Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt koksefyr - udskiftning?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
brianhenneberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 nov 2016 17:08

Utæt koksefyr - udskiftning?

Indlæg af brianhenneberg » 20 nov 2016 18:48

Jeg opdagede i dag at mit Dakon koksefyr er blevet utæt. Der løber i hvert fald vand ud inde i fyret (markeret med rød pil her: http://imgur.com/KtjWSG4 ca 10 cm inde.

Jeg ved ikke om det er en gennemtæring, men det er det nok.

Spørgsmålet er så hvad jeg gør ved det. Jeg skal selvfølgelig have en VVS'er ud, men hvilke muligheder har jeg?

-Kan det mon repareres/lappes? Det går jeg ikke ud fra det kan.
-Er det stadig tilladt at installere den slags fyr, så jeg bare kan udskifte det med et tilsvarende?
-Eller skal jeg helt over i en anden type fyr?

Fyret er med akkumulationstank. Der er gulvvarme i halvdelen af huset (velisoleret) og radiatorer i den anden halvdel (rigtig dårligt isoleret).

Pt bruger jeg nok ca. 17.000 på opvarmning hvert år. Den producerede varme går både til radiator/gulvvarme og brugsvand. Der er ikke mulighed for fjernvarme i området.

Hvis den står på en udskiftning, vil det så blive betragtet som energiforbedringer og dermed fradragsberettiget (håndværkerfradrag)?

Nogle gode bud?


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Utæt koksefyr - udskiftning?

Indlæg af PellX21 » 20 nov 2016 19:48

Gad vide om en sådan en kedel ikke kan indløse et klækkeligt energitilskud? I så fald skal det søges inden man handler. Der er kommet nye skærpede regler på området, så jeg tvivler på, at du kan skifte lige over til en tilsvarende kedel.

Det kan også være der er ekstra håndværkerfradrag at hente, da det godt kunne ses som energiforbedring.

Jeg ved ikke hvor stort huset er, eller hvor meget du vil slippe for en nyt varmeanlæg.

De gængse mærker jeg ser nævnt ofte, når der anbefales pillefyr er:
Scotte, MGM, RTB, Vølunds Pellux 100 - men der rigtig mange modeller at vælge imellem.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Utæt koksefyr - udskiftning?

Indlæg af Bri_Jac » 25 nov 2016 23:15

Kan det ikke svejses en plade på så hullet bliver tæt? så fyret kan holde vinteren over, det vil være mere behageligt at kunne bruge lidt af sommerferien på at udskifte fyr, når du ikke har akut varmebehov

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Utæt koksefyr - udskiftning?

Indlæg af kovas » 30 nov 2016 12:06

Hej.
Jeg vil ikke påstå at det er komplet umuligt at svejse på det, men der er tæt på. Sådan noget gammel udbrændt støbejern er ret håbløst at svejse på.
Den keddel du viser billed af er sammensat af flere elementer som er samlet med 2 pakninger ved hver element. Det mest sansynlige er at det er pakningen der er gået et sted. Du må kunne se utætheden hvis du sætter et spejl ind. Min gamle gamle oliekeddel var utæt ved en sådan pakning. Afhængig af keddeltybe så er elementerne sat sammen en efter en og så kan du skrue den yderste løs (hvis du kan løsne det) og pakke om. Min gamle oliekeddel var spændt sammen med 4 stagbolte så der ville alle samlinger blive løse på en gang.
I gamle dage brugte man vandglas som køler/motorblok tætning. Måske kan du tappe vandet af hælde vandglas i, så bunden er fyldt sætte lidt tryk på med luft så det bliver presset ud i samlingen. Vente nogen timer og håbe på det bedste.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar