Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor mange goliath ejere er der

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
honeymonster
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 jan 2007 11:20
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Midtjylland

hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af honeymonster » 23 jan 2013 04:17

Tak til Beanfan for et godt indlæg.
Jeg prøver lige at præcisere nogle facts, så vi forstår hinanden 8)
BeanFan skrev: Hvis du skal banke på enden af sneglen for at motoren slår igang, skal du helt sikkert have en ny kondensator i motoren.
118 kr hos VVS-eksperten ---> http://www.vvs-eksperten.dk/index/konde ... -6uf-p6760.
(Meget nem at skifte, Been there - done that!)
>>> Ja, den kondensator kalder jeg "sikring" i mit indlæg, og den har været skiftet 2 gange (total motorstop).
Hvis du mener, det er den der er synderen, hvorfor går motoren så igang, når jeg banker ??
been there - done that!
BeanFan skrev: Øhhhh, og så vidt jeg husker er AL6 noget med at temperaturen i transportrøret er over 98° C. Hvilket i sig selv jo ikke er godt !!
Men det kan altså også skyldes at du har fået "brændt" den lille røde ledning med føleren fast på transportrøret eller også kan det igen være en fejl på styringen.
(Har også selv prøvet begge dele !)
>>> Så må det være styringen, for røret til sneglen bliver meget sjældent 98 grader
medmindre den brænder tilbage - som den ofte gør, men fra fyret var splinternyt gik den alarm igang et par gange i timen,
og det var en falsk alarm. En helt ny styring må ikke opføre sig så tåbeligt!
BeanFan skrev: Hvis du hele tiden knækker din split, må motoren da være stærk nok ? Eller også er din split for lille/tynd ! Den der i tidernes morgen sad i min da den blev installeret, var ved "et uheld" en 4 ell 5 mm split som bruges i KL. Og den du skal bruge er iht manual en 6 mm.
(Det kostede altså også mig nogle forkerte splitter inden jeg fandt ud af det.) :evil:
>>> Ja, motoren er stærk nok til træpiller, men ikke til Energikoks!
Hvis alle har samme problem, så er der vel ikke tale om "et uheld" ??
Dit link til de der "eksperter" (som iøvrigt har solgt mig det skrammel) viser også salg af kl2 split, men de knækker!
Jeg endte med at sætte en umbraconøgle i som split, og nu er den (naturligvis) umulig at få ud igen :lol:
BeanFan skrev: Og hvis du hele tiden, fortsat med fuld respekt for dine problemer, får propper i herden..... Så tror jeg altså ikke på at den er gjort ordentlig ren i herden/sneglen. :oops:
Hvis du kan blæse pillerne op af herden kan den da ihvertfald få luft nok.
>>> Sidste gang tog det fire timer at rengøre herden for slagger,
men der er en begrænsning for, hvor langt ind i fremføringsrøret jeg kan få mine små hænder :shock:
Den mangler aldrig luft. Så JO! Herden er så ren som det er fysisk muligt :)
BeanFan skrev: Men som Martin skriver, smid lige dine indstillinger incl. røgtemperatur.
>>> Jeg har intet instrument til måling af røgtemp.
Indstillinger kan i få næste gang jeg skriver, for nu vil jeg i seng (03:55): Motoren til sneglen stopper jævnligt nu,
og i dag begyndte det kl. 01:00 - hvor for sker det altid kl. lort om natten ??

Som jeg skrev, så købte jeg Goliath fra nyt i 2007, og det har kun kørt 6 sæsoner af 6 måneder (3 år).
Der må slet ikke være så mange problemer med nye varer - det er en skandale!

Min pointe er bare: Til alle nye stokerfans der skal ud at købe nyt stokerfyr:
Hold jer langt væk fra konstruktioner, hvor sneglen har forbindelse til brændkammeret/brændstedet/herden.
Køb hellere Baxi eller lignende, for de drysser pillerne ned oppefra, og hvis sneglen strækker, jamen så går fyret bare ud
uden det store drama! KL2 Goliath er stik modsat! Og i dag er prisforskellen så lille, at man lige så godt kan vælge rigtigt første gang, ikke :)
õ¿õ

- kan du finde på en overskrift til min underskrift ??


BeanFan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 feb 2007 18:16
Mit fyr: Goliath 25 Kw
Areal: ~300 m2
Brændsel: Træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: ~ 8000 kg
Geografisk sted: Vissenbjerg

hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af BeanFan » 24 jan 2013 20:55

Hej igen...

Sorry, men den "CITÉR" funktion virker ikke helt for mig :oops:, fejl 40 måske??

Men jeg prøver manuelt.

Tjaaa, den "fagtekniske" forklaring kan jeg ikke give dig (Så vidt jeg lige husker er kondensatoren med til at give lidt flere hestekræfter for at sætte snegl/motoren igang..??), men der var ingen tvivl hos ekspedienten da jeg forelagde ham mit problem, så jeg skiftede kondensatoren og har ALDRIG haft "banke-behov" siden.(?) I hvilken forbindelse skiftede du den "hvide klods" ?


RIGTIGT! en spritny styring skal ikke opføre sig sådan ! Fik du nogen forklaring af leverandøren ? Hvordan konstarerede i/du at det vitterligt var falsk alarm ? Og hvordan fjernede i den igen ?


Jeg kan intet sige om energikoks, har aldrig prøvet. Min oprindelige plan med Goliathen var også at kunne køre med lidt rapspiller, men er aldrig kommet igang og skifter nok ikke væk fra mine nuværende træpiller (Stampemøllen), hvor jeg faktisk aldrig laver "mellem justeringer". Da de er meget ens fra gang til gang. ( De var knaldhårde i starten, men det kan du læse meeeeget mere om i andet indlæg..)
Og den med unbrakonøglen har jeg også hørt fra anden side, med knap så lykkelig udgang (kostede en ny snegl og motor/gear !!) ZD_HEL~113.GIF

Har du så meget skorstenstræk at den tit brænder helt tilbage ? Er der ingen mulighed for at montere en trækstabilisator ?

Ok, jeg bøjer mig i skidtet mht rengøringen, efter 4 timer må din altså også være ren .... icon_cheesygrin.gif
Og dog ?
Men har du prøvet at fjerne sneglen i forbindelse med rengøringen ? Jeg fandt ud af at der var slagger nede/inde i røret hvor jeg IKKE kunne komme til at nå via herden. :evil: Så jeg lavede en rundel af træ 2 mm mindre end den indvendige diameter af transportrøret og skruede den fast på et kosteskaft, samtidig blev et 1,5 mtr langt 3/4" vandrør "spidset" i den ene ende ligesom en huggepibe. Jeg havde nu en mejsel til at slå slaggen af med og min forlængede "kontrolarm" til at måle om det hele var væk. Og jeg husker altså at jeg blev nok så overrasket over hvor lidt plads der var mellem sneglen og væggen i transportrøret ( = lille diameter = slagge som skulle fjernes = lortestilling at arbejde i !!)


Øhhh, men KL2 splitter er altså også kun på 4,5 mm. Den du skal bruge skal være en 6 mm split iht manualen!
OG 4,5mm splitter kan jeg altså også knække med min Goliath..... :wink:


Ok, jeg venter med længsel til næste gang (altså at du skriver), på dine indstillinger. Da jeg her er lidt nysgerrig.


Og nu er alle mine tåbelige spørgsmål altså ikke for at spille "smart-ass". men et lille forsøg på at sætte mig ind i dit problemet, da jeg synes at kende nogen af dem selv ! Så bær over med mine gakkede spørgsmål .... :roll:

Jeg tror stadigvæk på at du kan vinde denne kamp !!!

Jeg kan SAGTENS forstå dine frustrationer og ville tidligere have skrevet under på dem, men jeg er altså med tiden blevet næsten glad for min, nu hvor den kører som JEG mener den skal køre. Og jeg tror faktisk også min er en model 2007 og den kender altså også godt klokken. :evil:


Hvordan renser du forresten de 2 x 10 stk ø38 mm røgrør ? Oppefra eller nedefra ?
Jeg har selv droppet at gøre det med håndtag/børste og har lavet en kæde, som jeg putter igennem røret oppefra og trækker gennem kanalen
med hhv en ø30mm + ø35mm og endelig det tunge slæb med ø38mm børsten...(når alle er renset med ø30 skiftes til ø35 osv.... => sa**ns lange arme, men det virker bedre, bilder jeg mig ihvertfald selv ind..


Hmmmm............ Da jeg var færdig med ovenstående smøre, læste jeg lige lidt i manualen.
Hvis du får en Alarm6 (for høj temperatur i transportrøret) vil blæseren stoppe og efter 10 min vil sneglen starte og køre konstant indtil alle de brændende piller er fjernet fra transportrøretrøret.

Gør den så det, når du får Alarm6 ??

mvh

Jesper

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af Expendable » 31 aug 2014 11:05

Jeg er også KL Goliath 18 ejer, så jeg melder mig lige ind i koret!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af triumph » 31 aug 2014 11:25

honeymonster skrev:Tak til Beanfan for et godt indlæg.

Min pointe er bare: Til alle nye stokerfans der skal ud at købe nyt stokerfyr:
Hold jer langt væk fra konstruktioner, hvor sneglen har forbindelse til brændkammeret/brændstedet/herden.
Køb hellere Baxi eller lignende, for de drysser pillerne ned oppefra, og hvis sneglen strækker, jamen så går fyret bare ud
uden det store drama! KL2 Goliath er stik modsat! Og i dag er prisforskellen så lille, at man lige så godt kan vælge rigtigt første gang, ikke :)
En Baxi har netop en snegl fra magasin til brændsted, som du advare imod

JollyJhocar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 okt 2012 21:56
Mit fyr: Goliath 25
Areal: 300
Brændsel: 8 mm træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af JollyJhocar » 04 dec 2016 17:01

Hejsa igen

Kunne egentlig være sjovt og høre, hvor mange vi nu er tilbage her 2 år senere icon_cheesygrin.gif

Har alle skiftet deres "små-blå-smølfe-fyr" ud eller bare lært at leve med dem ?

Og dem som så har skiftet, hvad har de skiftet til ?


Jesper


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af Flammen » 04 dec 2016 21:35

min genbo har en goliat 18. en helt igennem håbløs varmekilde.
kun hans økonomiske situation gør, at det ikke er skrottet endnu. det er dyrt at være fattig

JollyJhocar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 okt 2012 21:56
Mit fyr: Goliath 25
Areal: 300
Brændsel: 8 mm træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af JollyJhocar » 18 dec 2016 21:38

Heehee........ Og jeg som aldrig vinder en s**d ! :)
Det ser ud til at jeg har det eneste tilbageværende og "levende" Goliath fyr og som endda stadigvæk er udmærket tilfreds med dyret.... icon_cheesygrin.gif

Jesper ( Aka min gamle profil BeanFan.)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af Flammen » 18 dec 2016 21:56

JollyJhocar skrev:Heehee........ Og jeg som aldrig vinder en s**d ! :)
Det ser ud til at jeg har det eneste tilbageværende og "levende" Goliath fyr og som endda stadigvæk er udmærket tilfreds med dyret.... icon_cheesygrin.gif

Jesper ( Aka min gamle profil BeanFan.)
nope, der står en goliat 18kw 250m. fra min adr. der stadig kører. den har dog aldrig været velkørende i de 6½år den har været i drift

JollyJhocar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 okt 2012 21:56
Mit fyr: Goliath 25
Areal: 300
Brændsel: 8 mm træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af JollyJhocar » 18 dec 2016 22:04

OK, så er jeg blot den eneste tilbageværende som ER tilfreds med dyret endnu ....... icon_cheesygrin.gif
Spøg til side, hvordan ikke velkørende..? Mange driftsstop eller bare generelt dårlig økonomisk i brug ?

Jesper

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: hvor mange goliath ejere er der

Indlæg af Flammen » 18 dec 2016 22:29

huset er så vidt jeg husker på 96m2 velisoleret. så er 18kw anlæg lige til den stive side.
der er godtnok en 700l. akkutank på, med brugsvandsspiral til varm vand. det skidt skal også varmes op hver 2. dag om sommeren, så han kan få vasket boll....
springsplitten mellem gear og stokersnegl er ændret til en M8 maskinbolt i kvall. 10,9
den sidste vinding på stokersnegl er næsten slidt/brændt væk, og resten af sneglen er slidt konisk
den stakkels ejer havde først på ugen købt 8 sækker pille ved den lokale købmand, men havde ikke set at det var 6mm. den slidte stokersnegl kan slet ikke skubbe de små piller langt nok op i pibehoved. så bålet ligger for lavt og brænder ud.


Besvar