Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny snegl rør eller bare korte det af?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af Flammen » 12 feb 2016 18:11

mon ikke det er motoren der drejer 1800 omdr/min og ikke sneglen, som andre har nævnt herover.
ellers vil det være en fin blender, den snegl. så er smuldproblemet vel fuld forståligt icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af Lintz » 12 feb 2016 18:36

Flammen skrev:mon ikke det er motoren der drejer 1800 omdr/min og ikke sneglen, som andre har nævnt herover.
ellers vil det være en fin blender, den snegl. så er smuldproblemet vel fuld forståligt icon_cheesygrin.gif
Jeg vil nok påstå at hvis sneglen kører 1800 omdr/min skal Pendec se om han ikke kan få silo og snegl til at stå over ved genboen - Så er der vist en lille chance for at pillerne lander ved ham :P
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af pendec » 12 feb 2016 19:25

Lintz skrev:Jeg vil nok påstå at hvis sneglen kører 1800 omdr/min skal Pendec se om han ikke kan få silo og snegl til at stå over ved genboen - Så er der vist en lille chance for at pillerne lander ved ham :P
Nu ved jeg godt det lyder sjovt men i min verden er Rounds Per Minute altså det RPM står for.
og samme sagde de i forretningen og hvad jeg læser på etiketten her?

Så sjovt og så er der måske en anden forklaring men jeg kender den ikke

pendec

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af pendec » 12 feb 2016 19:26

Flammen skrev:mon ikke det er motoren der drejer 1800 omdr/min og ikke sneglen, som andre har nævnt herover.
ellers vil det være en fin blender, den snegl. så er smuldproblemet vel fuld forståligt icon_cheesygrin.gif
Ok, fik lige set dit indlæg, hvad præcis menes der så, når motor omdrejninger ikke matcher det udvendige beslag som spiral sidder på?
kovas skrev:Ja, men jeg tror stadig ikke at sneglen køre 1800omd på et min. der må være et gear som reducere motorens omd. så derfor kan du ikke sammenligne motorene, men sneglene.
Så jeg kan slet ikke sammenligne hastigheder og årsag til jeg nu er oppe på 1,55kg i ydelse, som giver mig omtrent samme Røg temp som med gammel snegl, det har godt nok taget en del indstillinger at komme dertil (og ja, kedel er også renset, så godt udgangspunkt)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af kovas » 12 feb 2016 20:34

pendec skrev:Ok, fik lige set dit indlæg, hvad præcis menes der så, når motor omdrejninger ikke matcher det udvendige beslag som spiral sidder på?


Så jeg kan slet ikke sammenligne hastigheder og årsag til jeg nu er oppe på 1,55kg i ydelse, som giver mig omtrent samme Røg temp som med gammel snegl, det har godt nok taget en del indstillinger at komme dertil (og ja, kedel er også renset, så godt udgangspunkt)
Nu er der meget få eller ingen oplysninger på vvs-eksperten ang. deres sneglemotor. Men for enden af motoren inde i den firkantede blok sidder en nedgearing. Så bare som eks. så vil 4:1 på 1300 og 5:1 på 1800 give næsten samme omd på sneglen. Nu har jeg absolut ingen anelse om hvor hurtigt en snegl køre. Har aldrig talt det. Men det kan sagtens være at den nye motor i virkeligheden køre sneglen langsommere end den gamle. Derudover er også forskellen i ydre rørdia som kan gøre en forskel. Jeg forstår bare ikke laver man ikke en afvejning på tid eller lign som i andre pille fyr?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


pendec

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af pendec » 12 feb 2016 20:53

@Kovas,
Du burde næsten vide hvorfor, Bio18 er gammel og slet ikke godt, skulle have valgt noget andet for længe siden. Nu sidder jeg dog med lurten og så må jeg leve med den indtil økonomien også inkluderer nyt pillefyr, udover ved jeg ikke hvorfor bio18 ikke fra start brugte afvejning men ja, virkede den gamle, så kunne jeg nok godt have sammenlignet dem på vægt uden at tænke elektronik delen.

Men nu forstår jeg helt det med motor hastighed og den firkantet blok du forklarer for der er klart forskel på den nye og gamle her. Tak for hjælpen der, så er jeg lidt mere med, og kan nu glæde mig over at jeg ved så kan skrue længere ned på dosering når det bliver varmere, når jeg nu har måtte gå 70% højere op ift før, på nuværende tidspunkt.

pendec

Re: ny snegl rør eller bare korte det af?

Indlæg af pendec » 18 feb 2016 21:07

Landlyst skrev:vent nu med de huller... Det er en fast snegl ikke? Hvorfor pokker ikke brænde det hele af i stedet for at sortere det fra?
Nu har den kørt i en uge, og jeg kan godt fortælle, det er en total ommer.. Præcis samme piller kørte igennem røret på det gamle, og med hullerne, havde jeg minimalt med smuld.

Nu kører den dog alt smuld med op , yep , super fedt MEN! Bio18 er dårligt konstrueret og nedfaldsrammen som smuld falder ned på , ser næsten ud til at danne bro mellem herd og rør udgang i top, så de brænder langsomt op igennem nedfalds rammen og smuld bliver sort og gløder..

Man skulle næsten tro at den snegl/spiral+rør ikke er til 8mm men kun skal have 6mm træpiller, for den knager og snakker meget når de kører op igennem, næsten som nogen står og knuser noget, som her er træpiller som nok sidder i spiralen.

Så jeg må nok forsøge med hullerne, da jeg har alt for mange træpiller tilbage hvis det er 6mm som skal bruges istedet.

Kan ikke se andet end nogen som mener den klarer 6mm fint, så de må virke men på en bio18 herd også ;) ?? dunno..


Besvar