Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med Baxi TPK 24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

Re: lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af stokerkim » 01 nov 2017 18:34

Hej
undskyld jeg ikke har overvåget tråden her.
Jeg kender ikke præcis dit anlæg. Produktet gennemgår forhåbentlig en udvikling med tiden.
Min erfaring med kager i herden er at kvalitet af pillerne spiller en stor rolle. Jeg har købt nogle billige piller som resulterede i en masse arbejde med rengøring af herd og fjernelse af megen aske.
Men en ting kan jeg anbefale er: hullerne i siden af herden hel nede ved bunden skal være åbne for at sikre at pillerne brænder ud. Disse huller var også kokset til under mit spareforsøg. Det hjalp rigtig meget at få dem renset.
Håber du får held med at få fyret til at brænde stabilt.

MVH

Kim


Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Lars4733 » 20 dec 2017 13:16

Rakjaer skrev:Hej Kim

Prøver og prøver med forskellige indstillinger, men kan ikke få det til at blive rigtig godt - den bliver ved med at efterlade en stor kage på herden..

Har prøvet at dække luften til både 50% og 60%. Har så kørt med Lav drift piller 25% (laveste) og luft 40% og høj drift 50/50%.. Nu har jeg sat den til 50% piller og 65% luft for at se hvordan det ser ud når jeg kommer hjem..

Flammen er flot gul, ikke sodende men asken er stadig sort og der er små sorte ubrændte piller i bunden. Flammen er hvæsende.
Ser lige dit indlæg her i denne lidt ældre tråd...

Jeg har lige været ude for at der netop begyndte at opbygge sig en "stor kage" på herden i en periode - efter nogen tid skete der det, at bunden af brænderhuset, der hvor den indv snegl kører, mere eller mindre faldt ud - det er der hvor de gamle brænderhuse er bukket de er skrøbelige - det giver forkert luft osv..

Mere som indikator at man skal huske at se efter her - jeg opdagede det ved at pillerne begyndte at kunne falde ind i blæseren...
De nye huse er mere kraftigt byggede, min brænder er leveret i februar 2012, fyret er fra september 2011...

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Rakjaer » 20 dec 2017 13:34

Hej Lars

Tak for dit indlæg. Jeg piller hele brænderen af når jeg skal have modificeret herden. Min plan er at punkt svejse et par tynde stålplader på herden for at lukke alle hullerne som tidligere ejer har boret. Hvis det hjælper så svejser jeg en mere permanent løsning fast. Jeg kan samtidig sikre mig at herden ligger helt præcist som den skal efter svejsningen på den. Det bliver virkelig spændende, og jeg skal nok tage nogle billeder!

Får renset hele kedlen samtidig for at sikre mig at det nye forsøg ikke bliver ødelagt af gamle problemer.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Svigerfarspillefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23 dec 2014 20:33
Mit fyr: TPK 24
Brændsel: Piller
Givet likes: 1 gang

Re: lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Svigerfarspillefyr » 29 dec 2017 12:06

Lars4733 skrev:Ser lige dit indlæg her i denne lidt ældre tråd...

Jeg har lige været ude for at der netop begyndte at opbygge sig en "stor kage" på herden i en periode - efter nogen tid skete der det, at bunden af brænderhuset, der hvor den indv snegl kører, mere eller mindre faldt ud - det er der hvor de gamle brænderhuse er bukket de er skrøbelige - det giver forkert luft osv..

Mere som indikator at man skal huske at se efter her - jeg opdagede det ved at pillerne begyndte at kunne falde ind i blæseren...
De nye huse er mere kraftigt byggede, min brænder er leveret i februar 2012, fyret er fra september 2011...

Hej Lars.
Jeg ser du har haft problemer i bunden af huset hvor sneglen kører.
Hvad har du gjort ved det, svejst det eller købt en ny. Jeg har problemer med sorte kager og ophobning af aske og sneglehuset er brændt i bunden, ligesom enden af sneglen.
Hvad har du gjort mv. Se foto
Vedhæftede filer
IMG_8174.JPG
IMG_8191.JPG
IMG_8172.JPG
IMG_8168.JPG

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Lars4733 » 08 jan 2018 10:10

Hej

Jeg fik skiftet brænderhuset, de første årgange er dårligt lavet og man kan være heldig at få det mere eller mindre pr kulance i de første 5 år..

Min var så ældre end det, jeg måtte af med ca 4600 inkl moms for skift af hus, indjustering og service i samme omgang..


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Rakjaer » 08 jan 2018 10:59

Hej Lars

Det bliver spændende at se om det kommer til at virke for dig igen. Jeg har stadig problemer, men må nok erkende at min problem muligvis er manglende træk i skorstenen. Fyret kan dog næsten køre 24 timer nu uden jeg skal skrabe brænderpladen ren..

Det kører i øvrigt 20kW konstant disse dage med -3/-4 grader.. Har på min energimåler målt at det kunne levere 22kW hvilket er ret pænt. Et driftstop på nogle timer betyder at det virkelig skal kæmpe for at komme op i temperatur igen.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar