Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af Lintz » 03 aug 2017 22:12

En lidt længere ude i bekendtskabskredsen har købt en brugt Audi "et-eller-andet" på hvide plader. Har så bygget den om til gule (Papegøjeplader), men hvordan foregår det egentlig.
Ikke det rent praktiske med indretningen, men overfor Skat. Bilen skal vel værdiansættes og der må være noget moms der skal betales tilbage.

Og hvad ellers ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af pendec » 03 aug 2017 23:28

Måske kan du bruge den info her

http://www.bilgalleri.dk/forum/generel- ... r_til_gule___

Det lyder til at tricket for dette, hvis man vil have penge tilbage fra skat, så skal man eksportere til Tyskland og købe den hjem igen.
Årsag: Når skat skal omregistere fra hvid -> gul, eller gul -> hvid , skal man betale nye afgifter på biler som den var ny.
Så det han gør kan gå hen og blive dyrt. Som tråden nævner, så burde han lægge en plade bagi når sæderne er væk, og beholde de hvide plader, ellers går det hen og bliver dyrt, HVIS altså han ikke sender den over grænsen til køber, og køber den tilbage, så refurderer skat jo :)
Mærkeligt system men det lyder til at være sådan.
Men det er korrekt hvad de siger hos Skat:
Fra hvide til gule: Ny afgift, som om der ikke var betalt noget i forvejen.
Fra gule til hvide: Differencen i afgift mellem gule og hvide plader.

Vægtafgiften kan du finde her: http://nysynet.dk/vaegtafgift.htm
btw, så kan ændring af sæder og inventar i bilen, betegnes som større ændringer, og så er bilen ikke godkendt mere, og skal altså igennem syn, og derfor ender han med at betale afgift igen + syn + ny vægt afgift og ville nok ikke have fjernet sæderne først før man vidste dette.
Så har din bekendt allerede gjort dette, så dumper den nok til næste syn, og det kan være han skal montere sæderne igen.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af Lintz » 04 aug 2017 08:15

pendec skrev:Måske kan du bruge den info her

http://www.bilgalleri.dk/forum/generel- ... r_til_gule___

Det lyder til at tricket for dette, hvis man vil have penge tilbage fra skat, så skal man eksportere til Tyskland og købe den hjem igen.
Årsag: Når skat skal omregistere fra hvid -> gul, eller gul -> hvid , skal man betale nye afgifter på biler som den var ny.
Så det han gør kan gå hen og blive dyrt. Som tråden nævner, så burde han lægge en plade bagi når sæderne er væk, og beholde de hvide plader, ellers går det hen og bliver dyrt, HVIS altså han ikke sender den over grænsen til køber, og køber den tilbage, så refurderer skat jo :)
Mærkeligt system men det lyder til at være sådan.



btw, så kan ændring af sæder og inventar i bilen, betegnes som større ændringer, og så er bilen ikke godkendt mere, og skal altså igennem syn, og derfor ender han med at betale afgift igen + syn + ny vægt afgift og ville nok ikke have fjernet sæderne først før man vidste dette.
Så har din bekendt allerede gjort dette, så dumper den nok til næste syn, og det kan være han skal montere sæderne igen.
Hvis det er korrekt det som du skriver her skal jeg vist lige udfritte konen lidt mere.
Jeg har ikke hørt noget om at den skulle have været hentet hjem fra Tyskland ( det burde gøre det lidt nemmere da den så aldrig har været på hvide plader )
Ej heller har jeg hørt at den skulle hade været en tur omkring Tyskland ( Har hørt om reglen om refundering af moms / afgift ved eksport til udland )

Så er spørgsmålet bare om han bare pillet sæderne ud bagtil for at bruge den som "Gulplade-bil" men kører reelt på hvide plader ( Ja - jeg ved det - Sæder kan ligges ned men det drejer sig, som jeg har forstået det, vist mere om at kæresten ikke må bruge den til heste-veninderne hvilket så er umuliggjort ved at der kun er to sæder )

Og så er der selvfølgelig muligheden at han bare har ombygget den til gul-plade bil og står nu med en større regning.

Tror jeg render lidt med halve oplysninger - Banker lige lidt flere ud af konen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af Lintz » 04 aug 2017 08:28

Fandt lige dette fra nettet - Godt nok fra 2010 men det kan sagtens være gældende.

Jeg har spurgt SKAT og har fået følgende svar:

>>
Det fremgår af loven [...] at der skal ske afgiftsberigtigelse som personbil
når betingelserne for den foretagne afgiftsgerigtigelse som varebil ikke
længere er opfyldt. Der sker dog en godskrivning af en del af den allerede
betalte varebilsafgift.

Den omvendte situation - ændring fra personbil til varebil - som du ønsker,
er ikke beskrevet i loven, og der vil derfor ikke ske nogen godskrivning af
allerede betalt afgift.


Det læser jeg så som at man bare kan ombygge bilen til gulplade / Papegøjeplade, men får hverken afgift eller moms tilbage. Så måske derfor at de få biler der bliver bygget fra hvid til gul måske kommer en tur til Tyskland.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af pendec » 04 aug 2017 09:37

Lintz skrev:Fandt lige dette fra nettet - Godt nok fra 2010 men det kan sagtens være gældende.

Jeg har spurgt SKAT og har fået følgende svar:

>>
Det fremgår af loven [...] at der skal ske afgiftsberigtigelse som personbil
når betingelserne for den foretagne afgiftsgerigtigelse som varebil ikke
længere er opfyldt. Der sker dog en godskrivning af en del af den allerede
betalte varebilsafgift.

Den omvendte situation - ændring fra personbil til varebil - som du ønsker,
er ikke beskrevet i loven, og der vil derfor ikke ske nogen godskrivning af
allerede betalt afgift.


Det læser jeg så som at man bare kan ombygge bilen til gulplade / Papegøjeplade, men får hverken afgift eller moms tilbage. Så måske derfor at de få biler der bliver bygget fra hvid til gul måske kommer en tur til Tyskland.
Der står godskrivning , bliver ikke taget i betragtning, så du får lov at betale den en gang til :) Og ja, det var præcis hvad jeg nævnte tidligere.
Hvis bilen ikke eksporteres, så får ejeren lov til at betale reg. + moms en gang til fordi den ændres og skal have papegøje plader.

Hvad jeg mener er, større ændringer, er sæderne. lægges de ned kan han køre på hvide plade, fjernes de, så skal den nysynes og bliver så smidt på papegøje plader mener jeg, og så følger hele gildet med. Ved ikke om man kan gøre det sån lige.


pendec

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af pendec » 04 aug 2017 09:47

Egentlig burde det bare skabe tvivl alt det her, så har du hørt korrekt, så burde en kontakte SKAT, så det bliver afklaret om ejeren af bilen nu står til at få en ekstra regning når den synes.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af Lintz » 04 aug 2017 10:17

pendec skrev:Der står godskrivning , bliver ikke taget i betragtning, så du får lov at betale den en gang til :) Og ja, det var præcis hvad jeg nævnte tidligere.
Godskrivning bliver ikke taget i betragtning.

KUNNE det ikke også læses sådan at en evt. tilbagebetaling af afgift og ( delvis ) moms ikke vil komme på tale - Altså - Der kan foretages en omreg. til gule og papegøje fra hvide men der vil ikke ske en tilbagebetaling fra Skats side ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af pendec » 04 aug 2017 10:22

Som de andre på den tidligere link har skrevet og undersøgt så siger SKAT man betaler afgifter igen ved at lave den om, så spørg SKAT, så ejer ikke får problemet ved synes når det opdages er det for sent.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af Lintz » 04 aug 2017 10:30

pendec skrev:Som de andre på den tidligere link har skrevet og undersøgt så siger SKAT man betaler afgifter igen ved at lave den om, så spørg SKAT, så ejer ikke får problemet ved synes når det opdages er det for sent.
Konen påstår hårdnakket at den kører rundt på gule plader - eller papegøjer - nu. Altså må den være synet sådan.
Jeg gider ikke tage fat i Skat ang. problemstillingen da det ikke berører mig personligt - Var bare lidt nysgerrig ang hvordan det foregik og håbede på at der var nogle herinde der sad med de vise sten på området.
Skulle jeg hører mere ang hvordan det er foregået rent praktisk skal jeg nok lave en lille opdatering.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Bare nysgerrig - Fra hvid til gul.

Indlæg af pendec » 04 aug 2017 10:35

Det skal så være uvist hvad som er foregået. Måske er bilen 15 år gammel, og afskrivningen på den var 0kr, så når den omregistreres så tager SKAT højde for alder og km kørt. Da jeg spurgte til at lave min C-max om fra gul -> hvide var det netop alder og km som var vigtigt, jeg fik så bare nedvejet den som stadig krævede en mindre omlægning i afgifts forskel, dog ikke gul -> hvid.

Man får i hvert fald ikke reg+moms tilbage, uden bilen krydser grænserne :)


Besvar