RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines »

Hmm, hvis din motor er skiftet mere end een gang, er lejet i toppen så blevet checket?!

Lejet skal (formoder jeg) netop aflaste motor og snegl, men hvis det "binder" vil det vel virke modsat. Bare en tanke :)

Jeg har aldrig haft olie ell. lign i min silo, så skal ikke kunne sige om det er en god idé, men tror det ikke, da det øger mulighed for sneglen pakker sig tænker jeg

Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering »

jeg tror service manden tjekkede det, da han skiftede motoren. ja det skal jo nok være med til at aflaste en lille smule, men der skal en hel del til inden et leje binder. Men jeg kan godt følge din tanke.
I følge manualen skal der ikke olie i tanken, men de piller jeg oplevede problemer med havde bare rigtig meget smulder, så det kunne da godt ske jeg bare skulle droppe det igen.
dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines »

Jeg ved godt der er skrevet, at RTB sneglen kan nappe det meste, men jeg er stadig lidt luren ved den "bøjede" snegl (7-9-13 ingen problemer endnu), men jeg vælger kun "gode piller" og har fokus på smuld..

Håber skisme du fik løst problemet.. Ved du hvilket mærke/type motor du fik skiftet til?!
Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering »

Hvad er "gode piller"? jeg fik skiftet til en linix. og den har kørt uden problmer lige siden.
dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines »

Jeg siger til forhandleren, som er en lokal forhandler, at jeg vil have ensartede piller i længde, ingen smuld og ikke "barlinek hårde"

Det virker for mig:) og hvis der er smuld ell. Lign. I poserne, så det byt til nyt :)

Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering »

okay, så kan jeg godt se du gør en lidt større indsats end mig.
tror dog bare det er svært at undgå smuld helt, men vil sige at jeg godt kan mærke forskel på dem jeg havde før og på dem jeg har nu.
havde Fabich før og de var hårde som sten. :wink:
dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines »

Jeg ved ikke om jeg gør en indsats, men jeg kridter bare mine kriterier op og hvis forhandleren lover det er iorden, så er det iorden ;)

Man kan ikke undgå smuld, men jeg gider ikke have piller hvor der vælter en dynge smuld ud af posen, det har jeg prøvet en gang, og det gør jeg ikke igen!

Vi har fyret i kælderen og lyden af Barlinek der falder fra sneglen og ned i brænderen kan høres og på min gamle brænder, der ikke var "rundet af" ved den interne snegl, kunne se sætte sig fast og så lød det som den døde murer :D
Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering »

ja okay, mine de tidligere piller kunne nemlig også godt knase og brage så man troede at det ville gå i stykker og der kunne man se smulderet lige så tydeligt på den skrå kant i magasinet. så det var sidste gang de blev indkøbt.
de nye har der dog ikke været problemer med.
mtolsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Har takket: 2 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen »

Jeg har bestilt samme mærke som naboen, Greenwood. De er lyse og umiddelbart homogene i længden, 20 - 25 mm. Vil gerne væk fra de højtlydte smæld, men jeg har ikke på noget tidspunkt haft smuld i bunden af siloen.
dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines »

Hejsa,

Ups, fangede ikke det var en anden en trådstarter jeg skrev med om billeder og erfaringer med sneglen... Undskyld jeg (ubevidst) kaprede din tråd :)

Men nysgerrig, har du nogen billeder af de fejl der var på din snegl?!

Besvar