Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

flis eller palle flis

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

flis eller palle flis

Indlæg af energi-kriger » 08 mar 2014 18:02

lille_smed

..toksiner i kasseret affaldskorn der fyres med, burde måske også med på listen over djævelskab man burde værne sig imod. :wink:

lupo31

..ked af at måtte sige det, men jeg tror du skal havde dine skolepenge tilbage. 8) Jeg skal da ikke udelukke det hænder man finder en klat fugemasse på træpaller, i træpiller etc. indeholdende PCB. Men nu var det altså PCP (Pentachlorphenol) jeg ville henvise til, det er sådan set noget ganske andet. :wink:


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

flis eller palle flis

Indlæg af Brandsen » 08 mar 2014 19:21

Halløj i forum,

Affaldskorn aka spildkorn er da helt ok at fyre med, formoder der menes kasseret såsæd,
for det er som regel bejdset, og derfor bestemt ikke hverken egnet eller tilladt at fyre med.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

flis eller palle flis

Indlæg af energi-kriger » 08 mar 2014 21:11

..tja spildkorn er i landmandens termologi vel strengt taget korn der er spildt på marken. Som normalt sprøjtes væk eller pløjes ned, for det ikke skal spire og konkurerer med efterafgrøden. :wink:

Det er faktisk kasseret korn jeg mener, der f.eks. ikke er nedtørret korrekt og derfor ubrugeligt som foder pga. mug. Støv partikler fra muggent korn kan være farligt at indånde. Lagersvampe i vådt korn danner ochratoksin, der kan forårsage nyreskader hos grisene.

Korn er i øvrigt glimrende brændsel og brændværdien for de forskellige sorter er stort set ens. :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

flis eller palle flis

Indlæg af energi-kriger » 08 mar 2014 22:04

Godt nok har det ikke meget med flis og paller at gøre (og dog). Men da det nu er gået mug i tråden, synes jeg læserene med intr. inden for faget MUG, kunne havde gavn af at læse dette http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/h ... elikatesse Forresten vist et tidsskrift som Michael K er lidt vild med. :)


Besvar