Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PLC styring Biomax 10

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

PLC styring Biomax 10

Indlæg af thansen1980 » 18 feb 2017 10:37

Er der nogen af jer herinde der har erfaringer med dette ?

Har muligheden for at få lavet en PLC styring som kunne tænde fyret ved en given temperatur, i stedet for et tidspunkt som er den eneste mulighed lige pt. i softwaren.
Tænker det ville være meget gavnligt da det er umuligt at gætte sig til hvor længe det skal gå i pause ud fra vind og vejr og forbrug.

Der findes jo sms boksen som sådan set gør det samme, men bare ikke automatisk... men er der nogen der kender til selve styringen, og hvilke kommandoer og programmerings sprog den forventer, og evt. har noget dokumentation på dette ?

tænker der er flere herinde der kunne drage nytte af sådan en boks, som så kan styre fyret via en browser over internettet eller lign.

/Thomas


SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: PLC styring Biomax 10

Indlæg af SCFP » 18 feb 2017 17:49

Hej Thomas
Du har ret det ville være lidt smart hvis man kunne tilkøbe en boks hvormed man kan starte og stoppe fyret f. eks. med en termostat eller føler i varmtvandsbeholderen m.v.
Jeg har ved hjælp af et relæ shuntet kedelføleren med en modstand på ca. 500 ohm, relæet er styret af gulvarmestyringen, således at fyret kun kører hvis der kaldes på varme fra et, eller flere, af gulvene. jeg har ikke Vb. på pillefyret.
Når kedelføleren er shuntet med de ca. 500 ohm "tror" fyret at kedeltemp. er over 100 gr. og den går i pausestop.
Jeg har min. stop til at stå på 1 times pause, når forbruget fra gulvarmen er unde de ca. 2 KW som fyret yder når kører på min. ydelse (ca 20%) går den jo så i min. stop og gulvet/rummet når ofte op i temp. på restvarmen i anlægget inden timen er gået.
Kedelpumpen kan ikke sluttes kedlens pumpeudgang, den må styres af en ekstern termostat.
Nogen løser dette ved blot at lade et relæ fra og tilkoble strømmen til fyret, men min løsning har den fordel at der er liv i panelet heletiden, så den den betjenes og aflæses.
Moske er det en ide du kan arbejde videre på.
Søren

thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: PLC styring Biomax 10

Indlæg af thansen1980 » 23 maj 2017 13:01

SCFP skrev:Hej Thomas
Du har ret det ville være lidt smart hvis man kunne tilkøbe en boks hvormed man kan starte og stoppe fyret f. eks. med en termostat eller føler i varmtvandsbeholderen m.v.
Jeg har ved hjælp af et relæ shuntet kedelføleren med en modstand på ca. 500 ohm, relæet er styret af gulvarmestyringen, således at fyret kun kører hvis der kaldes på varme fra et, eller flere, af gulvene. jeg har ikke Vb. på pillefyret.
Når kedelføleren er shuntet med de ca. 500 ohm "tror" fyret at kedeltemp. er over 100 gr. og den går i pausestop.
Jeg har min. stop til at stå på 1 times pause, når forbruget fra gulvarmen er unde de ca. 2 KW som fyret yder når kører på min. ydelse (ca 20%) går den jo så i min. stop og gulvet/rummet når ofte op i temp. på restvarmen i anlægget inden timen er gået.
Kedelpumpen kan ikke sluttes kedlens pumpeudgang, den må styres af en ekstern termostat.
Nogen løser dette ved blot at lade et relæ fra og tilkoble strømmen til fyret, men min løsning har den fordel at der er liv i panelet heletiden, så den den betjenes og aflæses.
Moske er det en ide du kan arbejde videre på.
Søren
Hej Søren,

Er kommet frem til at det er en rigtig god ide... ved du hvor føleren sidder, evt. ved printet og er det ligegyldigt hvilken en af benene der bliver relæstyret ?

/Thomas

SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: PLC styring Biomax 10

Indlæg af SCFP » 23 maj 2017 19:08

Hej Thomas
Der er vigtigt når man laver et indgreb som det jeg har beskreven at man nøjagtigt ved hvad man gør ellers risikerer man at få sin styring ødelagt.
Jeg synes at jeg ud fra dit spørgsmål kan vurdere at du ikke er særlig el-kyndig.
Kender du en el-kyndig der kan hjælpe dig?
Har du selv mod på at løse opgaven laver jeg gerne en tegning og beskrivelse til dig.
Undskyld min ligefremme væremåde
M.v.h. Søren


Besvar