Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Deltag i Stoker Pro Forums konkurrencer
Præmierne er store
Dengrumme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 jan 2008 09:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5
Areal: 219
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Holbæk

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af Dengrumme » 29 dec 2009 13:25

Fakta om mit anlæg:
30 vacuumrør på stativ.
300L varmtvandsbeholder med topspiral koblet til baxi, og elvandvarmer (dyppekoger)
Jeg har lavet det sådan, at selv om pillefyret er slukket fra maj-sep, så kan solvarmestyringen ved høj temp (f.eks. ferie), starte centralvarme cirk.pumpe op via relæboks (billede 3) og smide overskudsvarme (via topspiral) til gulvvarme i badeværelse, så spare man varmeveksler el. lign.
Omvendt når vandet i vvb'eren er koldt kan der kun åbens for topspiralen hvis en termostat har "sagt" at der kommer varmt vand fra fyret.


Solfangerude.JPG
2 x 15 Vacuumrør
Solfangerinde.JPG
pumpstyr.JPG
Relæboks til opstart af centralvarme cirk.pumpe
Mvh.
Jesper Hansen


Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af Steffeno » 30 dec 2009 09:51

Jeg har et ældre Batec anlæg på taget, der laver brugsvand hele sommeren. Der er to solfangere så det er vel ca 4 m3 og en 280 liters varmtvandsbeholder.
DSC02675.JPG
Solfangere på taget.
DSC02673.JPG
Varmtvandsbeholder med "styring" :|
DSC02678.JPG
Gammel, men det virker da.


Men jeg har været heldig at få to solfangere ekstra, og dem vil jeg så montere på taget sammen med de andre. Jeg mangler dog lige at finde ud af hvordan jeg vil tilslutte det, så jeg også kan få varme ud i radiatorene.
DSC02676.JPG
Ekstra solfangere.
DSC02677.JPG
Jeg har selv bygget et par stativer til de ekstra solfangere.

Forhåbentlig får jeg tilsluttet det hele til foråret så jeg kan nyde det til sommer icon_cheesygrin.gif
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af John Skov Jensen » 30 dec 2009 19:30

Her er lidt om mit solfangeranlæg.
Det er et ældre "ribberørs" anlæg fra det der dengang hed Aidt miljø. Det fylder hele mit garagetag, ca 35kvm.
Placeringen er stik syd, med en hældning på ca 45 grader.
Under mit hus er der sand varmeakkumuleringslager på 160kbm. I sandet ligger der 2,1km pexrør. Alt overskudsvarme fra fangeren gemmes i dette sandlager og denne varme siver så op under huset om vinteren og bidrager dermed til opvarmingen af huset. Styringen er en Danotek der starter en alpha2 pumpe. Derudover sidder der en extra pumpe der styres af en termostat og kun starter ved behov for extra køling/flow når fangerens fremløb kommer over 85 grader.
Billede0093.jpg
Billede0092.jpg
/John

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af RLStyling » 31 dec 2009 10:10

Hej

Lige en lille beskrivelse af mit anlæg:
Jeg har 8 fangere fra biovarme som ligger på garagetaget, det vender stik syd og 45° hældning.
Fangerne er koblet sammen, så jeg har indgange i venstre hjørne på de nederste fangere. Derefter er fangeren koblet sammen, så fangeren lige over er forbundet med den nedenunder, og har udtag i venstre hjørne i toppen af alle 4 fangere, så de hænger sammen op af, men ikke til siden. Derved tvinger jeg vandet igennem alle fangerne.
Jeg har en 750L akku tank med spiral i bunden, og en 300L varmvandsbeholder med spiral i bunden.
Derimellem har jeg en 3vejs-motorventil og en alpha pro 25-40 cirkulationspumpe. Til at styre varmen har jeg en plc, som er lavet så den hele tiden holder en temp på 60°c i varmvandsbeholderen, men her om vinteren er den kørt over i et andet program, så den hele tiden kører varmen i den tank som kan aftage de lave temperaturer. Dermed får jeg også lidt ud af solen her i vinter perioden.
Til at give den sidste varme har jeg et multi 22 fyr, som kører både på piller og brænde.
Vedhæftede filer
DSC028421.JPG
750L akku tank, hvor de rør nede foran tanker, føre over til en 300L vvb.
DSC028411.JPG
8stk solfanger fra biovarme. ca 20m²
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af MNielsen » 31 dec 2009 10:39

Vi har 30-rørs vacuumsolfanger på tag. Det er ikke bedste placering m.h.t. solen, men giver korteste rørføring.
Der er skygge halvdelen af dagen fra midt-november til midt-januar. Men det er jo også hvor der er mindst at komme efter.
Det er kun til brugsvand, hvor supplerende varme er elvarme med tidstyring, så solvarmen har mulig for at lave så meget den kan, hvorefter elvarmen bliver frigivet når det bliver aften. Men de sidste par dage med frost og fuld sol hæver den alligevel bund-temperaturen fra 8 til 23-28 garder, så halvdelen af strømmen er da sparet de par dage.
Da familien efterhånden fandt ud af at det var umuligt at tage på sommerferie (dvs. ingen forbrug), er der blevet koblet en håndklædetørrer direkte på returen til fangeren med en manuel 3-vejsventil, så det er muligt at komme af med varmen uden brugsvandsforbrug.
Vedhæftede filer
DSCN7731.JPG
DSCN7729.JPG


hvid
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31 dec 2009 11:34

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af hvid » 31 dec 2009 12:31

Mit anlæg er et 30rørs vacum-solfanger med 300l varmtvandsbeholder med 2 spiraler, fra Q-PRO.
Oliefyr til ekstravarme/sommer-køling på topspiralen.

Fangeren har ikke den optimale vinkel, men erfaringsmæssigt ved jeg at der kan bygges store snedriver op på taget hvor den står. Så jeg tør ikke sætte den på stativ, hvor et sneskred kan komme ind bag fra og ramme rørene.
Rørføringen er 16 meter fra tank til fanger i uopvarmet omgivelser. Og det ses på ydelsen, hvis jeg skulle lave det i dag ville jeg have taget 45 rør, eller måske 60.
Start differens temperatur er derfor sat højt ved vinterdrift for at der skal være vis mængde varme at flytte før pumpen starter. Ellers stopper pumpen ingen inden varmen når vvb'en og man har istedet opnået at køle på den da det der står i røret er -5 grader i disse dage.

Har overvejet at lave det større så man kunne få lidt gulvvarme om sommeren, men desværre går gulvvarmen direkte på et 1-kreds centralvarmesystem, som vil tabe ganske meget varme før der er noget tilbage til gulvvarmen. De rør er ikke lagt isoleret, da de er inden for klimaskærmen. Og det er jo ikke fedt at skulle svede i soveværelset en varm sommernat, bare for at have et lunt gulv i badeværelset...
Vedhæftede filer
DSCN7725.JPG
DSCN7724.JPG

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af Emborg41 » 31 dec 2009 12:49

Jeg har et 30 rørs vacumanlæg der ligger stik syd, men desværre med 15 graders hældning. Anlægget er prioriteret til brugsvand men om sommeren laver det varme nok til at holde gulvene i badeværelserne varme :lol:

Peter
Vedhæftede filer
IMG_0830.jpg
Billede 005.jpg

knudsen14219
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af knudsen14219 » 31 dec 2009 16:47

Så nåede mine stativer op på taget men rørene venter til raketfaren er drevet over icon_cheesygrin.gif - man skulle nødig risikerer noget... Det nyeligt indkøbte anlæg er bestående af 60 NBE vakuumrør på stativ mod syd samt 500 L tank med spiral og 1200 L buffer ... anlægget er under opbygning (jeg skulle lige have woddy'en igang så vi kunne holde varmen 8) )og forventes færdig et af de næste dage...(jeg mangler bare styringen :lol: ) så bliver det spædende at se om det også vil lave lidt varme :lol: - skulle nogen have interesse i sådan et anlæg - så er der altid kaffe på kanden :wink:
Vedhæftede filer
Solfanger 007.jpg
Solfanger 006.jpg
Solfanger 004.jpg
Solfanger 003.jpg
Solfanger 002.jpg

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af kaptajnen » 31 dec 2009 17:08

Billede
Trevejs ventil (øverste veksler i strømløs således der prioriteres varmt vand), kuglehane, snavssamler, dykrør, manometer, 8L trykekspansion, pumpe, kontraventil afventer retur fra loftet!

Billede
Vandpåfyldning og sikkerhedsventil m/afløb forbundet med nederste vekslers (radiator) retur
PICT2061_resized.jpg
Her er tanken før den blev isoleret...

Der bruges 3 stk batec fangere á 2.2m2, ialt 6.6m2
Styring: TA UVR61-3

Ydereligere info kan ses i denne tråd: viewtopic.php?f=19&t=3315

Godt Nytår! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Vind en solvarmestyring samt en Grundfoss Alpha2 fra Q-PRO

Indlæg af Ulrik » 01 jan 2010 16:40

Tak for tilmeldingerne.
Tråden låses indtil vi har trukket en vinder. Det sker i løbet af de næste par dage.
MvH Ulrik©


Låst