Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
nemocharley

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 14:47

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... =rapportnr

længst til venstre i tabellen ser man test numrene men tilsyneladende også hvor i verden de er testet. Så hvis jeg forstår det rigtigt så kan man altså godt være på DTI´s liste uden at være blevet testet på DTI.

Men hvorfor er der så en del kendte danske mærker som slet ikke figurerer på denne liste - selvom de er klasse 5? Koster det ekstra penge at stå på listen - selvom man er godkendt andetsteds fra?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af Ugelvig » 11 dec 2014 15:01

Selve lovgivningen på området er jo ens i hele EU. EU303-5 er en gældende norm om den bruges i DK eller Tjekkiet.

Hvorvidt de står på listen ved DTI, eller ej, er frivilligt. Det er en frivillig liste, så der er ikke tvang. Dog skal afprøvningen være oversat til dansk, for at må være der (så vidt jeg husker).

Kendte danske mærker kan jo sagtens være prøvet andre steder end i DK. Det kunne jo være, at prisen i Tyskland eller Tjekkiet er lavere end i DK? Derudover kunne det jo være, at der har været så lang venteliste i DK, at det var fornuftigt at få prøvningen foretaget i anden steds, således deadline d. 1. juli kunne overholdes.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 15:12

hmm okay - tak for svar.

- jeg ved ikke om der kunne være noget markedsføringsværdi i at sige at man står på dti´s liste fremfor kun at sige at man er i klasse 5? Jeg ved ikke hvor mange der går ind og undersøger denne liste?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5471
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af triumph » 11 dec 2014 16:23

Jeg talte engang med DTI om dette. De sagde at hvis de blev gjort bekendt med at et fyr var testet ved et andet institut (f.eks ved at en forhandler henvendte sig) Så fik de verificeret at det pågældende fyr var testet ved et akkrediteret, efter korrekt norm. Og nå det var verificeret så kom de på DTI´s liste.

nemocharley

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 16:31

hmm interessant - tak for det :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af Bigfoot » 11 dec 2014 20:22

på agromek talte jeg med nogle fabrikanter om denne liste...... der er faktisk en del mærker på markedet som bare påstår de er klasse 5 testet.

For det er netop sådan, at er man testet af et godkendt institut, så kan du komme på listen.

Men jeg ser da netop nu, at det mærke han omtalte overfor mig, startende med K og sluttende på SM, figurerer slet ikke derpå, men på agromek stod alle deres anlæg, og alt var omtalt som værende godkendt klasse 5
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

nemocharley

Spørgsmål om DTI´s test-liste

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 22:00

Ja jeg tør jo ikke skrive det direkte mere - men der altså nogle gamle hæderkronede mærker, som jeg studser lidt over lige pt.


Besvar