Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af Flisbrænderen » 05 apr 2016 15:25

Hej.

Er der nogen, som fyrer med træpiller i en CPI 12, med TM 3006 styring og har erfaring med pausefyring ?

Min svigermor har sådan et fyr og den har brændt tilbage for nyelig.

Hvilken kedeltemp kører I med til træpiller ?
Twinheat foreskriver ikke lavere end 70 gr.

Tips til pausefyring modtages. :D


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af danni-nielsen » 10 maj 2016 23:42

Tjek låge pakning. Min kan pausefyring en hel dag uden problemer, men får den falsk luft et sted fra låge pakningen så er fanden løs.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af Flisbrænderen » 11 maj 2016 20:48

danni-nielsen skrev:Tjek låge pakning. Min kan pausefyring en hel dag uden problemer, men får den falsk luft et sted fra låge pakningen så er fanden løs.
Tak for info. Mener du lågepakning på magasin ? Den har jeg tjekket og den lukker helt tæt.
Kan man ændre indstillinger for pausefyring ?

MHJOH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 maj 2016 08:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 232
Brændsel: Korn,flis,træpillesmuld,træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af MHJOH » 25 maj 2016 20:32

Jeg er den lykkelige ejer af et Twin Heat CPI 12, igennem 12 år. Med hensyn til pause fyring og forbrændingen generelt har jeg fået følgende erfaring:

Adskil gerne brænderrør med jævne mellemrum. Rens hullerne, fjern støv, check pakningen i enden af brænderrøret slutter tæt, således at luften fra blæseren presses ind gennem brænderrøret og ikke ud i askekammeret.
lågepakningen på døren indtil brændkammeret, skal checkes og slutte tæt.
Det er en god ide ligeledes at checke pakningen imellem stokerdel og kedel. Der må gerne ligges lidt kræfter i, når snaphængslet skal lukkes, sidder over brænderrøret.
Jeg kører med 70 grader fremløb på min kedel, det er ifølge manualen.
Det er en mulighed at åbne for "sommerbypasset" bag rørene til frem og retur. Derved ledes den opvarmede luft gradvist udenom røgrørene. På denne måde fyrer man lidt ekstra, holder lidt varme på sin skorsten, check med termometeret på rørafgang. Men husk at lukke igen, når det bliver koldt igen.
En ekstra mulighed er at justere lidt på styringen. Hvis du ønsker at sneglen evt. Kører kortere tid, holder længere pause mm.for at drosle lidt ned. Vil jeg råde dig til at lave ændringerne i programmet "andet" På denne måde er det muligt at eksperimentere sig frem og stadig kunne vende tilbage til "træpille"programmet. I manualen kan du se hvordan træ,korn,flis og andet programmerne er indstillet AB fabrik. Skriv gerne ind i de blanke felter i manualen, de kan hjælpe dig.
Jeg har prøvet at fyret brændte tilbage, og slukning startede, efter planen. En meget kedelig opgave med våde træpiller der skal ud af brænderrøret og magasin. Min lektie var som følgende: adskil slange fra brandslukningssystemet og check at ventilen lukker tæt, der kan sidde en kalk skal iden. Det kører ikke godt når der drypper lidt vand fra brandslukningen
Det er nok meget generelt med de øvrige fyr på markedet, jo bedre rengøring og kærlig omsorg, jo bedre forbrænding og mindre forbrug af brændsel.

Jeg håber at det kan hjælpe dig på vej.
Morten

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af Flisbrænderen » 26 maj 2016 22:47

MHJOH skrev:Jeg er den lykkelige ejer af et Twin Heat CPI 12, igennem 12 år. Med hensyn til pause fyring og forbrændingen generelt har jeg fået følgende erfaring:

Adskil gerne brænderrør med jævne mellemrum. Rens hullerne, fjern støv, check pakningen i enden af brænderrøret slutter tæt, således at luften fra blæseren presses ind gennem brænderrøret og ikke ud i askekammeret.
lågepakningen på døren indtil brændkammeret, skal checkes og slutte tæt.
Det er en god ide ligeledes at checke pakningen imellem stokerdel og kedel. Der må gerne ligges lidt kræfter i, når snaphængslet skal lukkes, sidder over brænderrøret.
Jeg kører med 70 grader fremløb på min kedel, det er ifølge manualen.
Det er en mulighed at åbne for "sommerbypasset" bag rørene til frem og retur. Derved ledes den opvarmede luft gradvist udenom røgrørene. På denne måde fyrer man lidt ekstra, holder lidt varme på sin skorsten, check med termometeret på rørafgang. Men husk at lukke igen, når det bliver koldt igen.
En ekstra mulighed er at justere lidt på styringen. Hvis du ønsker at sneglen evt. Kører kortere tid, holder længere pause mm.for at drosle lidt ned. Vil jeg råde dig til at lave ændringerne i programmet "andet" På denne måde er det muligt at eksperimentere sig frem og stadig kunne vende tilbage til "træpille"programmet. I manualen kan du se hvordan træ,korn,flis og andet programmerne er indstillet AB fabrik. Skriv gerne ind i de blanke felter i manualen, de kan hjælpe dig.
Jeg har prøvet at fyret brændte tilbage, og slukning startede, efter planen. En meget kedelig opgave med våde træpiller der skal ud af brænderrøret og magasin. Min lektie var som følgende: adskil slange fra brandslukningssystemet og check at ventilen lukker tæt, der kan sidde en kalk skal iden. Det kører ikke godt når der drypper lidt vand fra brandslukningen
Det er nok meget generelt med de øvrige fyr på markedet, jo bedre rengøring og kærlig omsorg, jo bedre forbrænding og mindre forbrug af brændsel.

Jeg håber at det kan hjælpe dig på vej.
Morten
Tak for svar Morten.
Det var gode tips du kom med.
Ved du om man kan ændre indstillingerne i pausefyring ?
Mvh Johannes


MHJOH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 maj 2016 08:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 232
Brændsel: Korn,flis,træpillesmuld,træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af MHJOH » 26 maj 2016 23:39

Hej Johannes.

Ja, det kan lade sig gøre.
Se gerne betjeningsvejledning side 12, der findes et skema med de forskellige forudindstillede programmer.

Jeg har tidligere ændret lidt i programmet "andet", udfra træpiller,lav last, sommer.

Drift:
Stoker puls 0,5 (1,4)
Stoker pause 50 (30)

Pause:
Stoler pause: 700 (600)
Alle værdier er sek.
Tallene i (parentes) er de værdier der bruges i "træpille" programmet.
Lav gerne ændringerne i "andet" det er lidt som en sandkasse at lege i, og du kan altid vende tilbage til "træpiller"
Programmet, når efteråret nærmer sig.
Alternativt kan svigermor selv skifte tilbage...
God fornøjelse.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af Flisbrænderen » 27 maj 2016 07:24

MHJOH skrev:Hej Johannes.

Ja, det kan lade sig gøre.
Se gerne betjeningsvejledning side 12, der findes et skema med de forskellige forudindstillede programmer.

Jeg har tidligere ændret lidt i programmet "andet", udfra træpiller,lav last, sommer.

Drift:
Stoker puls 0,5 (1,4)
Stoker pause 50 (30)

Pause:
Stoler pause: 700 (600)
Alle værdier er sek.
Tallene i (parentes) er de værdier der bruges i "træpille" programmet.
Lav gerne ændringerne i "andet" det er lidt som en sandkasse at lege i, og du kan altid vende tilbage til "træpiller"
Programmet, når efteråret nærmer sig.
Alternativt kan svigermor selv skifte tilbage...
God fornøjelse.
Mange tak for info.

Kan man ændre sneglens og blæserens køretid i pausen ? Det kan man på min egen KSM 175-13.
Har du få skiftet snegl i din CPI 12 ?
Har din også firkantet sneglerør ? Svigermors er en årg 2002 og har aldrig fået skiftet snegl. Jeg synes sneglerøret er ret varmt hele tiden og tænker på om det er fordi sneglen er slidt, så den ikke fylder røret så godt op.

MHJOH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 maj 2016 08:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 232
Brændsel: Korn,flis,træpillesmuld,træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af MHJOH » 27 maj 2016 08:29

Stokerpuls er sneglens køretid i sek.
Stokerpause er sneglens pause i sek.
Ja disse værdier kan ændres, men man skal huske på at det er den modulerende styring der stadig laver beregningerne udfra den aktuelle drift. Under pause indstilling har jeg øget stoker pausetiden til 700 sek.
Mht. Sneglrør.
Den har firkantet rør, der hvor sneglen kommer ind i brænderrøret. Mit fyr er årgang 2003, fyr nr. 0029. Jeg mener ikke det har noget med årgang at gøre, det er for at du kan fyre med flis. Jeg fyrede med flis lavet af en alm.trailer flishugger, ikke pilleflis.
Jeg har ikke skiftet snegl. Dog kørte jeg udelukkende kornfyring i de første 8 år, derefter 1 år med flis, 3 år med træpillesmuld og derefter træpiller. Fyringen med korn har sat sine spor, på kedel og snegl. Den yderste vinding på sneglen er ætset/tæret bort og doseringen af træpiller ind i brænderrøret er ikke optimal. Sneglen masser træpillerne ind ovenpå bålet og aske bliver ikke skubbet fremad, som da sneglen havde sine yderste vindinger, men det kører. I fremtiden skal kedlen skiftes og jeg påtænker at skifte sneglen der. Jeg kører derfor videre med sneglen.
Du kan prøve at se hvor langt tilbage i brænderrøret forbrænding foregår, du kan flytte denne forbrænding lidt med styringen. Det kan hjælpe lidt på temperaturen ved enden af sneglen/brænderrør. Der står lidt om dette i manualen.
Mvh. Morten

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Pausefyring indstilling Twinheat CPI 12

Indlæg af Flisbrænderen » 27 maj 2016 22:09

MHJOH skrev:Stokerpuls er sneglens køretid i sek.
Stokerpause er sneglens pause i sek.
Ja disse værdier kan ændres, men man skal huske på at det er den modulerende styring der stadig laver beregningerne udfra den aktuelle drift. Under pause indstilling har jeg øget stoker pausetiden til 700 sek.
Mht. Sneglrør.
Den har firkantet rør, der hvor sneglen kommer ind i brænderrøret. Mit fyr er årgang 2003, fyr nr. 0029. Jeg mener ikke det har noget med årgang at gøre, det er for at du kan fyre med flis. Jeg fyrede med flis lavet af en alm.trailer flishugger, ikke pilleflis.
Jeg har ikke skiftet snegl. Dog kørte jeg udelukkende kornfyring i de første 8 år, derefter 1 år med flis, 3 år med træpillesmuld og derefter træpiller. Fyringen med korn har sat sine spor, på kedel og snegl. Den yderste vinding på sneglen er ætset/tæret bort og doseringen af træpiller ind i brænderrøret er ikke optimal. Sneglen masser træpillerne ind ovenpå bålet og aske bliver ikke skubbet fremad, som da sneglen havde sine yderste vindinger, men det kører. I fremtiden skal kedlen skiftes og jeg påtænker at skifte sneglen der. Jeg kører derfor videre med sneglen.
Du kan prøve at se hvor langt tilbage i brænderrøret forbrænding foregår, du kan flytte denne forbrænding lidt med styringen. Det kan hjælpe lidt på temperaturen ved enden af sneglen/brænderrør. Der står lidt om dette i manualen.
Mvh. Morten
Endnu engang tak for svar.


Besvar