Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af pendec » 04 dec 2014 12:29

Nogen som har prøvet at tage tallene på Bio18 og så tiden den har kørt, og regne op imod hvor mange piller som kommer igennem på X antal sekunder? Så burde man vel vide mere præcist forbruget, udover man kan fylde mindre på silo og den løber tom ;)


nemocharley

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af nemocharley » 04 dec 2014 12:55

hmm det lyder næsten ligeså beroligende som at sidde og kigge på skorstenen :wink:

pendec

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af pendec » 04 dec 2014 12:59

Præcis,
det hele går op i røg. Det ville dog være fedt at kunnne gennemskue om bio18 tælleren kan bruges.

Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Modtaget likes: 1 gang

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af Dunker » 05 dec 2014 09:34

Min bio bruger ca 2kg / 5 min eller også er det omvendt, har skrevet det på væggen i mit fyrrum. Men det er kun ca, da volumen på træpiller ikke er helt ens.
Jeg kan f.eks have 325 kg barlinek i mit magasin, men kun 285 kg lava ecopellets.
Men fyld dit magasin, nulstil styringen, og næste gang du fylder kan du dividere minutter/sekunder op i det antal kg der skal til for at fylde, så har du en ide om hvordan det ser ud.

pendec

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af pendec » 05 jan 2015 21:40

Dunker skrev:Min bio bruger ca 2kg / 5 min eller også er det omvendt, har skrevet det på væggen i mit fyrrum. Men det er kun ca, da volumen på træpiller ikke er helt ens.
Jeg kan f.eks have 325 kg barlinek i mit magasin, men kun 285 kg lava ecopellets.
Men fyld dit magasin, nulstil styringen, og næste gang du fylder kan du dividere minutter/sekunder op i det antal kg der skal til for at fylde, så har du en ide om hvordan det ser ud.
Jeg genåbner lige tråden med ny teori ;)

Bio18 har ikke meget hastighedsstyring på snegl, så tænker jeg at doseringen vel stadigvæk burde kunne sammenlignes med en 100% kørsel afvejning på f.eks scotte?
Så snegl motor er altid 100% på bio18 men scotte modulerer med små intervaller, snegl , så den kører med små pauser ind imellem, så kun 100% konstant strøm kan sammenlignes, da bio18 ikke kan signalere pauser mellem on/off til snegl?

Tænker bare at vejning af køretid og hældning på ens snegl også kan være med til at sammenligne ens "brændsel" opsætning som for nogle er 1.5kg og andre er kun 0.9kg? og når man skal kende det næsten præcise antal kg på X timer, så vil man bedre kunne bruge køre tid til noget fornuftigt og når man skifter træpille sort som du nævner, så laver man en ny afvejning på X antal minutter, præcis som scotte ejere gør?

Nå, jeg tror i hvert fald at den må afprøves lidt ;)

ps: [tag]Dunker[/tag] Hvordan nulstiller du styring køre tid?


Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Modtaget likes: 1 gang

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af Dunker » 05 jan 2015 21:46

Istedet for 1203 for at komme i montørmenu skriver jeg 8182 det nulstiller snegltid, ved ikke om man kan på opdateret styring

pendec

Bio18 - Pilleforbrug - beregning?

Indlæg af pendec » 05 jan 2015 22:02

Dunker skrev:Istedet for 1203 for at komme i montørmenu skriver jeg 8182 det nulstiller snegltid, ved ikke om man kan på opdateret styring
desværre, koder er helt fjernet i denne styring, så der må være et andet trick, måske skal man nulstille til standard indstillingerne, som kræver jeg lige skriver alt op for en sikkerheds skyld


Besvar