Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flåter.

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
calle

Flåter.

Indlæg af calle » 09 maj 2015 12:22

Har aldrig behandlet mine hunde mod flåter, men nu vil jeg prøve. Nogen der kan anbefale/fraråde et middel ?

Venlig hilsen


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Flåter.

Indlæg af MichaelK » 09 maj 2015 12:58

Jeg prøver, for første gang, med Frontline Pour-on Vet. Midlet skal dryppes i nakken på hunden hver 4 uge, og
skulle forebygge loppe- og flåtangreb. Jeg har kun kun nået at give hunden een dosis, og jeg ved ikke om midlets
virkning opbygges med tiden, for det har været en blandet succes.

Midlet virker ikke 100% overbevisende, da det ikke formår at afvise alle flåter. Jeg accepterer at flåterne "smager"
på varen, og dereftet falder af igen. Dette er ikke altid tilfældet, da jeg kender til foreløbigt 3 flåtbid, hvor de 2 af
flåterne er blevet siddende. Det er ikke godt nok i mine øjne, men jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag, og
vil lige se tiden an.

Midlet er ikke noget jeg vil anbefale pt.

Skulle der være erfaringer med bedre middel, så lytter jeg gerne. Hunden holder min. 2 meters sikkerhedsafstand,
hvis jeg forsøger at fjerne dem manuelt.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Re: Flåter.

Indlæg af nemocharley » 09 maj 2015 13:21

jeg havde en interessant samtale med en lokal dyrlæge som sagde at det frontline halløj kun skulle bruges 1-4 gange fra midt marts til slut oktober - alt efter hvad hunden bruges til/hvor den færdes. Dosis skulle passe til hundens størrelse, men de frekvenser der blev nævnt var det rene optrækkeri fra producentens side.

Placering mellem skulderbladene op mod nakken.

Flåten falder ikke nødvendigvis af med forgiftes, dør og holder med at vokse - så ofte skal den altså fjernes manuelt. Så du må holde ham fast Michaelk.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Flåter.

Indlæg af MichaelK » 09 maj 2015 13:58

Ok, jeg vidste ikke de blev siddende. Een er nemlig faldet af, af sig selv, og en er død. Om
den tredie også er død, må jeg lige holde øje med. Den er ikke vokset de sidste par dage.


Mvh.


PS.:
Så kunne det alligevel være, at midlet virker? Bare ikke helt som jeg troede :oops:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Re: Flåter.

Indlæg af nemocharley » 09 maj 2015 14:16

Jeg har brugt det de sidste 4 år - efter dyrlægens anvisninger. Jeg synes dog det er sjældent flåterne selv falder af, heldigvis er mine hunde jo ret små - så jeg holder dem mens jeg tager flåterne af med en pincet (tag fat om hovedet af flåten - helt nede ved huden, klem ikke for hårdt og giv et svagt jævnt træk)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Flåter.

Indlæg af MichaelK » 09 maj 2015 14:35

Pincet? Det klarer jeg aldrig med en "modvillig" vovse på 35 kg., der i øvrigt er udstyret med
en blød, meget tæt og vandskyende pels (labrador bl.) Hans flåter skal virkelig graves efter,
med mindre de er så store at de alligevel er lige ved at falde af.

Det var jo derfor jeg købte midlet, i den tro at de enten ikke ville bide på, eller ville falde af igen?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Re: Flåter.

Indlæg af nemocharley » 09 maj 2015 15:06

kan han ikke trænes lidt? Kan godt se det er et problem med pelsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Flåter.

Indlæg af Lintz » 09 maj 2015 15:10

Vi prøvede for en del år siden med Bayvantic på vores den ældste hund - O´Malley.
Ganske kort efter at han blev dryppet blev han ildrød i nakken og fik sår - Konen skyllede ham som en gal men ligemeget hjalp det.
Måtte på dyrehospitalet hvor han kom i narkose, fik renset såret og var til observation i et par døgn (vist nok i en weekend)
Samlet regning på over 5000 kroner.

- Heldigvis havde vi en lidt emsig dyrelæge som fik Bayvantic til at betale HELE regningen - og flåtmidlet.

Vi har prøvet næsten alt der er på markedet - også hvidløgstabletter - I øjeblikket bruger vi Frontline og Frontline Combo købt i England.
Vist nok anbefalet af [tag]Ulrik[/tag], så vidt jeg husker.

Men det tager altså ikke alle.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Flåter.

Indlæg af MichaelK » 09 maj 2015 15:15

Trænes, jo det kunne han nok? Jeg plejer at angribe "problemet" lige når vi går i seng.
Bedst som han ligger i fodenden af sengen og er lige ved at falde i søvn, så angriber
Jeg. Det virker normalt ok, omend han bliver noget fornærmet over mit baghold icon_cheesygrin.gif

Men altså, var jeg nu helt fri for den cirkusforestilling, såååååå...... :roll:

Noget vidundermiddel findes nok ikke? :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Flåter.

Indlæg af Lintz » 09 maj 2015 15:22

MichaelK skrev:Trænes, jo det kunne han nok? Jeg plejer at angribe "problemet" lige når vi går i seng.
Bedst som han ligger i fodenden af sengen og er lige ved at falde i søvn, så angriber
Jeg. Det virker normalt ok, omend han bliver noget fornærmet over mit baghold icon_cheesygrin.gif

Men altså, var jeg nu helt fri for den cirkusforestilling, såååååå...... :roll:

Noget vidundermiddel findes nok ikke? :wink:
Førhen var vi meget påpasselig med at fjerne flåter på en "korrekte" måde. Men når man har 5 hunde og 4 katte der gennemsnittelig kommer hjem med 2 - 4 flåter om dagen i højsæssonen så går man hen og bliver lidt træt af det.
I dag tager vi bare fat omkring flåten så tæt på huden som muligt og rykker til.
Vi har ikke set "ulemper" ved den metode.

Normalt plejer jeg at gå hen til katten eller hunden og klø den i hovedet, halsen og omkring ørene, Det er jo der de som regel sidder.
Når jeg opdager en klør jeg bare lidt vidrer og pludseligt tager jeg fat om bæstet og rykker den af.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar