Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med Baxi TPK 24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af stokerkim » 27 feb 2012 19:55

hej Steen

Jeg kører med samme forbrug for tiden. Hvis forholdet mellem luft og piller er nogenlunde på plads så er en skrabetur (løsner eventuelle slagger/halvforbrændte piller) en gang om ugen være fint eller unødvendigt. Det afhænger af pillekvaliteten. Efter afbrænding af 1 ton piller skal fyret have den store tur. Det vil sige pudse brænder med medfølgende stålbørste, Låget af kedlen og børste at asken ned i kedlen(husk også skorstensrøret ud af kedlen) og så ud med asken og børste indersiden af kedlen for neden. Så er du klar til næste tons træpiller.


steen58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 feb 2011 19:37
Mit fyr: tPk 24 m.scanpillerbrænder
Areal: 160
Brændsel: træpiller fra Stark
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Geografisk sted: Bjerringbro
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af steen58 » 27 feb 2012 20:30

Hej stokerkim Tak for det hurtige svar jeg vil også mene en gang om ugen, men jeg gør det hver 2 dag så er brænderen fyldt op med aske og piller, så falder lysstyrken og den tænder op igen. Baxi har brugt 3 timer på justering. Pillerne er pt fra Steensbiobrændsel kjellerup. har du en løsning på det problem?

stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af stokerkim » 27 feb 2012 20:34

Hej Steen
Det lyder ikke godt. Noget er galt men hvad?? Kan du skrive dine indstillinger? Skorstenshøjde med /uden trækstabelisator? Ud fra dem vil jeg så prøve at se hvad der sker.

steen58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 feb 2011 19:37
Mit fyr: tPk 24 m.scanpillerbrænder
Areal: 160
Brændsel: træpiller fra Stark
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Geografisk sted: Bjerringbro
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af steen58 » 27 feb 2012 21:10

Hej Mine indstilling er lav 40% luft 27% piller høj 67% luft 39% piller skorsten er 6m med trækstabilisator. ps. kan ikke kører længer ned end 40 i luft

stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af stokerkim » 27 feb 2012 23:15

hej igen
Det er korrekt at du ikke kan sætte luftmængden til mindre end 40%. Men det kan der gøres noget ved.
men i første omgang så kan jeg sige at 27% piller ved 40% luft giver en meget kort flamme = for meget luft i forhold til piller. Hvorfor det giver slagger og sorte halvforbrændte piller ved jeg ikke. Det er som om at pillene skal have ro til at brænde ud. 37% procent piller ved 67% luft lyder bedre, men da du kun bruger 30 kg/døgn (=6,5 kW) kører fyret næste kun i laveste trin.
Jeg har gjort følgende for at få mit fyr til at håndtere lav last bedre: Jeg har dækket ca 2/3 af ventilatoren indsugningen og piller på 18% luft 40% i lav trin. Jeg har piller 37% og luft 100% for høj trin.

med venlig hilsen Stokerkim


Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Lars4733 » 28 feb 2012 17:38

Hej

Min TPK-24 bliver let renset en gang om ugen og så mere grundigt en gang om måneden.

Baxi anbefalede mig at gå den super grundigt igenne
2-3 gange om året.

Jeg bruger ca det samme som dig i piller pt, ca 30-35 kg

steen58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 feb 2011 19:37
Mit fyr: tPk 24 m.scanpillerbrænder
Areal: 160
Brændsel: træpiller fra Stark
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Geografisk sted: Bjerringbro
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af steen58 » 29 feb 2012 10:46

Hej Stokerkim Undskyld det det sene svar, men nu har jeg lukket hulet til blæseren sat piller på 20% i lav. Så får du lige en melding engang i løbet af ugen. Mvh. steen

Bacce
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Bacce » 06 mar 2012 09:13

Nå.. så var det min tur til at have et fyr der brækkede sig...

Da jeg kom hjem Søndag, var der til min store forundring hammer koldt i huset...
Det var så fyret der var gøet død.. og det var helt dødt...
Mandag fik jeg ringet lidt rundt og fik til sidst fat i et firma som netop tog sig af de her tpk24 kedler... og det er der desværre ikke så mange der gør endnu...
Nå men jeg fik super service og de kom samme dag...
Jeg fik en ny styrring sat i, og fyret blev startet, og efter ca. 1 minut kom der et knald og fyret var dødt igen... Det var så motoren til den interne snegl der åbenbart kan brænde styrringen af hvis den er defekt... hmm mon ikke baxi skulle have sat en sikring på ledningen her, hvis det er muligt at motoren kan brænde styringen af ? i så fald skal man både have ny styring og motor hver gang motoren går... ? ikke smart...
Nå men igen var montøren god.. han kørte igen og hentede en hel ny brænder til mig også.. så det blev i alt til 2 styringer og 1 hel brænder.. og så kom der liv...
Den nye brænder er så en ny model i forhold til min egen som ellers kun er 4 mdr gammel...
Før havde jeg samme problem som stokerkim med alt for meget vind i kedlen.. dog var mine værdier med o2 i orden.. men den nye her er helt anderledes... til at starte med, da den startede op, sagde jeg... der er noget galt.. blæseren kører ikke...
Men jo det gjorde den faktisk... men den er langt mere rolig end den gamle.. så måske de alligevel har kunne se at den kraftige vind måske har været et problem ? men under alle omstændigheder så giver det mig så nye problemer med indstilningerne, for nu får den jo så pludselig ikke ilt nok og dermed en for fed blanding som kan ses på kedlens vægge...
men derimod så blæses mine gløder ikke længere ned i bunden af kedlen.. næææ de bliver liggende i brænderen og det hele skubbes langsomt ud over kanten, som det nye brændsel kommer til...

Spørgsmålet er så bare om det er godt for brænderpladen, eller om det vil give for mange slagger rester... ?
Det må den nærmeste tid jo vise..

steen58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 feb 2011 19:37
Mit fyr: tPk 24 m.scanpillerbrænder
Areal: 160
Brændsel: træpiller fra Stark
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Geografisk sted: Bjerringbro
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af steen58 » 06 mar 2012 12:50

Hej alle Så kom den næste med problemer, det med gløderne bliver på brænderpladen er samme som min. Jeg har fået tudet ørerne fulde om at det er pillerne der er galt, men nu har jeg prøvet 4 slags, så det er udelukket. pt. venter jeg en opringning fra baxi så må vi se hvad de siger denne gang, 3 gang er lykkens gang? Der kommer en melding senere på ugen.

steen58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 feb 2011 19:37
Mit fyr: tPk 24 m.scanpillerbrænder
Areal: 160
Brændsel: træpiller fra Stark
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Geografisk sted: Bjerringbro
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af steen58 » 10 mar 2012 18:57

Hej Bacce Hvordan går det med pillerne og gløderne på brænderpladen,kan den skubbe dem væk eller stopper den og går i tænding? Det gør min,men nu kommer baxi på onsdag,så må vi se hvad de siger.


Besvar