Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen strøm

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Ingen strøm

Indlæg af EJB » 05 jan 2018 21:04

Ja, så er den gal igen, men I plejer jo at være både venlige og tålmodige.

Min gamle Misubishi gav to mærkelige klik fra sig og startede så forsinket, da jeg skulle forlade tanken inde i byen.
Jeg tænkte at jeg nok heller burde kontakte mekanikeren, men så langt nåede jeg ikke.

Allerede næste dag, da jeg skulle bruge bilen, kunne jeg mærke at der var noget galt,
da jeg stak nøglen i døren, ingen klik fra låsen, men den blev låst op
(hedder det det, eller hedder det åbnet. Den anden dag hørte jeg en pilot sige: "at så steg jeg nedad").

Nå, men intet kabinelys og intet instrumentlys, og da jeg prøvede at starte, skete der selvfølgelig ikke en disse - dyb tavshed.

Batteriet er forholdsvis nyt, fra 2017.

Jeg satte laderen til i nogle timer, og da jeg ville se om det virkede, klikkede låsen og der var både kabinelys og instrumentlys - fint, alt i orden.
Jeg pakkede laderen sammen, og ville så køre en tur for at få strøm på, men da jeg satte mig ind, intet lys hverken i kabine eller instrumenter og ikke en lyd da jeg prøvede at starte.

Jeg Googlede fænomenet og læste noget om stelforbindelser og mangel på samme.

Kan det være det der er problemet, og hvis kan jeg så bare trække en ledning fra minus til stel, og så skulle den være i orden?
Eller er det ikke så nemt?

Jeg turde ikke starte med laderen slået til, kan/må man det?

Håber at I som sædvanlig er smækfyldt med ideer og hjælp.

-Og rigtig godt nytår til jer alle.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af Lintz » 05 jan 2018 21:11

EJB skrev: Jeg Googlede fænomenet og læste noget om stelforbindelser og mangel på samme.

Kan det være det der er problemet, og hvis kan jeg så bare trække en ledning fra minus til stel, og så skulle den være i orden?
Eller er det ikke så nemt?

.
Skal ikke gøre mig for klog på strøm - Når jeg laver noget skal jeg gerne have rigligt med sikringer icon_cheesygrin.gif

Dog vil jeg spørge om du overhovedet har tjekket din stelforbindelse mellem batteri og karosse - Der kan evt godt side ir i begge ender. Pil den evt. helt af og rens med stålbørste eller skruetrækker.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af EJB » 05 jan 2018 22:16

Nu er jeg ikke den store nørd inden for lige netop batterier.
Fra minus polen går der en kraftig ledning og en mindre ledning.
Den mindre går direkte over (ca. 20 cm) til karosseriet og er sat her på med en bolt.
Og det ser rent ud.
Den kraftige ledning forsvinder ned i dybet, og den ved jeg ikke rigtig, hvor den er gjort fast, eller hvor den ender.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af Lintz » 05 jan 2018 22:29

EJB skrev:
Den mindre går direkte over (ca. 20 cm) til karosseriet og er sat her på med en bolt.
Og det ser rent ud.
Prøv at se om der er ordentlig forbindelse ved at løsne møtrik og rense op for ir eller rust. Ligeledes ved pol på batteri.

Det er en lille ting at gøre - og skulle det være problemet er det jo bare fint.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af Kruse » 06 jan 2018 10:09

Lyder lidt som om batteriet er klappet sammen, selv om det er næsten nyt.
Du kunne prøve om den kan starte med startkabler eller et andet batteri.
Vis din lader ikke har en boste/start-funktion vil den ikke nok ikke levere strøm nok til at starte bilen.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af EJB » 06 jan 2018 13:44

Har nu kigget lidt på stelforbindelse, der var ikke noget - ingen ir, ingen rust.
Det var den korte tyndeste ledning. Den tykke forsvinder som sagt ned i dybet, jeg ved ikke hvor den skal hen?

Jeg satte et startkabel til minus og til stel.

Efterfølgende kom der lys i kabinen og låsen i døren gav lyd fra sig, men da jeg satte nøglen i tændingen og drejede,
var det slut. Ingen strøm og da jeg drejede nøglen kom der ingen lyd - overhovedet.

Så nu ved jeg det.

Det må vel så være, når jeg slutter tændingen til, at der sker en kortslutning?

De satans rotter (måske).
Kan det ikke tænkes at en ledning er brækket et eller andet sted og laver kortslutning, når jeg anvender tændingsnøglen?

Min batterilader afgiver kun 10A, så jeg skal nok ha' Falck igang, så er det jo godt man har et abonnement.

Hvis I har nogle ideer må I meget gerne melde ind. Selv vil jeg, hvis/når der sker mere lige lægge en besked her.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af bennylar » 06 jan 2018 16:11

den tykke stel ledning går ned på en bolt ved gearkasse/motor.

men prøv at lad dit batteri op igen og mål så hvor mange volt der er, vent så 15 minutter og tjek igen, helst med stelkablet af.. er volt sunket meget i forhold til da det lige var ladet op er det nok batteriet der er defekt.

nå læste så lige du havde ladet, din nabo har vel ikke et batteri du lige kunne låne og sætte i bilen, så kan du jo hurtig se om hvilken fejl du skal lede efter...

det kan også være dit bundstykke i ratlåsen der driller...
de gamle mitsuér havde et par smeltesikringer oppe ved batteriet på plus , ligner normale ledninger, dog kan de trækkes lange hvis de er smeltet, ved dog ikke lige om din har det.. det var en GDI du havde hvis jeg husker rigtig.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Ingen strøm

Indlæg af thy » 06 jan 2018 18:25

bennylar skrev:den tykke stel ledning går ned på en bolt ved gearkasse/motor.

men prøv at lad dit batteri op igen og mål så hvor mange volt der er, vent så 15 minutter og tjek igen, helst med stelkablet af.. er volt sunket meget i forhold til da det lige var ladet op er det nok batteriet der er defekt.

nå læste så lige du havde ladet, din nabo har vel ikke et batteri du lige kunne låne og sætte i bilen, så kan du jo hurtig se om hvilken fejl du skal lede efter...

det kan også være dit bundstykke i ratlåsen der driller...
de gamle mitsuér havde et par smeltesikringer oppe ved batteriet på plus , ligner normale ledninger, dog kan de trækkes lange hvis de er smeltet, ved dog ikke lige om din har det.. det var en GDI du havde hvis jeg husker rigtig.
lyder godt nok som defekt batteri...den er der så heldigvis garenti på nå den ikke er ældre..

2 lader bilen?
3 jeg starter tit traktor feks med lader tilsluttet..på værkstedet hvor jeg arbejder starter de med lader tilsluttet hver dag da den tit monteres i starten af eftersyn og først pilles fra til sidst..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af EJB » 06 jan 2018 19:21

Jeg vil gøre et forsøg på at starte bilen i morgen med batteriladeren.

Jo, det er en GDI fra 2000, et rent sofastykke at køre i, når den altså køre.

Jeg mener ikke lige at ha' set noget ekstra ved plus polen, ud over batteriklemmen.
Det kigger jeg efter i morgen, når det bliver lyst.

I skal ha' mange tak for jeres input.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ingen strøm

Indlæg af triumph » 07 jan 2018 10:17

Lintz skrev:Skal ikke gøre mig for klog på strøm - Når jeg laver noget skal jeg gerne have rigligt med sikringer icon_cheesygrin.gif

Dog vil jeg spørge om du overhovedet har tjekket din stelforbindelse mellem batteri og karosse - Der kan evt godt side ir i begge ender. Pil den evt. helt af og rens med stålbørste eller skruetrækker.
Du kan også chekke stelforbindelse mellem motor/generator og karosse. Den forbindelse er ligeså vigtig


Besvar