Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt firmabil snak.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Lidt firmabil snak.

Indlæg af Lintz » 22 dec 2017 06:32

På arbejdet er snakken faldet på firmabiler og brugen af dem.

Jeg har i mange år haft firmabil og det altid har været gulplade biler. Da der ikke er betalt moms på dem er regelsættet rimeligt klar hvad jeg må bruge dem til og ikke.

Men hvad med en hvidplade bil - Kan man overhovedet få en hvidpladebil af firmaet og undgå at blive beskattet af den.

Hvis f.eks 4 mand kører til skiftende arbejdspladser i Danmark og får udleveret en hvidpladebil istedet for en mandskabsvogn - kan det lade sig gøre uden at en af dem risikerer af blive beskattet af fri bil.

Og hvordan med momsen for firmaet.
En gulpladebil der ikke er betalt moms af undgår man også moms på service og rep. men kan da ikke forstille mig at det kan undgåes på en hvidpladebil hvor der selvfølgelig er betalt moms ind på.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af kivi » 22 dec 2017 08:44

Uha det er noget af en gråzone du bevæger dig ud i der.

Jeg tror det ville være bedre, hvis en af jer stillede bil til rådighed og fik skattefri kørselsgodtgørelse.

Læs evt her.

http://www.martinsen.dk/uploads/tx_rgdd ... s_2014.pdf
Mvh. Ole

pendec

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af pendec » 22 dec 2017 11:26

Biler på hvide plader er ikke momsfri, så firmaet kan ikke trække moms fra ved køb. http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234581

Det må allerede der, blive dyrt, og tvivler på at i vil køre til arbejde i privat bil, stille den, og så skifte til firmabilen. Når i kører hjem i bilen, så er den stillet til rådighed og så fanger skattefar dig, ellers er det jo direkte skatte bedrageri ikke at indberette man kører hjem i firmabil efter arbejde.
hjemmepleje gør præcis dette men du mener nok ikke at du vil stille den på arbejdet og køre hjem i privat bil.

Så det er nok mere leasing som firmaet skal kikke på, og hvilken type aftale man får, da visse udgifter ikke er momsberettiget. Desværre fritager det jo ikke medarbejdere fra beskatning af fri bil, hvis man kører hjem i den.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af Lintz » 22 dec 2017 11:39

pendec skrev:Biler på hvide plader er ikke momsfri, så firmaet kan ikke trække moms fra ved køb. http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234581

Det må allerede der, blive dyrt, og tvivler på at i vil køre til arbejde i privat bil, stille den, og så skifte til firmabilen. Når i kører hjem i bilen, så er den stillet til rådighed og så fanger skattefar dig, ellers er det jo direkte skatte bedrageri ikke at indberette man kører hjem i firmabil efter arbejde.
hjemmepleje gør præcis dette men du mener nok ikke at du vil stille den på arbejdet og køre hjem i privat bil.

Så det er nok mere leasing som firmaet skal kikke på, og hvilken type aftale man får, da visse udgifter ikke er momsberettiget. Desværre fritager det jo ikke medarbejdere fra beskatning af fri bil, hvis man kører hjem i den.
Allerførst vil jeg sige at det som sådan ikke berører mig men da det er skiftende arbejdspladser for rejsemontører som altid har haft mandskabsvogn, som så har stået ved en i sjakket om weekenden.
Så er spørgsmålet så bare om den mandskabsvogn kan skiftes ud med en hvidpladebil og bruges på samme måde uden at en i sjakket kan undgå at blive beskattet af den.

Jeg er klar over at den ikke kan købes momsfri og at alle udgifter til bilen derved automatisk vil blive med mons (går jeg stærkt ud fra)

Jeg har selv stillet store spørgsmål ved løsningen og tror at man nærmest står med "det ene ben i spjældet" ved at vælge en hvidplade-bil.

Nogle påstår at hvis der sidder GPS i bilen og / eller at man skriver under på en "Tro og love erklæring" på at den ikke benyttes privat at den så er gangbar - Har min tvivl.

Bilen vil blive leaset hvis det bliver aktuelt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af pendec » 22 dec 2017 13:56

Spørgsmålet er om disse folk har vagter hjemmefra? Så må bilen jo ende hjemme privat for nogle, og det kan man vel skabe tvivl om er et privat anliggende eller på grund af vagt, hvis man er skat.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af Lintz » 22 dec 2017 15:44

pendec skrev:Spørgsmålet er om disse folk har vagter hjemmefra? Så må bilen jo ende hjemme privat for nogle, og det kan man vel skabe tvivl om er et privat anliggende eller på grund af vagt, hvis man er skat.
Ingen "vagt-skema". Hvilken også skal være rimelig omstændig udført og kan ikke bruges bare fordi man køre mellem hjemmet og skiftende arbejdspladser i Danmark.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af Grevens » 23 dec 2017 09:10

- # Lintz, vi er jo i samme branche, og i vores firma har vi gennem mange år brugt hvidplade biler på samme måde som håndværkere bruger gulplade biler. Vores valgte model er "Smart" ... - fordi den er så kort at den kan stå på tværs på ballast kærren.
- kørslen er under samme stramme regler som gulpladebil. dvs at man må køre mellem de skiftende arbejdsplader og hjemmet.
- der skal underskrives en tro og love erklæring.
- der er både betalt den høje afgift, og moms.
- når mobilkraner skal flyttes fra A til B, skal man have en Særtransport tilladelse fra Politiet, hvor der er angivet en tvangsrute. Det er virksomhedes ansvar at ruten kan gennemføres, så hvis man ikke lige er på vej hjem fra "det skiftende arbejdssted" er man på tur for at se om en given rute er passabel.

Modellen ovenfor er så kun brugt til enkeltmandskørsel. Den er godkendt af revisor og skat. Der er ikke noget at komme efter hvis man bliver stoppet i en razia, da der er betalt den høje reg.afgift og moms.

Nær først et givet køretøj er i regnskab, så går jeg stærkt udfra at alle udgifter til vedligehold kan fratrækkes moms.
...

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af Alex fs » 23 dec 2017 09:57

Jeg aner intet om gråzonen her, men går udfra det er som min chef's papegøje plade transporter. Den må jeg tage hjem, såfremt jeg skal måde ind igen senere på dagen. Eller har tilkaldevagt. Som landmand har man jo altid tilkalde vagt..
Og er der nogle der spørg så skal jeg altid liiige en tur i maskincenteret, til almas eller have bilen på værksted. Men det var mere aktuelt dengang han havde en mandskabsvogn. den er de temmelig striks med.

Men ang. moms, så kan alle udgifter trækkes fra, så snart den er inde i regnskabet. JEg er selvstændig, og har en transporter fra 97, så den er ren gulpalde. Men der er betalt moms ind på den, og jeg mp bruge den både privat og erhverv, men alle udgifter kan trækkes fra.
Jeg betaler dog diesel ind for ca. 10.000 km årligt, fra min private konto. er ikke sikker på det er nødvendigt, men så snyder jeg da ikke med lig det.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af Lintz » 23 dec 2017 10:11

Tak for jeres forløbelige svar - Jeg har en revisor på det og vil få svar efter nytår.
Der vil komme en opdatering senere.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Lidt firmabil snak.

Indlæg af Hjemme teori » 23 dec 2017 14:20

Der er ikke momsfradrag hvis det er en hvidplade bil.

Men momsdelen medgår som en udgift til fradrag i regnskabet.
Mvh. Sophus


Besvar