Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af pendec » 19 apr 2017 20:04

Jeg ved ikke hvor mange herinde er opmærksom på at en jydekrog på nye biler op til 8 år, ikke skal nysynes men bare have en erklæring udfyldt at mekaniker med cvr, som monterer den, og den leveres til skat, så kan man betale for en reg attest hvis man vil men ikke nødvendig i Danmark, politiet kan hurtigt slå det op hvis de vil.

Nå men ud af tilbud fra 5 forhandlere, 1 i københavn, så har kun 1 person svarede sandt, når jeg spurgte om bilen skulle omsynes.
Hertil ville de fleste have 375/400 kr for at omsyne, hvor kun 1 person sagde det ville han ikke have, for hvis det var så ny en bil, så skulle den vist bare erklæres til skat, og det var gratis. (Jo, jeg fik fortalt alle at bilen var fra 2017)

:evil: bliver man lige sur, når de værksteder forsøger at score 400kr mere, fordi man ikke kender reglerne omkring jydekrog og hvornår den skal omsynes. :shock: total udnyttelse af personer som ikke kender alle de regler.

Måske er der andre som falder for det, måske bare mig :) (men så ved jeg det nu) Og så er dyrt at få lavet, hele 7500 - 10.000 på min model, aftagelig krog.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af BWJ » 19 apr 2017 20:24

Fra http://koerekort-guiden.dk/anhaengertra ... anhngertrk

I dit tilfælde kunne det se ud som om de 4 alligevel har ret, og den ene skal omskoles :lol: du har jo aftageligt træk.

Synsfri sammenkobling

Hvis du ikke behøver at syne din bil ved eftermontering af anhængertræk, skal du opfylde kriterierne for såkaldt ”synsfri sammenkobling”.

Såfremt følgende forhold opfyldes, skal din bil ikke synes ved montering af anhængertræk:

Anhængertrækket er fastmonteret (ikke et aftageligt anhængertræk)
Anhængertrækket er forsynet med et ”øje”
”Synsfri sammenkobling” står angivet i registreringsattesten til såvel bil som påhængskøretøj
Hvis du har fået monteret anhængertræk på et momsregistreret monteringsværksted, skal din bil ikke til syn (såfremt den er under 8 år gammel). Værkstedet udfylder en blanket kaldet “Erklæring om montering af tilkoblingsordning“, som du skal aflevere på motorkontoret.

Dog gælder det kun typegodkendte træk. Er dit træk specialfremstillet, skal det altid godkendes af en synsvirksomhed.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af pendec » 19 apr 2017 21:03

BWJ skrev:I dit tilfælde kunne det se ud som om de 4 alligevel har ret, og den ene skal omskoles :lol: du har jo aftageligt træk.
Ikke ifølge skat https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234508
og http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1715969

Du monterer en trækkrog. En almindelig bil, der får monteret trækkrog, skal normalt ikke synes, hvis den er registreret for mindre end otte år siden.


Jeg har fundet andre sider som forklarer det på helt anden måde, og måske nyere regler, for loven omkring påhæng nævner intet om det du forklarer idag.

http://www.erabiler.dk/page/anhaengertraek-aftageligt

Loven synes jeg heller ikke nævner de informationer du referer til?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49832 (Bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3500 kg)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=22554 (§3.01.310)

Det er nok også værd at bide mærke i loven som foreskriver i §3.01.310
- (beslaget må ikke være anbragt på en aftagelig del af tilkoblingsanordningen), og
- el-forbindelsen


Beslaget anbragt på aftagelig del af tilkoblingsanordningen? Det kan da kun være krogen.

Nå, stof til eftertanke, for der er i hvert fald forskelle og dem på din link finder jeg ikke hos skat eller i loven.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af triumph » 20 apr 2017 06:01

jeg har lige fået monteret træk på min 3 år gamle hyundai i30.
Jeg havde købt et træk på nettet til 2400, og fik min mekanikker til at sætte det på til 2500 kr.
Min mekanikker kendte jeller ikke regler, og var ikke tilmeld det system der kræves for at kunne indsende dokumenter. Men jeg printede erklæring ud, og fik mekanikkeren til at undeskrive den. Efter en samtale med en sød dame fra skat, fik jeg lov til at maile blanketten, samt registreingsattesten ind til dem.
Så du kan sagten selv ordne det

pendec

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af pendec » 20 apr 2017 09:43

triumph skrev:Så du kan sagten selv ordne det
Det er afgjort en mulighed, der er nogle lokale her, som nok skulle kunne ordne kabelnettet uden for mange problemer, som er tidsslugeren som jeg forstår når skærm og sider skal af.

Og ja, jeg har da også tænkt på om det skal være fastmonteret med hætte, selvom jeg synes det er pænere med aftagelig dog til en rimelig højere pris.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af Lintz » 20 apr 2017 10:12

pendec skrev:Det er afgjort en mulighed, der er nogle lokale her, som nok skulle kunne ordne kabelnettet uden for mange problemer, som er tidsslugeren som jeg forstår når skærm og sider skal af.

Og ja, jeg har da også tænkt på om det skal være fastmonteret med hætte, selvom jeg synes det er pænere med aftagelig dog til en rimelig højere pris.
Om det skal være aftagelig eller ikke er nok lidt smagssag. Vi fik aftagelig på vores 5008.
Det blev så nydeligt pakket ned i tilhørende pose efter endt brug. Og pakket ud igen når det skulle bruges.
Det blev jeg squ hurtig træt af da man nærmest skal sidde eller ligge ned med hovedet halvt inde under bilen. Dertil skulle stikkes drejes op og ud af syne. Træk og stik samt fastgørelses øje må ikke ses og det hele skal være så kønt - men praktisk, det er det ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af triumph » 20 apr 2017 12:36

på min er det ikke lovligt med fast træk, da det dækker for nummerpladen. Jeg køre nu med det monteret hele tiden, da jeg ikke gider pille det af

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af triumph » 20 apr 2017 12:38

pendec skrev:Det er afgjort en mulighed, der er nogle lokale her, som nok skulle kunne ordne kabelnettet uden for mange problemer, som er tidsslugeren som jeg forstår når skærm og sider skal af.

Og ja, jeg har da også tænkt på om det skal være fastmonteret med hætte, selvom jeg synes det er pænere med aftagelig dog til en rimelig højere pris.
Det jeg mente var, at du kunne selv klare omregistreingen, uden syn. Hvis bare du kan få mekanikeren til at kradse på en blanket.
Det er klart det bedste at købe et kabelsæt der passer til bilen, i stedet for et universalt

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af Dunas » 22 apr 2017 19:38

pendec skrev:Jeg ved ikke hvor mange herinde er opmærksom på at en jydekrog på nye biler op til 8 år, ikke skal nysynes men bare have en erklæring udfyldt at mekaniker med cvr, som monterer den, og den leveres til skat, så kan man betale for en reg attest hvis man vil men ikke nødvendig i Danmark, politiet kan hurtigt slå det op hvis de vil.

Nå men ud af tilbud fra 5 forhandlere, 1 i københavn, så har kun 1 person svarede sandt, når jeg spurgte om bilen skulle omsynes.
Hertil ville de fleste have 375/400 kr for at omsyne, hvor kun 1 person sagde det ville han ikke have, for hvis det var så ny en bil, så skulle den vist bare erklæres til skat, og det var gratis. (Jo, jeg fik fortalt alle at bilen var fra 2017)

:evil: bliver man lige sur, når de værksteder forsøger at score 400kr mere, fordi man ikke kender reglerne omkring jydekrog og hvornår den skal omsynes. :shock: total udnyttelse af personer som ikke kender alle de regler.

Måske er der andre som falder for det, måske bare mig :) (men så ved jeg det nu) Og så er dyrt at få lavet, hele 7500 - 10.000 på min model, aftagelig krog.
7500-10.000 kr. for et monteret anhængertræk er for dyrt. Mener jeg kan huske, at du fik købt en Ford Kuga. Noget med, at sælger ikke helt havde bestilt din bil, efter dine specifikationer icon_cheesygrin.gif.
Anyway, hvis du ikke har bestilt et anhængertræk til din Kuga, så kan du jo evt. bestille på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/FORD-Kuga-Anhang ... SwzgBYyRhw
Pris 970 kr incl. forsendelse. Så indeholder det alt til montering incl. 7-polet stik. Der er også en fin monteringsvejledning med. Har selv købt en anhængertræk af samme mærke til en C3, alt passede fint. Det var min kammerats bil.
Hvis du ikke selv kan montere incl. kabel og omkodning til anhængertræk, så få en mekaniker til det. Hvis så han skal have 2000 kr for det, er det stadigvæk billig icon_cheesygrin.gif.
http://pdfs.transportsysteme24.de/110327_v1.pdf
http://pdfs.transportsysteme24.de/110470_v1.pdf

pendec

Re: Når mekanikere/sælger er dårligst - trækkrog priser

Indlæg af pendec » 22 apr 2017 19:52

Dunas skrev:7500-10.000 kr. for et monteret anhængertræk er for dyrt. Mener jeg kan huske, at du fik købt en Ford Kuga. Noget med, at sælger ikke helt havde bestilt din bil, efter dine specifikationer icon_cheesygrin.gif.
Anyway, hvis du ikke har bestilt et anhængertræk til din Kuga, så kan du jo evt. bestille på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/FORD-Kuga-Anhang ... SwzgBYyRhw
Pris 970 kr incl. forsendelse. Så indeholder det alt til montering incl. 7-polet stik. Der er også en fin monteringsvejledning med. Har selv købt en anhængertræk af samme mærke til en C3, alt passede fint. Det var min kammerats bil.
Hvis du ikke selv kan montere incl. kabel og omkodning til anhængertræk, så få en mekaniker til det. Hvis så han skal have 2000 kr for det, er det stadigvæk billig icon_cheesygrin.gif.
http://pdfs.transportsysteme24.de/110327_v1.pdf
http://pdfs.transportsysteme24.de/110470_v1.pdf
Tusind tak, det vil jeg forsøge at udnytte, og se om jeg kan finde en mekaniker , som så også kan montere og skrive under på monterings formular, eller så må jeg jo bare betale de 400kr ekstra. Det lyder dog som en rigtig god løsning, præcis som mine nye sommerhjul som også købes af omveje for at få bedst mulige pris og så samles hos nogen som kan finde ud af det.

Du har i hvert fald ret i at E-bay har masser af Kuga II kroge, også aftagelige som findes til omkring 1500,- når den er aftagelig, Ford's egen koster 4200kr.


Besvar