Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilgroet køkkenhave

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Knaldperlen » 12 sep 2016 16:11

Hejsa.

Da vi bor på landet har vi også en pæn stor køkkenhave.

Den var engang rigtig fin, men efter vi blev forældre fik køkkenhaven lov at passe sig selv i et par år.

Vi har de seneste år forsøgt at bringe den tilbage til fordoms flor, men det kniber lidt.

Selv om vi fjerner det grove, fræser osv, så vælter ukrudtet hurtigere frem end de ting vi såer.

Særligt senegræs, men også alt muligt andet. Hvordan pokker skal man komme det til livs?

Området med kartofler er det eneste, som fungerer fint. Her kommer kartoflerne flot, og når hurtigt en størrelse hvor ukrudtet ikke kan følge med.

Nogle siger man skal sprøjte med roundup, men eftersom vi prioriterer økologi og sunde fødevarer, så taler det sltså imod min sunde fornuft.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af John Skov Jensen » 12 sep 2016 16:52

Økologi, Ukrudt, fingerlugning, stadig ukrudt
Roundup, Ingen ukrudt, God tid til hygge og øldrikning på terassen

Man vælger jo selv :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af pille bruger » 12 sep 2016 17:17

Sort plastik, eller et par grise icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Alex fs » 12 sep 2016 17:58

altså jeg ville jo nok vælge roundup vejen, men nu er jeg også uddannet i at benytte så farlige substanser :roll:
Men ellers er alternativerne at dække det hele ned med plastik, i et års tid.
Men senegræs skal du se som en ganske alvorlig trussel, på samme linje som flyvehavre og gul okseøje.
Sengræs skal udsultes. En øko landmand ville nok lade stykket ligge sort 1 sæson, med harvning 1 gang om ugen.
Jeg ville nok vent til forår, her starter du med at klippe og fjerne alt det skrammel du har, med plæneklipperen.
Så fræser du og jordbearbejder som sædvanligt. Sæt kartofler i hele stykket, evt. raps(men de smager ikke godt)
Kartofler giver mulighed for at kultivere overalt, et godt stykke tid efter såning. Jeg ville sprøjte med roundup 1 uge efter såning, ved normale forhold.
Lige inden kartoflerne lukker rækkerne, så hypper du kartoflerne for anden gang, dette virker som kultivering.

Når kartoflerne er taget op, så vent til slut september og giv en roundup sprøjtning igen, eller en kultivering.

Til næste forår skal du være over det med kultivering, tidligt på foråret og hele sæsonen. sæt evt. kartofler igen, det kan godt gå 2 år i træk.

Husk hvis du bruger roundup, så balnd efter vejledjningen. Ikke mere ikke mindre. Gå frem med rask tempo og sørg for en smule overlap. stop ikke op nogen steder.. Det er lidt en kunst at gå med en rygsprøjte.

Jeg blander roundup 360, 0,6 til 0,7 liter/ 20 liter vand. Det er alt rigeligt, men du kan nok ikke købe så koncentreret middel, som privat.
Men Det kan lade sig gøre uden roundup, men det hårdt arbejde !

Hilsen bonden
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Bjarne B. » 12 sep 2016 19:13

Sæt en enkelt strømtråd omkring køkkenhaven og lån et par grise af en øko-ven i 14 dage.


pendec

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 20:19

Er tildækning med plastik langtidsvirkende? Jeg antager grisene kun er en kortvarig løsning, hvis man vil forsøge at få problemet løst over længere uden at grisene skal rende og spise ens grøntsager, når de har fjernet ukrudt.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Alex fs » 12 sep 2016 21:38

Jamen ukrudtsbekæmpelse er aldrig for evigt. Men holder man det nede et år eller 2 med plastik, ja så er man da foran
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

pendec

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 22:14

Alex fs skrev:Jamen ukrudtsbekæmpelse er aldrig for evigt. Men holder man det nede et år eller 2 med plastik, ja så er man da foran
Tak, jeg sad bare og tænkte på gårdsplads, lidt andet topic men ukrudt og sån, gør en godt træt, når man et år har prøvet ukrudtsbrænder, og så går det a.h.t. og man nok skal tilbage til round up ;( . Man smider dog ikke grise ud på gårdspladsen ;) Der tænkte jeg på noget forsegler, som ukrudtsdug på noget af arealet.

Men jeg vil ikke tyvstjæle tråden, jeg tror det allerede svarer lidt på det, selvom den idé er dyr.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af mchlbk » 12 sep 2016 23:13

Jeg bruger round-up på gårdspladsen, men kunne aldrig finde på at bruge det i køkkenhaven.

Fræseren er din værste fjende. Når du vender jorden bringer du samtidig milliarder (!) af ukrudtsfrø op til overfladen og så kører den onde cirkel.

Kunsten er at undgå bar jord for enhver pris. Søg på youtube efter 'deep mulch gardening', 'back to eden gardening' (bare ignorer deres religiøse vås, principperne holder) eller 'lazy gardening'.

Jeg er holdt helt op med at luge min køkkenhave. I stedet spreder jeg et tykt lag af græs, hø, træflis eller hvad der nu er til rådighed ud over det hele. Kommer der ukrudt op er laget ikke tykt nok og så smider jeg bare noget mere på. Det gøder samtidig jorden og er utrolig effektivt til at holde på fugten. Faktisk er jeg stort set holdt op med at vande efter jeg er begyndt på denne metode.

Nu har jeg brugt systemet nogle år - først i en begrænset del af køkkenhaven, siden på hele arealet - og det er simpelthen genialt.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af baggadap » 13 sep 2016 10:48

Jeg ville aldrig bruge nogen form for glyphosat produkter nogensomhelst steder..

Men det er bestemt ikke nemt at tæmme ukrudtet, selv har jeg ladet køkkenhaven gro til for i år, og så kun luge omkring det der skal stå til vinter.
Problemet er, at et ukrudsfrø kan ligge tildækket i over 5 år, og stadig spire frem så snart det får lys. Kunsten er hele tiden at kvæle ukrudtet i det tidlige stadie, inden det får udviklet frø og stort rodnet. Der er flere muligheder, det nemmeste er nok en radrenser på traktoren hvis det er en stor køkkenhave. Selv bruger jeg bla. sådan en her: http://ukrudtshajen.dk/rullerenser.htm
Mchlbk's metode er også en super mulighed, man kan jo supplere med gamle fliser på gangstierne.

At plante det hele til med kartofler giver det problem, at du pga. sædskifte, så ikke kan plante kartofler i hele køkkenhaven før efter 4 år! Ellers giver det næsten med garanti masser af dumme sygdomme i kartoflerne fremover..


Besvar