Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

diagram solvarme og fjernvarme

Del dine diagrammer med forumets brugere.
Anlægsdiagrammer, Solvarme osv
Besvar
marves01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17 sep 2010 15:46

diagram solvarme og fjernvarme

Indlæg af marves01 » 09 nov 2010 19:14

Hej jeg har fået lavet et diagram hos Ernst Drastrup ... solvarme kombineret med fjernvarme ... solvarmen som primær og fjernvarmen som sekundær .... det kan i manges øre lyde som en mærkelig kombination ... men med stadig stigende varmepriser, på varmen fra vores barmarks værk er tilbagebetalingstiden 4,3 år

marves

se vedhæft :great:
Vedhæftede filer
Diagram til Martin vestergaard. 4. Feb. 2010-2.doc
tak til Ernst Drastrup
(45.5 KiB) Downloadet 996 gange


nemocharley

diagram solvarme og fjernvarme

Indlæg af nemocharley » 26 nov 2012 10:39

Det er en lidt ældre tråd den her - men jeg har et par spørgsmål.

Jeg vakler mellem at købe et pillefyr eller hoppe på fjernvarmen. I begge scenarier skal jeg have solfangeranlæg op (pga. pladsmangel vil solfangersættet være mindre med pillefyrsløsningen - combianlæg, 300l, 60 rør). Mine anlægsomkostninger vurderer jeg til ca 120.000 og vil have driftsomkostninger pålydende ca 7500 (alt inklusive).

Ved fjernvarmen (som ved os er et barmarksværk i den halvdyre ende og varmer med gas - uden yderligere energitiltag herfra vil vi kunne varme huset op for ca 15000-18000dkr, heraf en fast afgift på 7500dkr - denne nedsættes til ca 5000 når gælden er betalt i 2016). Hvis jeg vælger fjernvarmen, er tanken at få fat i en 800-1000l tank m. 80 rør (evt. mere hvis man kan placere solfangere lodret på tagryggen). Om det skal være et combianlæg eller et anlæg med buffer og varmtvandsstation ved jeg ikke. Jeg antager at denne løsning vil koste mig ca 60.000 og at de årlige omkostninger vil være et sted mellem 10.000dkr og 15.000dkr. Men jeg aner det i realiteten ikke.

Kan du fortælle mig lidt om dine erfaringer - herunder dit anlægs type/størrelse, anskaffelsesomkostninger (hvor du handlede), generel driftsøkonomi - hvor stor en andel af hustandens samlede varmebehov dækker anlægget etc?

Besvar