Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Bigfoot » 09 mar 2016 16:08

Emnet er flyttet fra baxi sektionen til diverse stoker, da jeg kunne læse mig til at vi taler en passat bioheat kedel, med maximus stoker, altså et kombineret sæt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Engelund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15 feb 2016 18:30

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Engelund » 09 mar 2016 17:08

Ja men det er et lejet hus jeg har så det vil jeg ikke.

xkfc

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af xkfc » 09 mar 2016 17:09

Bigfoot skrev:Emnet er flyttet fra baxi sektionen til diverse stoker, da jeg kunne læse mig til at vi taler en passat bioheat kedel, med maximus stoker, altså et kombineret sæt.
Det bringer mig nu ikke videre, maximus stoker giver ikke noget brugbart i min Google, og Passat Bioheat, giver blot den nyere pillefyrs løsning.

xkfc

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af xkfc » 09 mar 2016 17:16

Engelund skrev:Ja men det er et lejet hus jeg har så det vil jeg ikke.
Så skal du nok også have en tilladelse til brændeovnen, de skal jo være godkendt og tilmeldes så skorstensfejeren kommer forbi, det er heller ikke sikkert at man må bruge samme skorsten, så det er en god ide at konsultere skorstensfejeren inden du indkøber og monterer en brændeovn.

Men det kan da være at du kan spare en del piller på det fyr du har, prøv at lægge et billede ind af det, det vil hjælpe gevaldigt.

Det kan jo også være man kan lave en aftale med udlejer, han burde også være interesseret i at have noget fornuftigt og brugbart.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Bigfoot » 09 mar 2016 19:41

xkfc skrev:Det bringer mig nu ikke videre, maximus stoker giver ikke noget brugbart i min Google, og Passat Bioheat, giver blot den nyere pillefyrs løsning.
da jeg googlede maximus (eller hvad det nu lige var han kaldte den ovenfor), så kom jeg frem til noget tjekkisk side omkring det.
Den har tidligere været nævnt i forbindelse med noget flisfyring, her på stokerpro.

bioheatkedlen kan faktisk erhverves som en slags brændekedlen til at smide en pillebrænder eller stoker på siden af.
Men det er noget ældre noget.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Bigfoot » 09 mar 2016 19:42

det er så en maximat stoker.... sorry
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Engelund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15 feb 2016 18:30

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Engelund » 11 mar 2016 19:26

Jeg skal lave ny skorsten også. Og Ja det skal godkendes.

xkfc

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af xkfc » 12 mar 2016 10:01

Det ender jo også med at blive lidt bekosteligt, og man skal til at arbejde med brænde og der bliver også dobbelt skorstensfejer udgift.
Man får også glæden ved at være ved at smelte ned om aftenen, og der er koldt om morgenen. :|

Hvis du regner med at blive boende i mange år, kan en investering i et nyt fyr måske fint tjene sig hjem, man kunne måske også få en aftale med ejeren. Jeg har dog stadig ikke rigtig en ide om hvilke pillefyr/stoker du har, måske det kunne justeres og opgraderes så det bruger færre piller.

Der er 3 steder varmen fordeles, 4 hvis du har langt fra fyr til forbrug og et evt. nedgravet rør. Det 1. sted er huset, der skulle hovedparten af varmen gerne gå hen. 2. fyret kan være dårligt isoleret så det smider meget varme i fyrrummet, den sidste ting er virkningsgraden på kedlen og i forbrændingen.
Isolering af kedlen er nemt og billigt, rockwool og ståltråd kan gøre underværker. Det sidste er kedlen, ofte kan ældre støbejernskedler optimeres med ekstra røgvendere, og justering af pillebrænderen/ stokeren.

Dernæst betyder isoleringsgraden af huset faktisk mere end størrelsen, hvis huset er i flere plan, bruger man også mindre energi til opvarmning i forhold til et et-plans hus. Vinduer og døre skal være tætte, og så er det bestemt ikke underordnet hvor mange beboere der er i husstanden.

Det spiller også ind hvor meget el man bruger, el kan jo kun blive til varme. Vi bruger ikke så mange piller, men vores elforbrug på 6000kWt skal jo med i regnestykket, så det er lige 1,5ton træpiller ekstra.


Besvar