Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af soenderg » 17 nov 2016 10:51

Hej venner,

Som man kan læse forskellige steder er jeg lige nu i markedet efter et nyt pillefyr efter et ulykkeligt ægteskab med en Denviro.

Jeg vil naturligvis gerne vælge det helt rigtige fyr denne gang, hvorfor jeg afsøger markedet lidt grundigere med baggrund i alt det som jeg ønskede mig at mit ex-fyr kunne. :-)


Jeg flirter pt mest med et Vølund Pellux 100-20kW.

Det som jeg særligt er begejstret for ved Pellux'en er:
  1. Det er mekanisk meget velorganiseret. Tingene er placeret virkeligt fornuftigt og er lige til at komme til. Det er dejlig let at skrue lemmen til retraterne af med 2 fingerskruer, og så kan man bare hive de tre renseanordninger op. Styringen sidder forrest bag et panel, som man bare lige løfter åben, så man let kan komme til at sætte et multimeter på og hvad ved jeg. Der er endog plads til at sætte egne moduler ind på DIN skinner derinde. DET kan jeg godt lide. Man kan (hvis man lige bypass'er kontakten ved lågen) endda åbne ind til brænderen og observere hvordan den brænder, igen meget let med et håndtag. Det er en dejlig simpel løsning at montere sneglen med et helt almindeligt 230V stik, så man kan køre piller ud manuelt, lige som det passer en.
  2. Det virker som et robust og gennemtænkt fyr. Selve brænderen virker til at være lavet solidt, og princippet med at køre en inderskuffe ind over askeskuffen for at rense slagger/piller væk virker som et fornuftigt og driftsikkert design.
  3. Styringen virker gennemarbejdet og tilbyder gode muligheder for detaljeret indstilling og overvågning. Modulerne snakker sammen over en CAN bus, hvilket gør det relativt let for den elektronik/programmeringskyndige bruger (mig) at hacke videre, udvide og forbedre.
Har du nogle erfaringer med Pellux'en? Eller er der et andet fyr, jeg bare ikke kan komme uden om, som opfylder mine ønsker? Har du andre gode råd?
Last edited by 1 on soenderg; edited 17 times in total


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af Tom_AT » 17 nov 2016 10:58

Jeg tænker lidt.

Pellux 100 er et relativt stort pillefyr på 20 kw. Mon ikke du vil få mange start/stop i forhold til hvis du valge en mindre model. Fx MGM eller Scotte 10 kw? Og med bedre fyringsøkonomi til følge ?

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af soenderg » 17 nov 2016 11:06

Jeg har lige opdateret min profil, da den var lidt upræcis. Men ja, det er en rigtig god pointe!
Jeg bor på en gammel bondegård, der ikke just er i super-lavenergi klassen (endnu) og rørføringen minder lidt om en gammel u-båd.
Pillefyr skal jo helst yde deres maks hvis man ønsker optimal fyringsøkonomi, men Pellux'en påstår at kunne bevæge sig som en ninja fra 6-20kW. (Det med ninja'en fandt jeg selv lige på)

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af PellX21 » 17 nov 2016 12:27

til 10-15 ton vil pellux 20kw vist være en passende størrelse - jeg har desværre ingen erfaring med pillefyret, men jeg kan læse at brugerne generelt er tilfredse.

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af soenderg » 18 nov 2016 13:54

Nu har jeg talt med forskellige og læst alle de gode kommentarer og råd herinde, så min forelskelse har ændret retning en smule.

Jeg kigger nu på 3 fyr i denne rækkefølge:
1) RTB
2) Scotte
3) Pellux

Jeg er bøjet lidt af på Pellux'en, da nogen havde dårlige erfaringer med herden og dens evne til at modulere ordenligt.
Jeg er lidt i tvivl om RTB vs Scotte. Det virker på nogen af de store forhandlere at de hellere vil sælge en RTB, fordi de får nogle bedre priser og kan tjene lidt mere på den, hvorimod, jeg som slutbruger også kan få en fin løsning til en fornuftig pris, hvis jeg drysser lidt ekstra tilbehør ud over en Scotte.

Jeg vil tage ud og kigge lidt ekstra på Scotte og RTB nu.

Er der nogen, som har haft held til at være kreative med at læse værdier fra styringen på nogen måde? Altså udover at koble den på Stoker cloud'en.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af triumph » 18 nov 2016 14:01

Hvor blev MGMén af ?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af pille bruger » 18 nov 2016 14:04

soenderg skrev:Nu har jeg talt med forskellige og læst alle de gode kommentarer og råd herinde, så min forelskelse har ændret retning en smule.

Jeg kigger nu på 3 fyr i denne rækkefølge:
1) RTB
2) Scotte
3) Pellux

Jeg er bøjet lidt af på Pellux'en, da nogen havde dårlige erfaringer med herden og dens evne til at modulere ordenligt.
Jeg er lidt i tvivl om RTB vs Scotte. Det virker på nogen af de store forhandlere at de hellere vil sælge en RTB, fordi de får nogle bedre priser og kan tjene lidt mere på den, hvorimod, jeg som slutbruger også kan få en fin løsning til en fornuftig pris, hvis jeg drysser lidt ekstra tilbehør ud over en Scotte.

Jeg vil tage ud og kigge lidt ekstra på Scotte og RTB nu.

Er der nogen, som har haft held til at være kreative med at læse værdier fra styringen på nogen måde? Altså udover at koble den på Stoker cloud'en.
Scotte / RTB har samme brænder og samme styring ( næsten, lidt programændring til RTB )
Det er muligt selv at hente data fra styringen.
RTB er bare lidt bedre i forhold til Scotten, idet den kun kræver et årligt eftersyn.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af soenderg » 18 nov 2016 14:06

Jeg har talt med en del leverandører, som kender branchen godt, og da en af dem (jeg vil ikke nævne navne) kan huske en historie med en del konkurser fra MGM producentens ophav og ville ikke selv involvere sig i deres fyr af den årsag. Det kølede mit forhold til MGM'en en smule.

Der er jo ingen der siger at historien vil gentage sig, og samme leverandør sagde også at det var et godt og velfungerende fyr!

Men det er også lige lidt pebret i forhold til mit budget her og nu. (I omegnen af 30.000,- før tilskud for en gør-det-selv løsning).

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af soenderg » 18 nov 2016 14:16

Ja, det er mere eller mindre også det jeg er kommet frem til, . Men hvor meget mere får man for pengene med den mere "forkromede" RTB løsning? Er det de ekstra penge værd?

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med Pellux 100 eller anbefaling af DIT yndlingsfyr

Indlæg af soenderg » 18 nov 2016 14:34

, der var nu også en anden leverandør der talte meget varmt om MGM'erne. "De kunder hører man bare ALDRIG fra", var hans ord.

Det er nu rart at høre så mange både brugere og leverandører give et bud!


Besvar