Laddomat 21 hjælp..

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Michael attack2
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 feb 2017 17:17
Har takket: 3 gange

Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af Michael attack2 »

Hej. Min Laddomat 21 driller mig.. mon der er en der har et bid på hvad der er galt?

Jeg har en attack 45kw og en 3000 litters akkumoleringstank. Når jeg er færdig med at fyre tanken op lukker min Laddomat ikke ned når kedlen bliver kold.. så trækker min cirkulationspumpe bare koldt vand fra kedlens retur og ud af fremløbet.. så skal jeg lukke manuelt for returen på laddomaten så trækker den fra tanken som den ellers har gjort når laddomaten lukkede af når kedlen kom under de 72g som termostaten er lavet til..

Håber det giver mening det jeg skriver :)

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af vigasproblemer »

det tyder på at suge stedet til huset er samme sted som der hvor fyret aflever varmt vand.
som regel aflever kedlen sit vand på den øverste studs i siden af akkutank. og man tager til hus fra toppen af tanken, der hvor der går op til exspang, og dem der har lukket system har her en udlufter. sidste mulighed er at få den klapventil til at lukke i hele tiden nogle udgaver har der siddet en lille skrue andre skal man lave en fjeder, men der burde være andre på dette forum der ved mere om det.
ps. du kunne her og nu halver lysningen på den kuglehane der leder det kolde vand ind til ladomaten for du har åbenbart meget store rør imellem tank og kedel. hvis du gør det under drift på kedlen kikker du på temp ind i bund af kedel, burde være 72 G hertil ligger du 15 G og kedlen vil køre på 84 til 87 grader kommer der højre op er ventilen lukket for meget, den skal reduseres en del mit bud er 75 %. så vil husets pumpe have det sværer ved at trække det kolde vand igennem kedlen.
Michael attack2
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 feb 2017 17:17
Har takket: 3 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af Michael attack2 »

Jeg køre med 1”rør og har cirkulationspumpen siddende efter et tee hvor der køres til akkumoleringstank og til huset.. jeg har lige fået monteret en gulvvarmeshunt i huset.. mon det er pumpen på den der får klapventilen til at åbne?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael attack2 skrev: 09 feb 2020 08:05 Jeg køre med 1”rør og har cirkulationspumpen siddende efter et tee hvor der køres til akkumoleringstank og til huset.. jeg har lige fået monteret en gulvvarmeshunt i huset.. mon det er pumpen på den der får klapventilen til at åbne?
Måske du bare skal montere en røggas termostat på din ladeventil
Så stopper pumpen når brændet er væk i stedet for at vente på kedeltemp når ned til et setpunkt

Det er sådan en Atmos styrer både røggas suger og ladeventil

Denne kan anvendes
https://www.hedestoker.dk/4017-roeggast ... _gQAvD_BwE
Michael attack2
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 feb 2017 17:17
Har takket: 3 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af Michael attack2 »

Det er bare underligt at den har virket.. og pludselig render returen gennem laddomaten.. mon laddomaten er slidt? Den er fra år2005

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af John Skov Jensen »

Det kan sagtens være en utæt ventil pga snavs ved termostatens ventilsæde, eller en defekt termostat

Har du haft den adskilt og rengjort?
Michael attack2
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 feb 2017 17:17
Har takket: 3 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af Michael attack2 »

Ja jeg har lige haft den rengjort og det er 3. Gange og skiftet termostaten.. den køre som som smurt.. også tjekventilen har jeg renset..
Michael attack2
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 feb 2017 17:17
Har takket: 3 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af Michael attack2 »

Hvornår skal pumpen starte? Er det når jeg tænder op? Og starter blæseren?
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af vigasproblemer »

Pumpen skal starte nor temperaturen på kedlen når op på 65 grader alt efter hvad den er sat til i styringen . hvilken temperatur kører kedlen med når den er i drift
Michael attack2
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 feb 2017 17:17
Har takket: 3 gange

Re: Laddomat 21 hjælp..

Indlæg af Michael attack2 »

Kedlen plejer at ligge på 82grader jeg har sat blæseren til at slukke ved 85 og det kommer den kun når tanken er fyret helt op..

Besvar