Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 26 feb 2016 10:33

Jeg døjer dog med en forholdsvis høj RT, som til tider er 300-330 grader ved 100% belastning. Det er jo forholsvis meget energi jeg sender direkte ud til fuglene. Fyret kører overordnet set rigtig godt og stort set uden nedbrud. Den bliver rengjort/støvsuget efter hver silo den har suget tom.
I fyret er der de to org. små røgvendere på "øverste" hylde samt den rustfrie plade der står hen over herden. Hvilke tiltag kan jeg gøre for at bringe min RT længere ned, hvad har I andre gjort med succes?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af John Skov Jensen » 26 feb 2016 10:59

Røggaskøler

Dnne tråd linker til et par effektive røg kølere

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 27 feb 2016 08:38

Har du prøvet at checke for løse forbindelser?

Jeg har også set min gå helt amok nogle gange, og da var da bare løse forbindelser i styringen som gjorde knaster på målingen. Især fordi jeg har en RT måler på skorsten og godt kunne se målingerne ikke var korrekte.

Personligt rammer min bio18 kun 220+ når den kører 100% og er igang med at varme op, og det er hundekoldt, ellers giver 100% ca. 160-170. og 120-140 normalen her. Har intet ekstra indeni for at nedkøle RT.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 27 feb 2016 15:58

Jeg har ikke tjekket for evt. løse forbindelse i ledninger. Det var da et nemt sted at starte, selvom jeg nu ikke mener der er store temp. forskelle i RG få øjeblikke imellem.
Hidtil har jeg kørt med 100% luft og 1.2kg piller i timen siden vinterens indtog. Nu er det så justeret, således den nu får 1kg/t og luft på 92%. Det har da gjort noget allerede, men der kommer let mørk røg ud af skorstenen, så forbrændingen er ikke helt optimalt.

En røggaskøler kunne selvfølgelig være en mulighed. Dog vil jeg mene at en grundig justering af styring og fyr må være en start. Jeg kan læse i andre tråde at folk kører med RG på 100-150 grader ved næsten fuld last. Måske en modificering af røgvendere er næste step sammen med løbende justering.

Yderligere input modtages med kyshånd.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af Nighttrain » 27 feb 2016 16:27

Mener Bio 18 er forløber til Bio Max 16 og som fungerer på næsten samme måde, og med så højt luft tal så vil Bio Maxen også have så højt et røg temp. Min røg temp ligger på 100-110 ved fuld last på den måde jeg kører.
Prøv at sætte din max luft ned til et sted mellem 18-20, det giver ikke mere varme ved at give den mere luft, det man gør er bare at fyre resten af byen op :-) din flamme skal være gulli med tendens til røde spisse der får du mest ud af dinne piller.

Og din brænder skål er så godt som magen til min.

Mvh Claus.


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 27 feb 2016 17:10

Jeg kender ikke såå meget til pillefyr, så om det er en forløber eller ej ved du nok mere om:-)
Dog vil jeg mene at en max luft på 18-20% er voldsomt langt nede, når den står på 92% lige pt. Men det kan da ikke skade at prøve.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af Nighttrain » 27 feb 2016 17:47

Det lyder bare meget voldsom i mine øre at du skal køre med 92% i luft, det er ikke sådan at alle huller i din herd er næsten stoppet siden du skal køre så højt ? Det er næsten det luft min kører med når den rense blæser og det er 100%

Mvh Claus.

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 27 feb 2016 18:07

@Nighttrain
Den gamle Bio18 styring kører med blæs = 100%, og her kunne man kun sætte den nedad.

I nyere opdateringer fra NH bioservice, var den anderledes og fungerede nok mere som biomax gør. jeg har en luftblæs på 17% lige nu.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 27 feb 2016 18:48

Stort set alle huller i herden er frie og ej blokerede, det er sjældent det er mange af dem der er blokerede. Det er en tendens jeg har bemærket i de 6 år fyret har kørt. Den har altså virkelig gjort det godt. Jeg fyrer med piller fra Vestjyllands Andel eller Barlinek, og har gjort det i min tid som pillefyrs ejer. Asken har altid - med mindre der har været noget mekanisk galt, altid været grå, midt mellem lys og mørk. Der har dog været tidspunkter hvor herden har været hvid i kanten og det øverste lag af asken på "1. sal" i fyret har været lidt hvid.

@pendec: Bare så jeg lige forstår dig og din opsætning korrekt, er det renseblæs eller luftydelsen du har på 17% hvor jeg har den på 92%?

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 27 feb 2016 18:54

@C@sper
Yep, rensblæs er 100%, luftydelsen er 17% , kan da sættes op og andre med NH bio styring har vistnok 50-60% , min sikring/kondensator gør vist at den blæser kører hurtigere ved lavere procent tal.

Jeg kan godt huske Jan P forklarede på oprindelig styring at man kunne sænke værdien lidt nen det var jo også en anden opsætning, jeg har f.eks slet ikke cirkulationspumpe kontrol mere ;( , og luftydelse fungerer meget anderledes her som du kan se.


Besvar