Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

boink reagerer ikke hurtigt nok

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Trucxa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 okt 2008 21:08
Mit fyr: Boink pillebrænder på opop kedel
Areal: 140
Brændsel: træpiller RW
Dagligt forbrug: 25-38
Kontakt:

boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af Trucxa » 05 jan 2009 23:05

Jeg er endelig blevet færdig med at montere varmvandsbeholder på min boink/opop system, og i starten var jeg super glad, meeen så begyndte problemerne.
når vi har været i bad går fyret ud med en fejlmelding ( et biip) altså kold kedel. Min brænder reagerer ikke hurtigt nok til at varme op igen, således at varmefaldet bliver for stort.
jeg har droslet fyret ned så det kun kører 65 procent, ellers stopper og starter det hele tiden.
I ved så meget herinde, kan I måske hjælpe mig igen????????
Bare inden konen slår mig helt fordærvet


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af jni » 05 jan 2009 23:31

hvad er fejlmeldingen ?

mvh jesper

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af Kenny » 05 jan 2009 23:46

Trucxa skrev:Jeg er endelig blevet færdig med at montere varmvandsbeholder på min boink/opop system, og i starten var jeg super glad, meeen så begyndte problemerne.
når vi har været i bad går fyret ud med en fejlmelding ( et biip) altså kold kedel. Min brænder reagerer ikke hurtigt nok til at varme op igen, således at varmefaldet bliver for stort.
jeg har droslet fyret ned så det kun kører 65 procent, ellers stopper og starter det hele tiden.
I ved så meget herinde, kan I måske hjælpe mig igen????????
Bare inden konen slår mig helt fordærvet
Går ud fra at du køre med interface (stokerkontrol?) siden du skriver du har droslet fyret ned.
Du har som sådan ikke droslet fyret ned - men blot givet det en maks ydelse.

Det kunne tyde på at dine PID værdier ikke står korrekt. Det er dem der styrer hvor hurtigt brænderen skal jurstere op/ned, så du f.eks undgår at temperaturen bliver for høj, og dit anlæg stopper. Som du selv skriver, så varmer det i dit tilfælde hurtigt nok op, når der bliver brugt store mængder varm vand.

Kan du ikke starte med at oplyse hvilken kedel du køre med, samt hvad dine P I D værdier er sat til?
Så bliver det lidt nemmere at hjælpe....

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af H.S » 06 jan 2009 00:09

Hej
Lige lidt spørgsmål
Hvad type retur shunt har du på ? (skulle gerne holde temp på kedel høj nok til det ikke sker)

Du kan evt. overveje at monterer en termostat der slukker pumpen hvis temp kommer under 50 grader
samt drosle mængden af vand gennem vvb så den ikke malker det hele

og hvis du har noget interface på så kik på kurver Evt send et link her eller et dump af hvor det sker
Og derud fra justerer din PID
ellers kan du næmt rode der helt ud i sandet
Kik evt på www.mhes.dk han har lavet en vejledning til just. af PID




Trucxa skrev:Jeg er endelig blevet færdig med at montere varmvandsbeholder på min boink/opop system, og i starten var jeg super glad, meeen så begyndte problemerne.
når vi har været i bad går fyret ud med en fejlmelding ( et biip) altså kold kedel. Min brænder reagerer ikke hurtigt nok til at varme op igen, således at varmefaldet bliver for stort.
jeg har droslet fyret ned så det kun kører 65 procent, ellers stopper og starter det hele tiden.
I ved så meget herinde, kan I måske hjælpe mig igen????????
Bare inden konen slår mig helt fordærvet
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Trucxa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 okt 2008 21:08
Mit fyr: Boink pillebrænder på opop kedel
Areal: 140
Brændsel: træpiller RW
Dagligt forbrug: 25-38
Kontakt:

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af Trucxa » 06 jan 2009 09:04

Jeg har en boink 16 kw brænder med stokerkontrol. Den er monteret på en opop kedel, det var et sæt som jeg købte incl pillemagasin. Igår gik jeg i panik og satte mine p-i-d indstillinger til 40-25-3. Fyret har overlevet konens morgenbad men jeg afventer stadigvæk inden jeg jubler. Jeg har ikke monteret en shunt eller noget, jeg har taget vvb og sat den direkte over så vvb altid er ligeså varm som kedelvandet. Jeg mente at det kunne være ligeså godt som en shunt, men måske ikke. :roll: :cry:


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af Bop » 06 jan 2009 10:16

Sådan kører mit anlæg også men tror også det har noget at gøre med hvordan anlæg er sat sammen om det er muligt.
Huset er fra 1980 og hele underetage er lavet så selvom radiatorer / gulvvarme er lukket så cirkulerer vandet stadigvæk .
Derfor har jeg ikke nogen problemer med det.
Men man kan sige at hvis anlæg er anderledes så du pludselig har begrænsning på gennemløb når radiatorventiler lukker så skal man da have shunt på vil jeg mene uden at gøre mig klog på det.

Jeg har dog tænkt på at montere en men er ikke kommet længere end tanken :lol:
Dog ved jeg da at man ikke kan gøre det på den måde på de fleste anlæg vi har en rimelig stor vvb på 210 liter og har slet ingen problemer med varmt vand men har som sagt også altid cirkulation på den måde anlæg er opbygget. :great:

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af thoken » 06 jan 2009 12:30

Trucxa skrev:Jeg har en boink 16 kw brænder med stokerkontrol. Den er monteret på en opop kedel, det var et sæt som jeg købte incl pillemagasin. Igår gik jeg i panik og satte mine p-i-d indstillinger til 40-25-3. Fyret har overlevet konens morgenbad men jeg afventer stadigvæk inden jeg jubler. Jeg har ikke monteret en shunt eller noget, jeg har taget vvb og sat den direkte over så vvb altid er ligeså varm som kedelvandet. Jeg mente at det kunne være ligeså godt som en shunt, men måske ikke. :roll: :cry:


Hej!
Det ville være en god ide med en termostat til at styre temperaturen i din vvb! for det første ,hvis du lader en termostat(monteret i kedlen) styre din pumpe, så den kun kører når kedlen er fx. over 45 grader, så vil pumpen kun køre når der er noget varmt vand at flytte. Dvs at hvis fyret går ud, så tappes varmen ikke ud af vvb, ergo har du altid(relativt) varmt brugsvand. Og hvis du fx. ønsker at programmere din brænder til kun at starte 3-4 gange i døgnet for at lave varmt brugsvand om sommeren(så kan du komme helt ned på et forbrug på 3-4kg piller i døgnet :great: ), så vil du jo heller ikke dræne energi ud af vvb , som du vil gøre nu! Desuden vil en termostat på vvb også sørge for at vvb ikke bliver for varm(så udfældes der nemlig mere kalk)og så er der jo også skoldningsfaren. Du har forhåbentligt en kedel shunt, så du holder returen 50-55 grader? Ellers vil din kedel hurtigt ruste op(jeg har prøvet det :cry: ).



mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

hollandsbjerg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 25 okt 2008 17:27
Mit fyr: scotte opop418 kedel
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8950
Dagligt forbrug: ca40kg
Årligt forbrug: ca 7tons

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af hollandsbjerg » 06 jan 2009 17:00

Er her ikke en venlig sjæl der vil lægge et diagram op hvor der er monteret termostat til vvb. og pumpe , jeg har en scotte 16Kw og opop kedel.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af thoken » 06 jan 2009 19:16

hollandsbjerg skrev:Er her ikke en venlig sjæl der vil lægge et diagram op hvor der er monteret termostat til vvb. og pumpe , jeg har en scotte 16Kw og opop kedel.



Hej!
Her er ihvertfald et link til ovenstående: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/assets ... m%20ur.jpg


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Trucxa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 okt 2008 21:08
Mit fyr: Boink pillebrænder på opop kedel
Areal: 140
Brændsel: træpiller RW
Dagligt forbrug: 25-38
Kontakt:

Re: boink reagerer ikke hurtigt nok

Indlæg af Trucxa » 07 jan 2009 21:07

efter at have læst alt hvad jeg kunne finde om stokerpro styringen , fandtjeg ud af at der er et punkt der hedder max. temp. fald. Der kan man selv indstlle hvornår styringen skal melde kold kedel ( et bip).
Min stod på 10 grader fordi jeg troede at det var et parameter som viste at fyret kørte indenfor de 10 grader som jeg selv havde skrevet. Efter at jeg ændrede tallet til 30 grader har jeg ikke haft problemet med fejlmelding mere.
Men det står ikke i alle manualer der omhandler stokerpro.


Besvar