Jeg skrev noget sludder:
Fra 1/1 2023 til 1/1 2024 kørte jeg ca. 42.000 km, med et gennemsnitsforbrug på 145 watt/km (målt på bilen) = 6090 KWh
Min ladebox siger at jeg i 2023 har brugt 7006 Kwh (jeg har ladet under 1% ude i byen, så det ser jeg bort fra)
De 7006 Kwh inkludere at jeg forvarmer bilen ca. 15 minutter hver morgen, og at når det er koldt, så forvarmes batteri mens der lades, og inden afgang
Det giver et ladetab på : 7006-6090/7006 = 13% Hvilket lyder lidt højt => at jeg har reelt har brugt 7006/42.000= 167 watt/km
Det vil sige at hvis jeg putter 100 KWh på bilen, så kan jeg køre 100/0,167 = 600 km (altså mere end hvad de viser i skemaet, ikke 459 km )
Hvis jeg skal knytte nogle flere kommentarer til at være ejer af en Tesla Model 3 SR, efter 28 måneders ejerskab:
Bilen har kørt 80.000 / jeg har kørt de 68.000 km
Jeg er glad for bilen, jeg bliver i godt humør af at køre i den.
Det er først indenfor det sidste 3/4 år jeg egentligt har fået et ordenligt overblik over forbrug/rækkevide.
Bilen har et netto batteri på 51,4 KWh, og en opgivet WLTP rækkevide på 440 km.
Med et gennemsnitsforbrug på 145 Watt giver det en reel gennemsnitlig rækkevide på 354 km.
Men det laveste forbrug jeg har set på de 53 km jeg har på arbejde, er 112 Watt/km = 459 Km rækkevide.
Det højeste forbrug var i - 10 C på motorvejen (117 km strækning) Her var forbruget 220 Watt/km = en rækkevide på 233 km.
(Da jeg skulle hjem var temperaturen ca. - 6 C, så jeg kom hjem med 10% strøm)
Altså; Hvis man skal køre motorvej om vinteren, så er rækkeviden ca. ned til halvdelen af WLTP værdien, samt landevejs forbruget under optimale forhold.
Det er da noget mindre end hvad jeg havde forventet inden køb af bilen
Jeg har lavet en test af batteriet i Tesla´s software (Den aflader batteriet, og lader det op igen. Og beregner degraderingen) Testen sagde vist nok 98% battery heath. Jeg har også kørt batteriet ned til 2%, og ladet op til 100%. Her sagde bilen at jeg havde ladet 50,4 KWh på bilen (Laderen sagde 53,8 KWh) Jeg har altså ladet 98%; 50,3/98 x 100 = 51,3 KWh fra 0 til 100% = ingen degardering. (Nu er det jo ikke nogen videnskabelig test, men det er ihvertfald ikke sådan at batteriet er slidt)
Jeg har dog været ude for at rækkeviden har været reduceret på et tidspunkt.
Min bil har LFP batteri, hvilket skulle holde længere end alm batteri, men skulle være mere følsomme for kulde, og så skal de minimum lades til 100% en gang om ugen, pga. bilens battery mangement system skal kalibres. (Det er fordi at ladespændingen falder fra f.eks 3,8 til 3,4 fra 100 til 99%. og så er kurven næsten flad indtil batteriet er nærmest afladet. Derudover afhænger batterispændigen af batteriets temperatur (som jeg har forstået det) => man bliver nødt til at opvarme batteriet under ladning, ellers kan det ikke oplades 100%. Derfor har Battery Management systemet problemer med at fastslå SOH (State of charge/hvor meget strøm er der tilbage på batteriet).
(Alm. batterier har en højere spænding (Det er derfor de kan indeholde mere energi end LFP batterier)
Og har et større fald i batteri spændingen fra 98 til 5% end LFP batteriet, så her er det nemmere at fastslå SOC (State of charge/hvor meget strøm er der tilbage på batteriet )
Jeg har nærmest opladet batteriet til 100% hver dag, men typisk kommet hjem med 65-70% strøm, og nærmest aldrig under 50%.
På et tidspunkt fandt jeg ud af at jeg kun kunne lade 46 KWh på batteriet. Men det var altså fordi at BMS (Battery management system) Både skal kalibres ved 100%, og også tiltider tæt på 0%.
Efter at have kørt bilen tæt på 0 %, så kunne jeg igen fylde 51 KWh på batteriet..
Mens jeg har haft bilen har jeg fået skiftet motoren til bagklappen (Det var noget tilbagekaldelse)
Jeg har fået skiftet baglygter pga kondens, Samt rattet da der kom udposninger på "Læderet" (Begge ting på garantien)
Der er slidt hul i stoffet på B stolpen (den ved sikkerhedsselen) Det syntes Tesla ikke var noget de ville dække på garantien
Det første sæt dæk var slidt op efter 52.000 km (Michelin pilot sport). Her fik jeg bilen 4 hjuls udmålt. 4 Hjuls udmålingen viste fejl på baghjul (men de havde også stillet på forhjul. Rattet stod et par grader skævt efter udmåling)
Nu bilen har kørt 28.000 km mere er bagdæk slidt op igen (Hancook EVO) De er slidt helt ensartet. Forhjul er ikke slidt, undtagen på de inderste 3 cm, hvor der ikke er mønster.
Jeg ved ikke om der er lavet en fejlagtig justering af forhjul, eller det er mig der er braget ind i for mange kantstene (Der er en hel del hakker i fælge) Men jeg tror nok at sporing er et typisk Tesla problem.
Dæk er dyre. Jeg har lige købt Continental Ultra grip til 1300 kr/stk + 125 for montering/afbalancering (5700 kr for at skifte 4 stk)
Jeg har smurt bremser 2 gange, og skiftet kabinefilter (360 kr)
Da jeg fik bilen var viskere og automatisk op og ned blænding 100% ubrugeligt.
Begge dele er blevet væsentligt bedre, men ikke 100% ok. Tror at viskere virker optimalt 70-80% af tiden. Men særligt ved støvregn er det ikke godt.
Til at starte med fungerede automatisk op og nedblænding ca. som et blikrelæ. helt uden hensyntagen til om der kom modkørende.
Nu blænder den aldrig modkørende, men nogen gange blænder den ned uden grund (Men den blænder mere op end jeg selv ville have gjort manuelt)
Assistentsystemer er også blevet bedre. Men de sætter først hastigheden ned når man når byskiltet, ikke inden. Og nogengange er der et helleanlæg/Chikane ved byskiltet, man skal dreje uden om.
Og den har jeg ikke tillid til autosteer klare den manøvre med 90 km/t.
Jeg ville egentligt sige at assistentsystemer ikke fungere på landevejen, men ikke desto mindre bruger jeg det hver eneste morgen på vej til arbejde.
Når jeg kommer til Byen Havrebjerg, står der et skilt der siger at man må køre 60 km/t hvilket bilen gør. Men midt inde i byen er der en helle og en afkørsel. Efter den syntes bilen så at der er fri hastighed, og køre f.eks 90 km/t. hvis det er det autopiloten er sat til. Indtil vi når byskiltet, hvor man må køre 80.
Men her syntes bilen så kun at man må køre 60 km/t. indtil det næste fartskilt. Det samme gør sig gældende forbi Svallerup skole, hvor bilen også syntes at der er fri hastighed.
Typisk er der dog så meget kø om morgen, at bilen ikke kan hæve hastigheden pga af den forankørende.
Jeg er faktisk glad for min centerskærm, og har ingen problemer med at betjene bilen gennem den. Men bilen har også en fantastisk god talestyring, så man behøver sjældent at trykke sig frem.
Selvom jeg sjældent bruger det, så er jeg også glad for bilens rutebpoanlægning, hvor der automatisk lægges ladestop ind, forvarmes batteri, automatisk flyttes ladestop, hvis man køre hurtigere/langsommere/der er optaget.
Og så er jeg glad for at bilen er spækket med lækkert udstyr, jeg skal bare have min tlf i lommen, så er dørene låst op, sæder, rat og spejle justeret, min spotify/radiokanal indstillet.
Og så er jeg egentligt positivt overasket over driftomkostninger. Iflg. Clever er den gennemsnitlige udgift til opladning om natten i 2023 vel omkring 1,5 kr/KWh, og så får man 94 øre refunderet/KWh = Reel el udgift; 56 øre/Kwh x 7006 KWh = 3923 kr for at køre 42.000 km = 9,3 øre/km
https://clever.dk/vaerd-at-vide/tilbagebetaling
Hvis diesel koster 13 kr/l og en dieslbil køre 20 km/l = 65 øre/km eller 27.300 kr/år
Jeg spare altså 23.377 kr/år på brændstof.
Så spare jeg 3100 i grøn ejerafgift
og vel 4000 på service
Totalt; 30.277 kr/år
Så bruger jeg vel 3000 mere på dæk, og 3000 mere på forsikring.
Jeg har også et billigere billån, men hvordan jeg regner besparelsen ud på det, det ved jeg ikke (Hvis jeg havde købt en diesel, havde jeg ikke skulle låne så meget)
Men uden lån giver det en besparelse på driften af bilen på 24.000 om året
Så er der det med værditab. Men hvis man tager i betragtning at Tesla lige sænkede prisen med 100.000, så syntes jeg egentligt at det kunne have gået værre
Jeg købte min TM3 SR+ for 340.000 i oktober. da var den 6 måneder år gammel, og havde kørt 12.000 km
Nu står sådan en til ca. 240.000 kr
Altså et tab på 100.000 på 28 md = 3571 kr/md = 42.857 kr/år
Da jeg kiggede på bil i 2021 havde alternativet til Teslaen været en 3 år gammel Hyundai i30 stationcar, med dsg gear. Dengang kostede ca 220.000.
Nu koster den 150.000 = et tab på 70.000 = 2500 kr/md= 30.000 kr/år
Altså;
I min optik er en TM3 langt federe, og giver mig langt mere glæde i hverdagen end en Hyundai I30
Teslaen har altså sparet mig 24.000 kr/år i driftsomkostninger, men kostet mig 12.857 kr mere i værditab. Men det giver altså stadig en besparelse på 11.143 kr/år i forhold til at køre i en (idag) 5½ år gammel Hyundai i30