Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Model M20I skrotte eller?

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Ivana
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jul 2015 12:53

Model M20I skrotte eller?

Indlæg af Ivana » 15 jul 2015 13:10

Hej alle

Håber på nogle gode råd. :?

Har lige overtaget en ejendom med ovennævnte stoker fra 2001, som efter min beskedne opfattelse fungerer fint i et gammelt hus på 184 m2 med gulvvarme. Jeg har planer om at flytte fyret, til et bygning lidt fra huset eller skal jeg investere i et moderne stoker, når jeg er i gang alligevel?

Pft. tak Ivan


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af newpas » 15 jul 2015 14:45

Spørg først i banken!! :oops: :shock: :great:

xkfc

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af xkfc » 15 jul 2015 15:34

Jeg købte i 94' et hus hvor der stod et TwinHeat m20, efter et par år makkede det ret, ikke fordi det var kompliceret men vores viden med sådanne anlæg var lig nul.
I 09' så jeg at en kammerat kunne tænde, slukke og følge med i fyret over internettet :shock: det tog få sekunder at beslutte sig, nogle timer at udvælge forhandler og så ellers få bestilt.
Varmemæssig er er det det bedste vi har gjort, det er samtidig en erkendelse af at vi ikke jagter det allerbilligste brændsel og står og fliser, men blot bruger træpiller.
Det tager sin tid at tjene investeringen hjem, TwinHeaten er jo ikke nogen sinke, men der er bare store fordele ved en moderne pillebrænder. Vi sparer vel omkring et ton om året, men sparer yderligere strøm til varmtvandsbeholderne i sommermånederne.

Fyret bliver nærmest en hobby, og som du kan se på mine billeder så fortjener det jo også en ordentligt fyrrum.
gallery/album/271

Jeg ville undgå at flytte fyret væk fra huset, der kan ikke undgås tab i rørføringen, et tab som ingeniørerne i de små barmarks værker "glemte" og som har sat mange i en ulykkelig situation.

Hilsen Kenneth

nemocharley

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af nemocharley » 15 jul 2015 16:01

Har du en plantegning, eller kan du give en lidt mere uddybende beskrivelse? Ud fra det du skriver, så ville jeg nok foretrække et moderne pillefyr - til 184m2 kan forbruget jo ikke være helt vildt?

Ivana
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jul 2015 12:53

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af Ivana » 16 jul 2015 12:37

Tak for svar.

Vi skal også have opvarmet en isoleret systue (ca. 130 m2) til kalecher og møbelpolstring.

Fyres skal flyttes, så bryggers (gang) kan få en god størrelse.

Har forstået på VVS'er, at moderne varmerør har meget lidt tab...
Vedhæftede filer
Grundplan-skitse.jpg


nemocharley

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af nemocharley » 16 jul 2015 12:53

ok - så vi er oppe i 314m2?

Ivana
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jul 2015 12:53

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af Ivana » 16 jul 2015 12:59

Jep, men systue 16-18 grader maks.

nemocharley

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af nemocharley » 16 jul 2015 13:13

ok - mi20 går op til 30kw - du skal vel cirka bruge 15-20kw alt efter hvor meget fjernvarmerørføring der skal til og forbrugsmønster. Hvis penge ikke er et issue, og du alligevel kun fyrer med træpiller, så ville jeg skifte til noget mere moderne og mindre arbejdskrævende.

MGM comfort eller RTB 17kw
Lidt billigere Pellux 100 20kw
Lidt billigere endnu Scotte 16kw

Jeg ville også gå efter et så stort magasin som muligt, og måske vigtigst af alt sparke fyr ved nogle som har ovennævnte pillefyr.

Og Mi20 kan sagtens køre videre, selvom den ikke er ligeså effektiv (pausefyring) eller tilbyder avancerede styringsfeatures som de ovennævnte - jeg kender en der har et fra 99, hvor der er hældt alt muligt i og den viser ikke træthedstegn endnu. Men den varmer ca 400m2 og har endda en buffertank koblet ind over.

Ivana
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jul 2015 12:53

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af Ivana » 16 jul 2015 13:28

Hvad skal jeg ca. regne i pris for et MGM comfort og installation?

Hvad betyder det, om man fyrer med 8 eller 6 mm piller..?

Kender du/I nogle dygtige firmaer på fyn?

Buffertank?

nemocharley

Re: Model M20I skrotte eller?

Indlæg af nemocharley » 16 jul 2015 18:06

det betyder hvis ikke så meget om det er 6 el 8mm - en MGM er ikke kræsen, kan jeg forstå på brugerne herinde.

Jeg ved ikke om der er nogen på Fyn - Biovarme måske - men jeg ved ikke om de har MGM i sortimentet. Men det kan da være at Karsten(mgmone/mgmpillefyr.dk vil køre fra Herning?

Pris - den koster ca 30k som stykpris - men så kommer der skorsten, rør, strøm - ja opbygning af fyrrum - det kan jeg simpelthen ikke svare på.

Det var hurtigt du skød dig ind på MGMen?


Besvar