Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af C@sper » 04 jan 2018 13:35

Efter skifte af træpiller oplever jeg at fyret brænder ud og min snegl bliver ved med at køre indtil den stopper af sig selv og stort set er kørt fast. Er det et problem I andre oplever og hvad har I gjort for at hindre det sker? Det er ikke verdens bedste træpiller, men OK til prisen.


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af Nighttrain » 05 jan 2018 21:51

Vrid forsigtig sneglen ud af tanken, men kun til hullet i sneglerør kommer ud, sprøjt ca en kopfuld olie ind i røret med en smørekande, og så vride den på plads igen. Eller hæld olien ned i tanken hvids den er ved at være tom. Jeg giver den en kopfuld olie hver gang tanken er ved at være tom, har også haft det problem det er slut efter den får olie ved HVER påfyldning.

Mvh Claus.

pendec

Re: Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af pendec » 05 jan 2018 21:57

Din snegl kører fast (som også her) fordi kedel ikke kommer af med varme / der er få piller i herd som stadig udvikler røg, og du skal rigtig langt ned i røgtemp før den melder "brændt ud". Så ja, snegl kører alt for lang tid uden at stoppe.

Jeg har for nogle år tilbage købt ny biomax snegl da den gamle blev ødelagt pga præcis dette, så nu er faren egentlig større, jeg har dog eksperimenteret med flex slange, så den falder lettere af og har 25-30cm at løbe på, så vægten af slange får den til at kappe forbindelse til snegl.

Jeg har yderligere bygget rør rundt om snegl (gulvtæppe rør) så jeg kan dreje gulvtæppe rør fra "åben" position til "lukket", og så kommer der ikke piller ind og forhindrer at man ikke kan skubbe snegl ned i bunden igen :)
(Gulvtæppe rør er savet til, så der er åbning i bunden, hvor snegl også har en åbning men kun i en 1/3 af rør, så når den drejes så skaber det en lukning)
Det virker perfekt og man kan hurtigt rense snegl ved smuld stop i toppen og sætte den ned igen og køre indenfor 30-40mins..

Jeg trækker snegl op , nu er den jo kun 1.5mtr, og stamper ned i en stor spand, når alle piller er ude kan man starte motor og smuld løsner sig hurtigt og man kan smide det ud til anden side, da det jo ikke skal genbruges.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af C@sper » 06 jan 2018 13:00

Man må da kunne lave en simpel løsning med en fotosensor og kontaktsæt koblet til ledningen fra styringen til sneglen, så den ikke fylder nedfaldsrøret og man har problemet igen? Er der ikke nogen herinde der har lavet noget smart/simpelt
Jeg er med på din løsning pendec, men med lidt "overbevisning" kan du godt få stoppet sneglen ind i siloen igen selvom den er fyldt med piller. Du propper en brugt tom træpillepose i hullet når sneglen er ude og pillerne vælter ud.

pendec

Re: Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af pendec » 14 jan 2018 18:02

C@sper skrev:Man må da kunne lave en simpel løsning med en fotosensor og kontaktsæt koblet til ledningen fra styringen til sneglen, så den ikke fylder nedfaldsrøret og man har problemet igen? Er der ikke nogen herinde der har lavet noget smart/simpelt
Jeg er med på din løsning pendec, men med lidt "overbevisning" kan du godt få stoppet sneglen ind i siloen igen selvom den er fyldt med piller. Du propper en brugt tom træpillepose i hullet når sneglen er ude og pillerne vælter ud.
Hvordan får man en brugt tom pose i hullet? Og hvad forstår du ved hul, når sneglen er ude?

Når du presser røret med sneglen ned i silo'n, så tænker du nok på modellen hvor du har et hul i bunden af din silo på 20cm og ikke mere.
Her har jeg 2 olietønder svejset sammen, og formen er jo samme diameter fra top til bund. Så jeg kan håndtere ca. 16 sække af gangen. Hvis jeg hiver snegl ud, så har jeg næsten 1 meter rør som skal igennem et større læs træpiller for at komme ned i bunden af olietønde igen. Det kan være rigtigt svært eller krop umuligt. og maser man for meget, så knuser du jo bare en masse træpiller.


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af C@sper » 28 feb 2018 13:38

pendec skrev:
14 jan 2018 18:02
Hvordan får man en brugt tom pose i hullet? Og hvad forstår du ved hul, når sneglen er ude?

Når du presser røret med sneglen ned i silo'n, så tænker du nok på modellen hvor du har et hul i bunden af din silo på 20cm og ikke mere.
Her har jeg 2 olietønder svejset sammen, og formen er jo samme diameter fra top til bund. Så jeg kan håndtere ca. 16 sække af gangen. Hvis jeg hiver snegl ud, så har jeg næsten 1 meter rør som skal igennem et større læs træpiller for at komme ned i bunden af olietønde igen. Det kan være rigtigt svært eller krop umuligt. og maser man for meget, så knuser du jo bare en masse træpiller.
Jaae, det er lidt svært at forklare uden brug af billeder. Men jeg har den store silo som sælges fra div. vvs grossister med et lille trug i bunden hvor sneglen føres ind - det er vel en 320 eller 350 liter den kan indeholde og var den store model som VVS-Eksperten solgte i tidernes morgen. I dét hul propper du blot en brugt træpillepose i umiddelbart efter sneglen er hevet ud.
Men jeg fornemmer der ikke er nogen herinde der har lavet en løsning som stopper sneglen når nedfaldsrøret er ved at være fyldt med piller? :lol:

pendec

Re: Alarm: Brændt ud og sneglen kørt fast

Indlæg af pendec » 28 feb 2018 17:57

Ok, det er så ikke sådan 2 olietønder fungerer, jeg har haft en regulær silo engang, dette har hele tøndens indhold som begrænsing når man skubber. lidt Ligesom hvis du satte snegl indvendig i den silo du taler om istedet for udenfor :)


Besvar