Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rense ventilator Baxi TPK-24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 17 dec 2017 17:36

Hej med Jer

Æh - min datter kom gående ind i stuen: "Far - der er en mærkelig lyd i gangen..."

Jeg måtte jo gå ud i gangen og der kunne jeg høre sære lyde fra bryggerset - det var desværre ikke vaskemaskinen, men der i mod Baxi'en der "raslede"

Det viser sig at der på en eller anden måde er kommet "noget" i blæserhjulet, så hvis man starter dette, ja så kort efter løsner denne "ting" sig med yderst ubehagelig lyd til følge..

Kan man komme ind til den blæser/ventilator? Min brænder sidder ret upraktisk rent vedligeholdelsesmæssigt, da siloen skal flyttes for at komme til.

Men hvis jeg får den væk, er det så de 2 store bolte midt på hver side man skal have af for at få hele brænderen ud?
I de år vi har haft fyret er det altid blevet renset "udefra" uden at afmontere brænderen...


Men gør gerne forsøget hvis nu man kunne få varme på igen i nat..

Og nå ja - den er bare til at sætte på igen bagefter ikk'? Der skal ikke skiftes en pakning eller lign?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af thy » 17 dec 2017 17:59

Lars4733 skrev:Hej med Jer

Æh - min datter kom gående ind i stuen: "Far - der er en mærkelig lyd i gangen..."

Jeg måtte jo gå ud i gangen og der kunne jeg høre sære lyde fra bryggerset - det var desværre ikke vaskemaskinen, men der i mod Baxi'en der "raslede"

Det viser sig at der på en eller anden måde er kommet "noget" i blæserhjulet, så hvis man starter dette, ja så kort efter løsner denne "ting" sig med yderst ubehagelig lyd til følge..

Kan man komme ind til den blæser/ventilator? Min brænder sidder ret upraktisk rent vedligeholdelsesmæssigt, da siloen skal flyttes for at komme til.

Men hvis jeg får den væk, er det så de 2 store bolte midt på hver side man skal have af for at få hele brænderen ud?
I de år vi har haft fyret er det altid blevet renset "udefra" uden at afmontere brænderen...


Men gør gerne forsøget hvis nu man kunne få varme på igen i nat..

Og nå ja - den er bare til at sætte på igen bagefter ikk'? Der skal ikke skiftes en pakning eller lign?

http://www.hstarm.dk/media/133027/TPK%2 ... 202014.pdf

mon ikke det er en pille eller ligende der er gået i vingerne på blæser...måske kan du komme ind fra siden på den eller tage den helt af..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 18 dec 2017 06:30

Det lykkedes rimeligt nemt at få taget brænderen og - skilt ad og renset..

Men jeg frygter der er andet galt - efter at have samlet og afprøvet de enkelte dele separat kunne jeg konstatere at der simpelthen kan falde piller mere eller mindre direkte ned i blæseren - den kan blæse dem ud igen, men er det korrekt at der er "åbent" under brændersneglen - altså det hvor blæseren er skruet fast. Der er jo åbent lige igennem fra pilletilgang gennem brændersnegl og ned i blæseren?

Gad vide om der har siddet et eller andet der nu er væk - det manglede inden jeg skilte tingene af - og jeg har ikke set nogle metaldele eller lign
Der var en hel del knuste piller i hulrum under brændersneglen, det er altså nu første gang der er røget noget den vej på de godt 6 år fyret har kørt.

Men må jo se og få tilkaldt en servicemand her til morgen - nogen I varmt kan anbefale her på Sydsjælland - gerne der kender til TPK'en og helst en der har dele med til at lave det på en gang..

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1653
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af T-mek » 18 dec 2017 08:17

Lars4733 skrev:Det lykkedes rimeligt nemt at få taget brænderen og - skilt ad og renset..

Men jeg frygter der er andet galt - efter at have samlet og afprøvet de enkelte dele separat kunne jeg konstatere at der simpelthen kan falde piller mere eller mindre direkte ned i blæseren - den kan blæse dem ud igen, men er det korrekt at der er "åbent" under brændersneglen - altså det hvor blæseren er skruet fast. Der er jo åbent lige igennem fra pilletilgang gennem brændersnegl og ned i blæseren?

Gad vide om der har siddet et eller andet der nu er væk - det manglede inden jeg skilte tingene af - og jeg har ikke set nogle metaldele eller lign
Der var en hel del knuste piller i hulrum under brændersneglen, det er altså nu første gang der er røget noget den vej på de godt 6 år fyret har kørt.

Men må jo se og få tilkaldt en servicemand her til morgen - nogen I varmt kan anbefale her på Sydsjælland - gerne der kender til TPK'en og helst en der har dele med til at lave det på en gang..
Du tog vel ikke et billede af problemet...?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Rakjaer » 18 dec 2017 08:21

Kan jeg ikke også få dig til at tage et par billeder brænderpladen/herden?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 18 dec 2017 08:31

Næ, fik ikke taget billeder og nu er det hele jo samlet igen...

Så håber jeg kan få fat i en der kan afhjælpe problemet mod betaling (og regning) i stedet..

Jeg orker ikke pt at skulle skille det hele ad igen - jeg skal bla flytte silo'en for at kunne komme til at montere brænderen igen da den står i vejen

Jeg kan skrue den af pga der sidder bolten jo fast og er til at fange i blinde med skraldenøglen - den anden vej måtte jeg opgive..

Der er "desværre" også et arbejde der skal passes, heldigvis kan man arbejde hjemmefra, men alligevel - godt man også har en varmepumpe i stuen

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 18 dec 2017 09:29

Nå, talte med Bio Energi der er på vej - han mener det kan være at selve "huset" er flækket - og så kommer pillerne jo forkert..

Nu må vi se når han kommer om hans teori holder stik - det var vist ikke en ualmindelig fejl på dem.. synes der er en del "almindelige" fejl på en TPK-24 - det er så 2 gang siden september 11 at brænderen skal skiftes... sidst var det en konstruktionsfejl i sneglen der havde ødelagt den...

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 18 dec 2017 13:30

Det er selve brænderhuset der på de oprindelige modeller har fået skåret ud før de blev bukket - de er derfor svagere i godset og bliver slidt op.

De nye huse er lavet anderledes og mere kraftige

Nu kører det igen - så venter vi bare på varmen fordeler sig i hytten igen :)

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Rakjaer » 18 dec 2017 14:13

Hej Lars
Kan jeg få dig til at tage et billede af din brænderplade ved næste stop i driften? Jeg har nemlig også en TPK-24, men tidligere ejer har prøvet at være smart ved at bore flere lufthuller i brænderpladen. Kunne godt tænke mig at se hvordan en original ser ud, tror nemlig de ekstra huller skaber en masse problemer for mig.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Rense ventilator Baxi TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 18 dec 2017 14:43

Her med et par billeder af det defekte brænderhus...

Skal også snart have svejst min brænderskål - den er ved at gå op i samlingen - nogen der har steder det kan gøres?
Vedhæftede filer
Brænderhus 2.jpg
Brænderhus 1.jpg


Besvar