Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bedre isolering af kedel?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

Bedre isolering af kedel?

Indlæg af pendec » 29 jun 2016 21:15

Hvis man ønsker at udsætte udskiftningen og meningerne er at bio18 kedel ikke holder varmen så godt, så tænker jeg, om man kan efterisolere det glasuld som sidder i låger på siderne , måske udskifte det? Jeg synes andre tråde på andre kedler har nævnt noget om emnet men har ikke kunne finde det. Nogen , ikke nødvendigvis bio18, ejere som har isoleret kedel med noget , som har givet en bedre ydelse, når vi nu taler om modeller som er 8 år + og nok er begyndt at være lidt tamme i funktion men virker jo stadig.

Evt link og navn på løsninger er værdsat, og måske egne vurderinger og virkning..
Håber nogle erfarne og pillefyrs nørder lige har det rette til det formål.

Go' sommer!


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Bedre isolering af kedel?

Indlæg af Bjarne B. » 29 jun 2016 21:36

Jeg har før taget pladerne af ældre kedler og svejset 45mm stål gips skinner på kedlen, isoleret og sat nye plader på igen. Der skal bruges karosseriplade til at lave nye plader af, da de originale bliver for 90mm for smalle. Om det giver en mærkbart bedre ydelse, er svært at svare på, men psykologisk virker det!

dannidines

Re: Bedre isolering af kedel?

Indlæg af dannidines » 01 jul 2016 11:35

Hejsa,

Da jeg havde min gamle Ribe støbejernskedel, da smed jeg 100mm stenuldpå sider og bagved samt 200mm på toppen og snørede det fast med ståltråd.

Der blev fra lunt/lummert til køligt i fyrrummet ved den eksercits.

Jeg satte en røgvender plade ind i kedlen samtidig med,således jeg kunne bremse den varme som ellers smuttede ud af skorstenen.

Min oplevelse var en markant besparelse ved de to tiltag, men i den sæson satte jeg også rumtermostat på og begyndte at køre med denne, så jeg kan ikke sige "hvad" der udløste, hvor meget af den samlede besparelse - men samlet var det +1 tons.. størstedelen tillægger jeg til rumtermostaten, men min vurderingen af "kedel optimeringen" er, at det er billigt og betaler sig.

xkfc

Re: Bedre isolering af kedel?

Indlæg af xkfc » 01 jul 2016 13:06

Det er lidt svært at gisne om! det er lettere hvis man ser kedlen , fornemmer svaghederne, evt måler med IR termometer, og så vurderer mulighederne. Det er meget afgørende om fyret står et sted hvor spild til rummet kan bruges, for så er det vigtigere at sætte ind indvendig i kedlen og nedbringe røgtemperatur.
Min kedel har et svagt punkt i låget, du kan i mit billed galleri se min løsning med en "hat" http://stokerpro.dk/gallery/album/271


Besvar