Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til udregning af blæserhast søges

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
TreK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 dec 2016 16:22

Hjælp til udregning af blæserhast søges

Indlæg af TreK » 17 dec 2016 16:54

Jeg har et Bio 18 pillefyr med NH-bioservice-software. Deres manual til styringen er... lad os bare kalde den mangelfuld - Det lyder bedre end hvad jeg ellers kunne finde på at kalde den.

Er der nogen der har gennemskuet hvordan de forskellige setpunkter interagerer med driftsydelse og blæserhast?

Mine setpunkter lige nu: (Jeg går og skruer på dem for at prøve at gennemskue hvordan styringen virker, så de er noget i skoven.)
Brændsel min = 6%
Luftmax = 75%
Luftmin = 14%
Brændsel = 1,8 kg/h

Lige nu kører mit fyr med:
driftydelse = 19%
blæserhast = 15%

Jeg kan ikke gennemskue hvordan styringen regner blæserhastigheden ud, ud fra de setpunkter og driftydelse. Ud fra setpunkternes navne ville jeg have forestillet mig at blæserhast gik fra "luftmin" ved driftydelse = "brændsel min" til luftmax ved driftydelse = 100%*, men ud fra tallene ser det ikke sådan ud. Er der nogen der sidder inde med mere viden end hvad der (ikke) er beskrevet i manualen?

* eksempelvis ved en affin funktion: Blæserhast = luftmin + (driftydelse-brændselmin)/(100%-brændselmin)*(luftmax-luftmin)


pendec

Re: Hjælp til udregning af blæserhast søges

Indlæg af pendec » 17 dec 2016 20:20

FYI:

Blæser hastighed, sættes også af den kondensator / som ligger ned under det røde dæksel, min købte jeg ikke fra vvs eksperten, da den røg, så jeg fik en som var på lidt højere ohm eller hvad der nu er brugt, så jeg kan slet ikke køre med luftmax værdier over 30% så er bio18 på vej ud af vinduet :)

Så dine tests kræver du også kender din modstand som sidder i det røde kammer, de skal vist kun være på 1 µf

Nøgletal:
Brændsel 1.0kg
Maxluft: 23%

Besvar