Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvågning af fyr

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Overvågning af fyr

Indlæg af Danilofix » 04 aug 2016 10:02

Hej

Jeg har i længere tid arbejdet on/off på en lille boks til overvågning af mit pillefyr - dels på niveau i siloen, så den ikke løber tør, men også med overvågning af temperaturen via 2 følere.

Selve boksen kobler sig på mit trådløse netværk, hvor jeg via en webside der kører fra boksen, kan sætte den op, så den giver alarm ved for lav temperatur eller pillestand. Jeg får også en alarm hvis temperaturen bliver for høj. Via websiden kan jeg også se status på de enkelte følere.

Alarmen kan sendes som SMS via en SMS Gateway, eller via en IFTTT (ifttt.com) notifikation. Jeg har tænkt på at give sensorne mulighed for at tale med en MQTT server, men ellers kunne jeg godt tænke mig at høre om andre gode ideer til hvordan boksen kunne forbedres.


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Overvågning af fyr

Indlæg af TOTAL » 06 aug 2016 21:21

Jeg har faktisk lige i min sommerferie, lavet noget lignende. Hvad består din lille boks af ? Jeg lavede mit med en Arduino, mit oliefyr er af ældre dato, og med manuel termostat. Så jeg satte en servo så, så jeg nu kan fjernstyre fyret, samt sat uge skema på, så der nu er natte sænkning, og sænkning mens vi er på arbejde.

Derudover har jeg koblet på, så jeg kan lukke ned hvis der skal ske noget. Altså med et 230V relæ i stikket. Og 8 temperatur følere. Jeg har så sat det hele op imod apién hos Thinkspeak, da de har en kanon overvågnings service, med intergration til diverse ting som twitter og alt muligt andet. Overvejede også at lave en post her under opfinderen :)
Vaillant varmepumpe

Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Re: Overvågning af fyr

Indlæg af Danilofix » 09 aug 2016 09:28

Jeg har bygget min på en ESP8266 (også kodet med Arduino IDE) med 2 stk. Dallas DS18B20 onewire følere.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Overvågning af fyr

Indlæg af Bri_Jac » 10 aug 2016 22:46

Jeg har lavet en RPI der har en ultralydsensor, max 10 styks DS18B20, KTY til røggasføler, samt ved at tjekke om jeg skal lave sensor til at tjekke vand på gulvet, samt tryksensor til vandtryk.
Det kører test og er ikke sat til at overvåge mit pillefyr endnu. RPI har webinterface og homeautomation server kørende og der kan laves alarmer pushbullet, SMS eller ved at koble zwave på kan jeg tænde /slukke lys, overvejer om jeg skal sætte en lille lampe op i stuen som lyser når pilleniveauet er lavt i beholderen...

Schumann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 feb 2019 13:00

Re: Overvågning af fyr

Indlæg af Schumann » 26 feb 2019 13:02

Den på Raspberry Pi vil jeg da meget gerne høre mere om.?
Er det noget info du vil dele?


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Overvågning af fyr

Indlæg af Bri_Jac » 27 feb 2019 21:59

Schumann skrev:
26 feb 2019 13:02
Den på Raspberry Pi vil jeg da meget gerne høre mere om.?
Er det noget info du vil dele?
Hej dengang i 2016 anvendte jeg "Agoman" til homeautomation, jeg bruger i dag "Domoticz" og mit oprindelige system er ikke mere i brug, da jeg ikke længere har pillefyr.

Men princippet som jeg vil anbefale en RPI3, der kan installeres Domoticz
homeautomation Domoticz, https://www.domoticz.com/
Zwave USB stick og Zwave kontaker, så kan du tænde og slukke lamper
DS18B20 suppert is 1wire https://www.domoticz.com/wiki/1Wire
MAX31855 med en K-thermocouples https://learn.adafruit.com/max31855-the ... y/overview


Besvar