Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
dannidines

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af dannidines » 20 okt 2016 20:01

Hejsa folkens,

Vores presserende ønske om at få gang i produktionen i vores nystartede mosteriet "Fister & fars æbletyveri," blev der efter behøring forhandlinger med et par byggemarkeder investeret i en presse og kværn for rimelige penge.. Prisen for selvbyg blev for dyr ift. indkøb af presse i fin kvalitet :)

Første eftermiddag, igår, var vores test tur og 16L velsmagende most og et indsmurt køkken var resultatet af indsatsen = virksomheden blev sat for døren og produktionen bliver fremover et udendørs foretagende (hehe)

Men nøj hvor det smager.. Vi har p.t. Æbler til en 20-25L mere, og skal hente flere i weekenden.

Vi er dog løbet ind i nye udfordringer, emballage.. Hvor finder vi BILLIGST mulig godkendt plastik emballage?! Vi vil gerne under 4-5kr/L i emballage og gerne i 1/2,5L dunke og skal kunne fryses ned..

Nogen foreslag?!

God aften derude :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af Lintz » 20 okt 2016 20:28

dannidines skrev:Hejsa folkens,

Vores presserende ønske om at få gang i produktionen i vores nystartede mosteriet "Fister & fars æbletyveri," blev der efter behøring forhandlinger med et par byggemarkeder investeret i en presse og kværn for rimelige penge.. Prisen for selvbyg blev for dyr ift. indkøb af presse i fin kvalitet :)

Første eftermiddag, igår, var vores test tur og 16L velsmagende most og et indsmurt køkken var resultatet af indsatsen = virksomheden blev sat for døren og produktionen bliver fremover et udendørs foretagende (hehe)

Men nøj hvor det smager.. Vi har p.t. Æbler til en 20-25L mere, og skal hente flere i weekenden.

Vi er dog løbet ind i nye udfordringer, emballage.. Hvor finder vi BILLIGST mulig godkendt plastik emballage?! Vi vil gerne under 4-5kr/L i emballage og gerne i 1/2,5L dunke og skal kunne fryses ned..

Nogen foreslag?!

God aften derude :)
Tja - En hurtig søgning på nettet på "Plastflasker" gav nogle resultater på 6 til 8 kroner pr flaske inklusiv moms.
Du må få dig et cvr nr. så du kan undgå momsen icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

dannidines

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af dannidines » 20 okt 2016 20:33

Yup, dem fandt jeg også... Men det sted vi prøvede at lave most ved første gang, de havde 1L flasker til 5kr. stk, og som han sagde "vi taber ikke på dem, men omvendt tjener vi heller ikke meget på dem"

Så de må kunne findes og dem jeg kan finde på nettet syner også "kraftigere" i kvaliteten..

Grunden til "billigst mulig" er alene er omkostnings issue, og jo billigere emballage, jo mindre tab på dem man giver væk :)

Jeg tror jeg må forbi cafeteria bestyren på arbejde og høre hvor de handler :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af Brandsen » 20 okt 2016 21:52

Halløj i forum,

Måske har I allerede overvejet at tilsætte lidt malteserkors ?

Så bliver der efter filtrering behov for en del mindre emballage, men til
gengæld vil resultatet gøre sig fint i nogle glasflasker.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af baggadap » 20 okt 2016 22:37

dannidines skrev:Hejsa folkens,

Vores presserende ønske om at få gang i produktionen i vores nystartede mosteriet "Fister & fars æbletyveri," blev der efter behøring forhandlinger med et par byggemarkeder investeret i en presse og kværn for rimelige penge.. Prisen for selvbyg blev for dyr ift. indkøb af presse i fin kvalitet :)

Første eftermiddag, igår, var vores test tur og 16L velsmagende most og et indsmurt køkken var resultatet af indsatsen = virksomheden blev sat for døren og produktionen bliver fremover et udendørs foretagende (hehe)

Men nøj hvor det smager.. Vi har p.t. Æbler til en 20-25L mere, og skal hente flere i weekenden.

Vi er dog løbet ind i nye udfordringer, emballage.. Hvor finder vi BILLIGST mulig godkendt plastik emballage?! Vi vil gerne under 4-5kr/L i emballage og gerne i 1/2,5L dunke og skal kunne fryses ned..

Nogen foreslag?!

God aften derude :)
Ja, den rene vare smager fantastisk, og 16 liter er da bestemt en start; vi stoppede ved 75 liter i år ;-) :great:
Vi købte 1L flasker her til 4kr/stk http://www.nylundgård.dk men det er jo ikke lige om hjørnet for dig..
Prøv en lokal gårdbutik eller andet sted hvor de sælger mælk eller selv laver most.


Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af Carslen » 21 okt 2016 06:53

Vi har varmet mosten op til 85gr, så kan man også skumme det værste snask af, og hældt det på 1l glasflasker fra ikea. Evt skylle flasken i atamon, så kan det holde sig vinteren over, hvis ikke der kommer godtfolk forbi.... P.t har vi rundet 40l most
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af baggadap » 21 okt 2016 11:06

Carslen skrev:Vi har varmet mosten op til 85gr, så kan man også skumme det værste snask af, og hældt det på 1l glasflasker fra ikea. Evt skylle flasken i atamon, så kan det holde sig vinteren over, hvis ikke der kommer godtfolk forbi.... P.t har vi rundet 40l most
Det har vi også prøvet, men jeg synes det blev sur af at blive opvarmet - gør jeres ikke det?

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af Carslen » 21 okt 2016 12:46

Ikke noget vi har bemærket. Det skal kun lige op og vende på 85. Det skal ikke holde temp.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af JFinderup » 21 okt 2016 16:25

GDS? - Kontakt bonderøven - han har haft stor succes med sin -> https://www.facebook.com/BonderoevenDR/ ... NE&fref=nf#
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

dannidines

Re: GDS æblemosteri - inspiration søges :)

Indlæg af dannidines » 22 okt 2016 03:36

Produktionslinien er så småt igang icon_cheesygrin.gif :great:

received_10154298183448241.jpeg


Besvar