Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Stokerfyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 20 dec 2017 01:29

Tom_AT skrev:Det lyder som noget usandsynligt dyrt brænde din far laver sig. Med mindre det selvfølgelig er skovet. Og måske en bedre kvalitet motorsav kunne være på sin plads?

I statsskovene koster brænde til selvskovning mig bekendt 140,- pr rm stablet incl moms. Jeg har selv de sidst 6 år lavet ca 40 rm årligt, i øvrigt med en nu 10 år gammel Stihl MS361 som stadig kører fortrinligt. 800,- årligt til benzin, kæde osv lyder også af rigtigt meget. Jeg vil gætte på det halve. Men okay, der kan jo ryge en kæde.

Min Atmos installation har kostet mig under 30.000,- alt og jeg tænker jeg bruger omkring 4500,- årligt på brænde, olie, benzin og kæde. Ved godt der så også er udgifter til sav. Måske også 500-600,- årligt.

Så jo det kan i den grad sagtens svare sig at fyre med brænde.
Prisen er muligvis inkl. moms

Ved en hurtig googelsøgning er prisen på bøg her:238 kr pr skovrummeter selvskovet bøg, fra toppe.
http://skjskov.dk/?page_id=237

Her er det 220 kr/rm
https://www.ryegaard.dk/land-og-skovbrug/braende

Så det er nok snare dig der får meget billigt brænde

Min far brugte Husqvarna eller Still motorsave. Et år lavede han brænde sammen med min morbror. Han skulle lige låne lidt benzin, men fik taget fra den dunk uden 2 taks olie. Det kostede en ny sav....... :roll:


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Tom_AT » 20 dec 2017 11:51

Måske jeg er heldig med prisen på brænde.
Men det ændrer ikke på at der er rigtigt mange penge at spare ved at fyre med brænde hvis man kan og vil lave lidt selv.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 20 dec 2017 16:43

Selv med "Nye" tal er det da ikke imponerende
28 rm x 238 = 6660 kr
brændeflækker 500
motorsav 500
Benzin/olie/kæder 400
Totalt: 8160

5 tons træpiller koster ca 9000 hvis man selv henter dem.
Så, rigtig mange penge og spare, er nok en sproglig stramning

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Tom_AT » 20 dec 2017 17:56

Der er bare noget ved de tal der ikke helt stemmer overens.

Fx 28 rm brænde er jo på ingen måde lig kun 5 tons træpiller. Men vel nærmere det dobbelte.

Man kan jo ikke sammenligne et virkningsgraden i et moderne pillefyr med samme i en brændekedel der er 30 år gammel.

Man kan selvfølgelig godt argumentere for at med et mindre, rimeligt velisoleret hus er der ikke meget fidus ved brændefyr uanset hvor godt det er, da besparelsen vil være minimal. Men for folk på landet i halvstore ældre huse vil nu altså være penge at spare.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 20 dec 2017 18:24

Den gamles Baxi havde nu en fin virkningsgrad, og 2 store akumuleringstanke. Forskellen i forbruget bestod hovedsageligt at de fyrede med brænde hele året, også om sommeren. For at få varmt vand (og gulvvarme på badeværelset)
Efter de fik pillefyr benyttede de vvprioritering, og rumtermostat, hvilket medførte at fyret pludseligt kun kørte ½ af året (hvilket så ,også betød at de ikke havde gulvarme på badeværelset om sommeren)


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Hjemme teori » 20 dec 2017 18:43

triumph skrev:Den gamles Baxi havde nu en fin virkningsgrad, og 2 store akumuleringstanke. Forskellen i forbruget bestod hovedsageligt at de fyrede med brænde hele året, også om sommeren. For at få varmt vand (og gulvvarme på badeværelset)
Efter de fik pillefyr benyttede de vvprioritering, og rumtermostat, hvilket medførte at fyret pludseligt kun kørte ½ af året (hvilket så ,også betød at de ikke havde gulvarme på badeværelset om sommeren)
Da må du da se at få lavet!

Jeg bruger restvarmen i kedel efter VVB produktion til håndklædetørrer. Den indeholder næsten 2 kWh, sa det kan da godt give et lille tilskud. De kunne måske også lave det som en 2vejs ventil og så varme badeværelset op, når der laves VVB, det koster lidt mere, men det gør komfort.
Mvh. Sophus

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Flisbrænderen » 25 dec 2017 10:51

Kan varmt anbefale KSM 175-13 F-Auto med eltænding og akkutank, 11 KW til flisfyring. Har fyret med flis i snart 8 år. Den kan starte og stoppe lige som et pillefyr og køre fint om sommeren med minimalt forbrug uden at pausefyre. Dog skal man være obs på eltænding til korn, nok ikke virker så godt. Jeg har prøvet men kunne ikke få det til at køre stabilt. Stokersneglen er normalt betydelig mindre til pille og kornfyring, hvilket ikke fungerer så godt til flis.

Så jeg mener man skal vælge om man vil fyre med piller, korn, div afrens eller flis. Da flis kræver større snegl med kraftigere vindinger, større diameter, kraftigere gearmotor, større magasin og læssemaskine for at kunne klare skovflis, som er det billigste flis.

Så betydelig dyrere for et flisanlæg, men længere levetid og mindre pasning / rensning end ved kornfyring.

KSM Flisfyr kan fint fyre træpiller og man kan sætte mindre stokersnegl og indsats i rør til kornfyring.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 25 dec 2017 17:27

Flisbrænderen skrev:Kan varmt anbefale KSM 175-13 F-Auto med eltænding og akkutank, 11 KW til flisfyring. Har fyret med flis i snart 8 år. Den kan starte og stoppe lige som et pillefyr og køre fint om sommeren med minimalt forbrug uden at pausefyre. Dog skal man være obs på eltænding til korn, nok ikke virker så godt. Jeg har prøvet men kunne ikke få det til at køre stabilt. Stokersneglen er normalt betydelig mindre til pille og kornfyring, hvilket ikke fungerer så godt til flis.

Så jeg mener man skal vælge om man vil fyre med piller, korn, div afrens eller flis. Da flis kræver større snegl med kraftigere vindinger, større diameter, kraftigere gearmotor, større magasin og læssemaskine for at kunne klare skovflis, som er det billigste flis.

Så betydelig dyrere for et flisanlæg, men længere levetid og mindre pasning / rensning end ved kornfyring.

KSM Flisfyr kan fint fyre træpiller og man kan sætte mindre stokersnegl og indsats i rør til kornfyring.
Hvad koster sådan en fætter. Min ven; google kunne kun hjælpe på tyske hjemmesider. Her lå prisen på 11.500 EUR = 87.000.
Det skal være noget billigt korn, for det kan tjene sig hjem

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Flisbrænderen » 26 dec 2017 09:47

Kender ikke prisen idag, men gav selv 55.000 kr for 8 år siden for selve stokeren.
Derudover ca 45.000 kr til to magasiner a' 25 m3 med snegle og udmadere, som jeg selv har konstrueret.
Så 100.000 kr ialt for et komplet flisanlæg.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Tom_AT » 26 dec 2017 10:03

Der skal satme håndteres meget flis og det skal jo være næsten gratis for at sådan noget er interessant i forhold til en pillefyr. Ved godt kvaliteten er en anden. Men det er 75000,- også :)


Besvar