Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Engelund1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 mar 2016 21:51

Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Engelund1 » 08 mar 2016 11:24

Hej jeg har regnet på det og kan se folk bruger 20-25 kg om dagen ca for et rimelig hus nogen endda værksted også.
Jeg skal opvarme 160 kvm2 og mit fyr bruger 40 kg om dagen. Er det ikke voldsom meget? Kan man ikke justere det ned? Eller er der noget galt med det? Håber nogen kan hjælpe. :=)


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af thy » 08 mar 2016 12:21

Tja bruger pt ca 30kg

Det er isoleringsgraden på huset der bestemmer forbruget.

Hvordan er indstillinger på fyret
Trækstabilisator
Iltstyring
Osv.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af pendec » 08 mar 2016 12:41

Da jeg boede i et gammelt stråtags hus, dårligt isoleret og fra år 1800+, der røg olieforbrug op på 170-180ltr om ugen, så gad vide om et træpille forbrug ikke havde været højt der også, det var kun 120m2. Flyttede også efter 1 1/2 år, så havde jeg spildt nok penge på olie der ;)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Bigfoot » 08 mar 2016 13:01

Engelund1 skrev:Hej jeg har regnet på det og kan se folk bruger 20-25 kg om dagen ca for et rimelig hus nogen endda værksted også.
Jeg skal opvarme 160 kvm2 og mit fyr bruger 40 kg om dagen. Er det ikke voldsom meget? Kan man ikke justere det ned? Eller er der noget galt med det? Håber nogen kan hjælpe. :=)
der er mange faktorer der spiller ind

hvilken baxi taler vi om? 1.5, 2.5 eller 4.0
hvordan er den indstillet?
er der shunt på fremløbet, og i givet fald, hvor langt fra hus til fyrrum, og hvordan ledes det?
står fyret i et utæt koldt fyrrum?

der er rigtig mange faktorer som spiller ind i sagen, og som kan være svære at komme udenom.

Personligt har jeg knap brugt 3 tons siden 1. oktober nu, det er ca 20 kg om dagen i snit, på 116kvm som er rigtig dårligt isoleret.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Engelund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15 feb 2016 18:30

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Engelund » 09 mar 2016 11:11

Det er et bioheat maximat 5-40 hedder det. Det står i et isoleret fyrrum. Der er ingen shunt på.
Drifttemperatur 59 grader
Stoker puls 1 sek
Stoker pause 37 sek
O2 7.3 %


pendec

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af pendec » 09 mar 2016 11:55

Engelund skrev:Det er et bioheat maximat 5-40 hedder det.
Ikke fordi jeg kan hjælpe men så hedder den passat Bioheat? og ikke Baxi ;)

xkfc

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af xkfc » 09 mar 2016 15:18

Hvorfor tror i det er en Baxi, det står jo ingen steder! eller er det mine gamle øjne :P

Monstro det er en gamme støbejernskedel der er tale om? I beskidt tilstand kan den jo nemt æde 25% ekstra på en i forvejen ringe virkningsgrad.

Det eneste man kan gøre ved pilleforbruget er at rense kedel og optimere forbrændingen, røgtemperaturen kan være en rettesnor. Dog kan man måske optimere ved at lave ekstra røgvendere i kedlen.

Man kan selvfølgelig også skrue ned for temperaturen i huset icon_cheesygrin.gif eller efter isolere :great:

pendec

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af pendec » 09 mar 2016 15:21

Ejer skriver:
Engelund skrev:Det er et bioheat maximat 5-40 hedder det.
xkfc skrev:Hvorfor tror i det er en Baxi, det står jo ingen steder! eller er det mine gamle øjne :P
QUe? Det var lige præcis det vi ikke tror det er.

edit: Du så nok ikke indlægget oprindeligt var i Baxi sektionen ;)

Engelund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15 feb 2016 18:30

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af Engelund » 09 mar 2016 15:27

Jeg tror enden bliver at jeg sætter en brændeovn op. Så kan den varme noget af huset op

xkfc

Re: Forbrug 40 kg om dagen?? :-o

Indlæg af xkfc » 09 mar 2016 15:55

Engelund skrev:Jeg tror enden bliver at jeg sætter en brændeovn op. Så kan den varme noget af huset op
Tja, hvis det er det du vil, men hvis du skal ud og købe brænde så bliver besparelsen ikke alverden. Man kunne også installere en luft/luft varmepumpe.

Nu ved jeg endnu ikke hvad det er for et fyr du har, det du har oplyst giver ikke noget entydigt svar på Google. Det er også væsentligt at kende hustypen og isoleringsgraden for at komme med råd.

Det kan måske godt svare sig at købe nyt pillefyr, selv om tilbagebetalingstiden kan blive lidt lang når man går fra gammel pillefyr til nyt pillefyr.

Jeg har selv gjort det, og har aldrig fortrudt et sekund :great:
pendec skrev: edit: Du så nok ikke indlægget oprindeligt var i Baxi sektionen ;)
NIX icon_cheesygrin.gif


Besvar