Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Operation af øjne.. Linseoperation..

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af pelle » 19 apr 2017 05:19

Hej
Jeg overvejer at få mine øjne opereret. Jeg har noget bøvl med de briller. Får ondt i nakken da jeg hele tiden skal vippe hovedet for at det stiller skarpt. Vil høre om nogle her har nogle erfaringer, eller har hørt om nogle med erfaringer. Det er ikke en laseroperation jeg ønsker. Men, den operation hvor man fjerner ens egen linse og erstatter den med en ny.Aldersyn kaldes det vist nok. Jeg er langsynet. Det koster omkring 40 tusind kr. for begge øjne.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af BWJ » 19 apr 2017 20:29

Da indgrebet ikke kan ændres eller fortrydes, tror jeg nok jeg ville leve med briller/linser.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svenstrup-manden

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af svenstrup-manden » 20 apr 2017 07:13

Hej. Du må have flerstyrke glas siden du skal vippe hovedet for at se skarpt. Hvis der er sådanne du har er glassene slebet forkert, så overgangen sidder forkert

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af EJB » 20 apr 2017 10:53

Hej!

For 3-4 år siden fik jeg foretaget operation på begge øjne, hvor mine linser blev taget ud, og nye isat - GRATIS!
Det foregik i Århus over et par dage - ambulant.

Man foretager operationen et øje af gangen, altså så man kan se med det opererede øje inden man foretager næste indgreb. Dagen efter for mit vedkommende, fordi jeg bor på Langeland og så skulle overnatte.

Selve operationen er ubehagelig, men det er mest psykisk, lidt som et tandlægebesøg. Det gør ikke ondt, men man er selv med i operationen, hvor der samtales med lægen undervejs.
Min følelse var at jeg brugte mere tid i venteværelset end i "operations-stolen".

Nå, tilbage til GRATIS.
Jeg havde problemer med mine øjne, da læsebrille behovet blev mere end +3 gik jeg til optiker og fik briller - med flydende overgang.
Jeg lærte aldrig at gå med disse, vidunderbriller som nogen kalder dem. Jeg gik også og nikkede frem og tilbage med hovedet får at fokusere, og ondt i hovedet var resultatet. Jeg synes også at det blev værre, selv om jeg nu havde fået nye briller.
Resultatet blev et besøg hos øjenlægen, der konstaterede at jeg havde udbredt grå stær på begge øjne, og indstillede mig til operation. Derfor de GRATIS linser.

-Men, for der er også et men. De gratis linser er uden styrke. Jeg kunne godt ha' valgt med styrke, men så kostede det ca. som du angiver.

Nå, men det glædelige var, at jeg efter operationen ikke havde behov for briller, heller ikke til læsning. Jeg var helt oppe at køre, men vidste godt at det ikke ville holde, men det var en vidunderlig følelse. Jeg husker hvordan jeg efterfølgende var meget forsigtig, når jeg gik tur i skoven med svirpende grene og lignende. Inden operationen havde jeg også skidt på linserne, ikke noget der ødelagde hverdagen, men ind imellem lagde jeg mærke til det. Efter operationen var der heller ikke mere skidt, derfor påpasseligheden.

Nu er der så gået 3-4 år, og den anden dag, da jeg arbejdede med noget puds, havde jeg efterfølgende skidt på det højre øje, ikke så meget, men nok til dårligt humør over ikke at ha' anvendt beskyttelses briller. Havde hentet dem, men de var ikke til at se igennem på grund af ælde. Har fået nye, men først dagen efter - ærgerligt.

Et år efter operationen kunne jeg mærke at øjnene langsomt ændrede sig, så jeg fandt et par af de gamle læsebriller frem, og det er situationen i dag. Jeg anvender ikke briller, når jeg bevæger mig rundt, men når jeg skal læse anvender jeg +1 fra Brugsen.

Håber dette kan hjælpe dig lidt. Jeg kan jo ikke bidrage med oplevelse med linse med styrke, men hvis dit syn er stabilt, kan jeg ikke se nogen grund til ikke at få foretaget operationen - det skulle da lige være for økonomien, men nogen har da penge.

Dog vil jeg foreslå dig at få foretaget et ordentligt eftersyn hos en øjenlæge, så du er sikker på du ikke har skavanker du ikke kender til, så som grå stær eller andet. Regn ikke med at optikeren siger noget, det tjener de jo ikke på, Min optiker kunne godt bagefter se at jeg havde grå stær, men det var efter jeg havde købt briller med flydende overgang.

Et lille fif med hensyn til øjenlægen. Der kan være utrolig lang ventetid. Jeg fandt en ældre øjenlæge i Faaborg, der ikke opererede mere, men kun foretog syn af øjnene, han havde ingen ventetid, og jeg kom til med det samme.

Held og lykke med dit "projekt"!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af pelle » 20 apr 2017 12:25

Tak for den fine beretning EJB. Det blev jeg glad for at læse.. :)
Mine glidende overgangsbriller har jo passet til mig da jeg fik dem for halvanden år siden. Men, synet er jo bleven ringere siden da. 5-10000 kr pr gang man skifter briller eller 4-500 kr om måneden til kontakt linser. Så, kan de 40000 kr til operation med flerstyrke linse jo være en god investering på sigt. Man, vil så heller ikke kunne udvikle grå stær efterfølgende og for 80%,s vedkommende vil man kunne leve resten af livet uden briller. Men, det er jo noget man også er lidt bange for sådan en operation. Min, far døjede så meget med grå stær at han faktisk var stæreblind i en alder af 70.Måske er det arveligt. Det giver da en noget at tænke over.. Jeg vil bestille tid hos en øjenlæge. For kan godt se at en optiker nok bare gerne vil sælge en nogle flere briller..
Last edited by 1 on pelle; edited 20 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af EJB » 20 apr 2017 12:32

pelle skrev:Men, det er jo noget man også er lidt bange for sådan en operation.
Det er jo nok mest tanken om at det er i øjnene, men tro mig, det lyder værre end det er.
Faktisk kørte jeg selv derfra i bil efter at ha' siddet en halv times tid, for lige at falde lidt til ro, for der er jo uro i hovedet lige efter.
Pøj! Pøj!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af pelle » 20 apr 2017 19:05

Der er lige et sp. mål der presser sig på EJB. Er dit syn, som da du var ung igen.. (Ja, kender da ikke din alder, men tænker du ikke er helt ny, ligesom jeg. :) ) Skal du spænde i øjnene for at stille skarpt eller er det ligesom da du var dreng, igen.Selv. f. ikke med læsebrillen på + 1..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af EJB » 20 apr 2017 20:33

Jeg anvender ikke briller, når jeg bevæger mig rundt, eller ser TV (med undertekster).

Hvis jeg skal se en udløbsdato på en vare i Brugsen, skal jeg som regel ha' læsebrillerne frem.

Om mit syn er som dreng, er nok at overdrive, men jeg føler selv det er klart og skarpt, og jeg spænder på ingen måde i øjnenen, eller for den sags skyld kniber dem sammen.

Som jeg skrev, så var det ikke nødvendigt med læsebriller det første års tid, men når jeg i dag sidder ved PC'en skal de på, ellers løber det ud.

Du skal også lige huske, at jeg ikke har nogen form for styrke i de linser jeg fik sat i.

Min alder er ikke hemmelig - 67 år.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af newpas » 20 apr 2017 22:28

Jeg kan ikke forstå jeres negative kommentarer om optikere. Jeg har igennem en del år brugt Louis Nielsen. Sidste gang jeg skiftede briller (med flydende overgang) var jeg selvfølgelig til udvidet synstest først. Gratis! Her sagde optikeren at hun syntes at kunne se noget begyndende i det ene øje. Så hun skrev en henvisning til øjenlæge før jeg fik nye briller. Øjenlæge kunne konstatere at der var lidt, men ikke noget der skulle ageres på. Lidt senere selvfølgelig tilbage til Louis og bestille nye. Og efter at have haft briller i næsten 60 år kan jeg fortælle at jeg (nærmest) aldrig har købt til over 5000kr. Og så har jeg endda to par denne gang. Det ene med solstyrke. Så jeg kan ikke deltage i "hylekoret". Sorry. Måske lidt off-topic men kan dog fortælle at min søn for nogle år siden tog til tyrkiet for at blive opereret på begge øjne. Det har virket upåklageligt og prisen var en helt anden.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Operation af øjne.. Linseoperation..

Indlæg af EJB » 21 apr 2017 08:51

newpas skrev:Jeg kan ikke forstå jeres negative kommentarer om optikere. Jeg har igennem en del år brugt Louis Nielsen. Sidste gang jeg skiftede briller (med flydende overgang) var jeg selvfølgelig til udvidet synstest først. Gratis! Her sagde optikeren at hun syntes at kunne se noget begyndende i det ene øje. Så hun skrev en henvisning til øjenlæge før jeg fik nye briller. Øjenlæge kunne konstatere at der var lidt, men ikke noget der skulle ageres på. Lidt senere selvfølgelig tilbage til Louis og bestille nye. Og efter at have haft briller i næsten 60 år kan jeg fortælle at jeg (nærmest) aldrig har købt til over 5000kr. Og så har jeg endda to par denne gang. Det ene med solstyrke. Så jeg kan ikke deltage i "hylekoret". Sorry. Måske lidt off-topic men kan dog fortælle at min søn for nogle år siden tog til tyrkiet for at blive opereret på begge øjne. Det har virket upåklageligt og prisen var en helt anden.
Nu er det jo nok at overdrive lidt rigeligt at kalde det et hylekor, men det er jo så øjnene der ser på det. (Gnæk! Gnæk!)

Det er såmænd ikke et angreb på optikerne, men min oplevelse var så - lige modsat din, at jeg havde grå stær i meget vid udstrækning på begge øjne, og jeg talte med øjenlægen, om optikeren burde havde set det, og hans svar var, at det burde han (optikeren var kvinde, uden at jeg nu skal beskyldes for noget ved den konstatering). Og det var sjovt nok øjenlægens (med et glimt i øjnene) kommentar, at de jo ikke havde solgt mig et par briller, hvis de havde sendt mig videre til øjenlægen.

Nå, men denne tråd drejer sig jo ikke om optikere, men i høj grad om øjenlæger og operation af linser, og her kan jeg så komme med en positiv fortælling.


Besvar