er en meget unuanceret udmelding

dannidines

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af dannidines » 21 nov 2016 21:42

Enig John, og den kan isoleres... Men der vil stadig være et varmetab som er "ukontrolleret," om end meget lille :)

Jeg vil dog stadig påstå, at akkutank skal afvejes ift. Indkøb og installations omkostninger sat op imod et modulerende pillefyr.

Jeg har selv solfanger og pillefyr, ville ikke leve uden min solfanger, men der skal solfanger op før ideen med en buffer til et pillefyr bliver en rimelig god ide

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af Tom_AT » 22 nov 2016 00:40

Der er intet er der 100% for mit vedkommende endnu. Det med akkutanken er blot noget jeg har gået og tænkt lidt på.

Hvad varmetab angår, så er min akkutank rimeligt godt isoleret. min 400 mm rockwool hele vejen rundt. Har engang prøvet at varme den op til de 85-90 grader i hele tanken og så lade den stå for at se hvor længe det tager for den at køle af. Det var om efteråret, vel ca 10-15 grader udenfor. Efter en uge var temperaturen ikke faldet mere end 10-15 grader i hele tanken, hvilket jeg synes er ganske okay. Det er i øvrigt en gammel 1800 liters olietank der er bygget om.

Og hvad effektiviteten angår. Mon ikke en pillebrænder der kun kører 100% og varmer akkutank op svarer meget godt overens med et modulerende pillefyr der det meste af tiden kører 25-50% ydelse. Jeg tror ikke der er den store forskel i udnyttelse af pillerne.

dannidines

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af dannidines » 22 nov 2016 02:49

De herre,

Anskuelsen ligger alene i omkostninger ved indkøb samt montering og afledt af det forrentningen - sekundært varmetab (som hermed er bevist ikke eksisterende :) )

Jeg er sikker på, at den løsning du vælger bliver god for dig, og jeg trækker mig hermed fra dialogen og napper min anbefaling med mig ;) kan ikke love jeg ikke lytter med :D


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af PellX21 » 22 nov 2016 10:03

Jeg tror da bestemt du har en pointe dannidines, mine udgifter til ombygningen ville ikke kunne hentes ind igen havde det ikke været fordi, at vvb skulle udskiftes alligevel. Det og så den tilføjelse at jeg nu får mere valuta for min overskudsstrøm, som elpatronen øverst i aku-tanken bruger. Men måske vigtigst af alt, så varmestyrer jeg med klimastyring fra tanken, og kan nu for alvor gøre brug af de lave fremløbstemp., som mit hus er egnet til. Jeg kan allerede nu se besparelse i forhold til sidste år (anlægget blev færdigt i slutningen af marts).

Jeg ved godt, at noget af det her kunne man gøre uden aku-tank, men der er altså en stor fordel for et start/stop pillefyr, som mit, at det kan brænde længe og rent for så derefter at holde en lang pause. Jeg har 3-4 starter henover døgnet, hvilket er nok til at holde værkstedet tempereret og huset varmt. Min oldnordiske støbejernskedel er også lettere at gøre ren nu, plus jeg behøver ikke gøre det så tit som før.

Men i trådstarters system kommer vi i øvrigt ikke uden om en aku-tank, da han har brændekedel.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af Tom_AT » 22 nov 2016 23:53

dannidines skrev:De herre,

Anskuelsen ligger alene i omkostninger ved indkøb samt montering og afledt af det forrentningen - sekundært varmetab (som hermed er bevist ikke eksisterende :) )

Jeg er sikker på, at den løsning du vælger bliver god for dig, og jeg trækker mig hermed fra dialogen og napper min anbefaling med mig ;) kan ikke love jeg ikke lytter med :D
Ingen grund til at blive pigesur bare fordi vi ikke er helt på bølgelængde med hinanden hvad akkutank angår :)

Sagen er bare den at jeg som nævnt, uanset hvad ikke kommer udenom en akku-tank pga brændefyr. Derfor tankerne også kredser lidt om et simpelt on/off pillefyr der opvarmer den øverste 1/4 af en akkutank.

Men når jeg kigger film af fx Atmos pillefyr og ser på rengøring af dette så bliver jeg godt nok alligevel lidt usikker. jeg har hørt snak om Passat Bioheat til under 30.000,- og så måske med tilskud oven i hatten, som ser noget smartere ud hvad rengøring angår. Og det har også lidt at sige at det er lokalt for mig, hvad reservedele angår.

Men som sagt, alt er spekulationer indtil videre. Først gik snakken på Scotte/Ekoheat til ca de 20k. nu er vi allerede over 25k :)

dannidines

Re: Scotte eller måske Ekoheat

Indlæg af dannidines » 23 nov 2016 03:19

Hepsen gewesen,

Ingen pigesur her, skrev jo jeg nok fik hug :D og trak mit foreslag til mig, da jeg ikke ville støje for meget i tråden ;)

MEN Jeg er dog meget enig i argumenterne omkring en akkutank og dens anvendelsesmuligheder, især til et hus med behov for lav fremløbstemperatur (kan dog klares med blandesløjfe på et Scotte...), OG mine argumenter er stadig, indkøb og monterings omkostninger kontra et modulerende fyr som afstemmer indfyret effekt til huset behov -> det er jo sådan to fyr der spørges til i emne...

Mht. at være nuanceret, som jeg fik afvide -> så er effektiviteten med lavere effekt på det modulerende fyr når det ikke kører 100% vist lige så mærkbar og relevant et argument som varmetab fra akkutanken ;) ;) ;)

Hvis jeg skulle vælge, så ville min vej til målet være:

1. Havde jeg en akkutank i min eksisterende installation, så ville jeg afveje behovet for den (er der solfanger, brænder, hvad siger energiberegning osv), og så vælge et start/stop fyr såfremt beregnet forbrug og investeringsomkostninger taler for.

2. Såfremt jeg ikke hvad en akkutank i nstalleret,og ikke havde planer om solfanger, så kaste den pose penge som det ville koste efter et "bedre" modulerende fyr end ellers planlagt, måske flere tilføjelser som f.eks. en blandesløjfe til at sænke fremløbstemperatur, eller bare spare pengene :)

Jeg havde overset brændefyret, og det i sig selv taler jo for en akkutank... :D

Hygge


Besvar