Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Labrador med ørevoks

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Besvar
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Labrador med ørevoks

Indlæg af Knaldperlen » 14 maj 2015 08:16

Hej.

Min kære labrador døjer med lidt rigeligt ørevoks i det ene øre. Sådan noget rigtigt fedtet brun stads.
Øret er ikke rødt eller ømt så tænkte på hvad jeg skal gøre ved det. Måske øredråber, eller skal jeg blot fjerne det overskydende ørevoks med vat og give det et par dage?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Labrador med ørevoks

Indlæg af MichaelK » 14 maj 2015 09:00

Det er min egen erfaring, at retrievere kan døje med øreproblemer. Jeg kunne dog godt
have en mistanke om at der må være noget, der fremprovokere den øgede produktion af
ørevoks. Ørevoksen "skyller" jo evt. fremmedlegeme ud af ørerene, så derfor kunne der
jo godt være noget, der irritere øret, selvom der ikke umiddelbart er noget at se?

Mit råd er derfor at Du lige giver det et par dage, hvis problemet forsætter, så få dyrlægen
til at tjekke hundens øre. Han er da den bedst kvalificerede af os to, når det kommer til
sygdomme hos vores kære vovser :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Labrador med ørevoks

Indlæg af Lintz » 14 maj 2015 10:15

Et godt råd er at fjerne overskydende hår inde i øret.
Simpelthen rykke dem af. Hunden tager IKKE skade af det.
Prøv at lugte til øret - lugter det meget anderledes end det andet ?
Prøv også evt. at klø hunden bag øret. Det kan være lidt vanskeligt at forklare præcis hvor, men bagerst og nederst. Hvis du kan få en "svuppende" lyd frem er der snasynligvis noget snask dernede - Evt. øremider.

Det er faktisk en generelt problem ved mange hunde at hygiejnen ikke er for god hvad angår ørene. Det er et hunde-ejer problem da det er dem som skal kigge efter om der er noget galt.

Min kone har altid været meget opmærksom på problemet og da vi kørte kennel så hun det ofte ved de hvalpe der kom hjem på besøg og så fik de lige en tur med "hår-udrykning" og vatpinde.

Prøv at rense øret - Dukker der meget ørevoks op igen efter kort tid bør du nok overveje om der er noget galt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Labrador med ørevoks

Indlæg af calle » 14 maj 2015 20:08

Vores "hvalp" på 10 mdr. har meget ørevoks på begge ører. Vi har købt noget olie til at fylde ned i øret. Hunden vil ikke have det, men det skal den. Når olien er nede i øret, masserer jeg det godt og grundigt ind i det nedre øre under øret på siden af halsen. Det tager et par minutter. Derefter får hunden lov til at ryste sig. Alt foregår naturligvis udendørs. De næste par dage renser jeg hundens ører med vådservietter, idet der sætter sig meget ørevoks, der er synligt, og som dermed er til at få fat i med en pegefinger. Brug ikke vatpinde. Du får blot stoppet ørevoksen ned i en prop.

Venlig hilsen

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Labrador med ørevoks

Indlæg af Knaldperlen » 16 maj 2015 20:16

Lidt øredråber fra dyrehandlen samt soignering af ørerne løste problemet.

Der har sikkert siddet en prop inde i øregangen. Nu er den "svuppende" lyd væk og øret lugter ikke længere af muggen hjerne


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Labrador med ørevoks

Indlæg af Lintz » 16 maj 2015 20:27

Dejligt at høre. Ikke mindst for hunden. Det har helt sikkert irriteret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Labrador med ørevoks

Indlæg af calle » 16 maj 2015 21:15

Godt at høre. Synes du skal gentage behandlingen om nogen dage, og iøvrigt jævnligt rense den synlige del af øret med en vådserviet. Der bliver ved med at komme voks ud de kommende dage.

Venlig hilsen


Besvar