Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Svigerfarspillefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23 dec 2014 20:33
Mit fyr: TPK 24
Brændsel: Piller
Givet likes: 1 gang

TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Svigerfarspillefyr » 25 dec 2017 13:54

Hej forum.
Dette TPK 24 fyr laver en del problemer, jeg har forøget at justere Trækstabilatoren ned til 10 pa
Og renset brænderen. Jeg har også lavet testen end at veje pillerne ved 15 sekunder drift af sneglen for at ramme de 80-100 g ( det er sat til 18 sekunder )
Den fortsætter med at aflægge meget sort tyk aske på brænderpladen og det stables nærmest op. Se foto.
Da den var adskilt, så jeg at brændersneglehuset er lettere brændt, hvor brænderhovedet og brændersneglehuset er sat sammen.
Har I nogle ideer til hvorfor den laver så meget aske/ ubrændt materiale ?
Vedhæftede filer
IMG_8169.JPG
IMG_8174.JPG


Svigerfarspillefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23 dec 2014 20:33
Mit fyr: TPK 24
Brændsel: Piller
Givet likes: 1 gang

Re: TPK 24 ophobning kager på herden, brænderhus med tyk aske

Indlæg af Svigerfarspillefyr » 25 dec 2017 15:58

Svigerfarspillefyr skrev:Hej forum.
Dette TPK 24 fyr laver en del problemer, jeg har forøget at justere Trækstabilatoren ned til 10 pa
Og renset brænderen. Jeg har også lavet testen end at veje pillerne ved 15 sekunder drift af sneglen for at ramme de 80-100 g ( det er sat til 18 sekunder )
Den fortsætter med at aflægge meget sort tyk aske på brænderpladen og det stables nærmest op. Se foto.
Da den var adskilt, så jeg at brændersneglehuset er lettere brændt, hvor brænderhovedet og brændersneglehuset er sat sammen.
Har I nogle ideer til hvorfor den laver så meget aske/ ubrændt materiale ?

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Rakjaer » 25 dec 2017 16:38

Jeg døjer med præcis samme problem som dig lige nu, min brænderhus er dog ikke tæret væk som dit. Problemer for dig er at den sender falsk luft ind gennem tæringen. Mit problem var/er måske at brænder pladen (herden) var bukket så den ikke sluttede tæt i siderne = falsk luft.

Sort aske (som ikke er en hård klump) er for lidt luft og/eller for lidt træk.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Svigerfarspillefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23 dec 2014 20:33
Mit fyr: TPK 24
Brændsel: Piller
Givet likes: 1 gang

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Svigerfarspillefyr » 25 dec 2017 23:55

Hej igen.
Den Vvs'er som sidst har kigget på den havde sat
Lav og høj til = blæser = 63% og pillemængde =50 og samtidig var tændingen sat til 27 sek og ikke mindst fremløbstemperaturen til 75 grader og udbrændigen til 300 sekunder.
Dvs den pendler helt vildt op og udbrænder og læsser piller ind.
Nu er den sat til 25% piller og 26% lidt i lav og kan holde 64 grader på fremløbet i dag ved 8 grader UT. Har vejet pillerne ved 3 minutters kørsel med sneglen, det gav 860 gram.
Jeg har regnet på effekten for centralvarmen til ca 20 kW ved -12 g UT
VVB er på centralvarme siden og det er et 2 strengsanlæg..
VVS'eren skruer altid op for fremløbstemperaturen, fordi radiatorerne ikke bliver gennemvarme længst væk. Den kører ca 65g frem og 25/27 grader retur til ladomaten
Min kedel ladekreds "ladomat" er en 55g model med en alpha 2 pumpe i maks konstanttryk.
Jeg har en anelse om den sluger alt drifttrykket fra pumpen og bare shunter gennem kedelen, men den viser 55/57 på return til kedelen !
Det kan ikke være rigtig ,man ikke kan få mere drifttryk over radiatorerne uden fremløbet skal over 70 grader.
Det skal lige siges at VVS'eren har udført hovedforsyningerne til centralvarmen i 22 mm pex og Press ca 10/12 meter = dvs meget små rør

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Kruse » 26 dec 2017 16:02

Vis der er hul i sneglhuset for du det aldrig til at køre godt. Nyt hus kan købes så flytter du bare blæser og snegl, ret nemt. Har ingen anelse om pris.
Der er vist noget ved forskellige garanti vis fyret er under 2 og 5 år.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Rakjaer » 26 dec 2017 21:59

Svigerfarspillefyr skrev:Hej igen.
Den Vvs'er som sidst har kigget på den havde sat
Lav og høj til = blæser = 63% og pillemængde =50 og samtidig var tændingen sat til 27 sek og ikke mindst fremløbstemperaturen til 75 grader og udbrændigen til 300 sekunder.
Dvs den pendler helt vildt op og udbrænder og læsser piller ind.
Nu er den sat til 25% piller og 26% lidt i lav og kan holde 64 grader på fremløbet i dag ved 8 grader UT. Har vejet pillerne ved 3 minutters kørsel med sneglen, det gav 860 gram.
Jeg har regnet på effekten for centralvarmen til ca 20 kW ved -12 g UT
VVB er på centralvarme siden og det er et 2 strengsanlæg..
VVS'eren skruer altid op for fremløbstemperaturen, fordi radiatorerne ikke bliver gennemvarme længst væk. Den kører ca 65g frem og 25/27 grader retur til ladomaten
Min kedel ladekreds "ladomat" er en 55g model med en alpha 2 pumpe i maks konstanttryk.
Jeg har en anelse om den sluger alt drifttrykket fra pumpen og bare shunter gennem kedelen, men den viser 55/57 på return til kedelen !
Det kan ikke være rigtig ,man ikke kan få mere drifttryk over radiatorerne uden fremløbet skal over 70 grader.
Det skal lige siges at VVS'eren har udført hovedforsyningerne til centralvarmen i 22 mm pex og Press ca 10/12 meter = dvs meget små rør
Det er meget høje tal. Jeg ville skrue ned for kraften når det nu er så mildt i vejret. Jeg kører omkring 55% piller og 66% luft lige nu - men jeg har også 700kvm der bliver varmet op.

Du behøves ikke kører maks konstanttryk på din laddomat når kedlen ikke er større. Jeg ville kører trin 2 ud af 3 (medmindre du bruger den som cirkulationspumpe også??)

Noget der har hjulpet mig er:
Forsinkelse ændring af blæserhastighed fra høj til lav drift: 80-100 sekunder
Forsinkelse ændring af blæserhastighed fra lav til høj drift: 20-30 sekunder
Udbrænding: 120 sekunder - Bemærk at denne tid først begynder at tælle når flammen er blæst ud (lyssensor under indstillingen). For det meste er 60-80 sekunder nok til at alt er brændt helt væk. Prøv at tage tid.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af John Skov Jensen » 27 dec 2017 07:00

Svigerfarspillefyr skrev:Hej igen.
VVB er på centralvarme siden og det er et 2 strengsanlæg..
VVS'eren skruer altid op for fremløbstemperaturen, fordi radiatorerne ikke bliver gennemvarme længst væk. Den kører ca 65g frem og 25/27 grader retur til ladomaten
Min kedel ladekreds "ladomat" er en 55g model med en alpha 2 pumpe i maks konstanttryk.
Jeg har en anelse om den sluger alt drifttrykket fra pumpen og bare shunter gennem kedelen, men den viser 55/57 på return til kedelen !
Det kan ikke være rigtig ,man ikke kan få mere drifttryk over radiatorerne uden fremløbet skal over 70 grader.
Det skal lige siges at VVS'eren har udført hovedforsyningerne til centralvarmen i 22 mm pex og Press ca 10/12 meter = dvs meget små rør
Din ladeventil kræver en drifttrmperatur på 15 grader over termostatens åbningstemp. For at lave fuldt flow til huset. Derfor vil en 55 graders termostat først give fuldt flow fra ca 70 graders fremløb. Fremløbstemp derunder vil give reduceret flow til huset, også selvom pumpen kører på max.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Kruse » 27 dec 2017 10:23

John Skov Jensen skrev:Din ladeventil kræver en drifttrmperatur på 15 grader over termostatens åbningstemp. For at lave fuldt flow til huset. Derfor vil en 55 graders termostat først give fuldt flow fra ca 70 graders fremløb. Fremløbstemp derunder vil give reduceret flow til huset, også selvom pumpen kører på max.
Så skal du også tage højde for måden den regulere på. Kedel set er Max temperatur hvor den slukker, så vis huset bruger mere varme end der laves på lav skal temperaturen falde 10 grader under set inden der skiftes til høj igen.
Så med en ladomat der holder 55 grader retur vil jeg også mene 70 set er minimum.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Rakjaer » 27 dec 2017 10:44

Jeg har en 60 grader shunt på lige nu og mine settings er:

Kedel temperatur set 84*
Skift til lav drift: 8* under setpunkt (76*)
Skift til høj drift: 12* under setpunkt og faldende (72*)

Det vil sige at kedlen for det meste ligge mellem 66 og 82 grader (den stiger og falder lidt efter skiftet fra lav og høj drift)..
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Svigerfarspillefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23 dec 2014 20:33
Mit fyr: TPK 24
Brændsel: Piller
Givet likes: 1 gang

Re: TPK 24 ophobning /overfyldt brænderhus med tyk aske

Indlæg af Svigerfarspillefyr » 28 dec 2017 21:14

John Skov Jensen skrev:Din ladeventil kræver en drifttrmperatur på 15 grader over termostatens åbningstemp. For at lave fuldt flow til huset. Derfor vil en 55 graders termostat først give fuldt flow fra ca 70 graders fremløb. Fremløbstemp derunder vil give reduceret flow til huset, også selvom pumpen kører på max.
Hej John tak for dit svar.
Jeg kan se på flere af svarende at jeg skal have skruet op på kedeltemperaturen, måske 75/80 grader.
Jeg forstår ikke at baxi viser konfigurationen som en løsning i deres manual, med en ladekreds med pumpe til et direkte anlæg, lk 810 laddomaten kun kan give fuld flow / dp til anlægget ved >70 grader.
Hvis den har hystereser på 5/10 grader vil den jo kunne droppe under setpunktet med 10 grader ( under feks 70 grader til 60g og dermed er der kun det korrekte differenstryk, når den så er over 70g.
Den kedel skal blot have minimum 55 grader vand retur og lk 810's. Termostatiske element kan kun fåes ned til 55 grader.

Der er en video på Youtube hvor man kan se den virke ( skåret igennem )
https://youtu.be/PIC_ZpS73QY


Besvar