Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan jeg opbevarer flis ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landlyst » 17 apr 2011 20:30

Nu kan de pille sælgere beholde deres dyre piller. nu skal der skiftes til flis. jeg skal bruge lidt gode ider til opbevaring / Tøring. der må være nogen der har lavet det jeg tænker på. en stor kasse 2,5 x 3,5 x 2 høj med skrå bund og en snegl i midten, der cirkulerer flisen så den tører og ikke mugner (svampehaløj ) kassen skal stå i kældren ( Fyrrum ) jeg henter flisen i big bags på en trailer og vælter den og fejer flisen ned i kassen gennem et kælder vindue. = meget lidt håndtering af flisen. men hvor skaffer jeg en snegl på ca 2,5 m. der kan køre så stille ( Skal gerne blive i kassen.. og ikke støve for meget ! ) forestiller mig at den skulle køre konstant når jeg fyldte ny flis i, til det var tørt.der er jo varme i fyrrum ca. 25/28´ altså hvordan laves kassen bedst og hvor skaffer jeg en egnet snegl billig ( med flisen skulle jeg gerne halvere mit varme budget så det må jo også gerne koste noget for det skal være tip top, gider ikke sådan noget klyt løsninger i længden. har kørt på mini flis i 5 dage uden problemer, kun lidt bro i magasin har heller ikke omrører endnu. er lidt bange for fugtig flis også Pga.tæring det er en plade kedel jeg har (CN 15 Unit ) det må altså betyde noget i længden. på forhånd tak .
Ej den løsning vil jeg også kalde utopi, dels pga mængden du må lagre, i klæderen? og så at du nok vil få store problemer med at lave en fungtionel konstruktion... :(


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landbo » 17 apr 2011 20:35

danielsen skrev:den flytter jeg med en spand. den kasse jeg snakker om at lave kommer til at stå 1 m. fra fyret. så det er ikke noget problem
Øh, måske dumt spørgsmål. Men hvad er det du ikke ser noget problem i ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landlyst » 17 apr 2011 20:38

Må tilslutte mig landbo's spørgsmål...

Rugaard86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 dec 2015 14:04
Mit fyr: Ksm 275-18 & Atmos dc30gd
Areal: 190
Brændsel: Træ/flis/piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Rugaard86 » 27 dec 2015 21:03

Kan se der her er noget gammel noget.. Men er i stadig på her...?
Jeg er ved at fælde træ til at lave flis af men er lidt i tivl om tøretiden på træet. Nåletræ i max Ømål 160mm. Er det 3-4 måneder hvor det bare ligger i skovbunden..? Ville det være tørt vis jeg fælder dec. Jan. Feb. Og fliser aug. Sep..?

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af snubbi » 27 dec 2015 21:32

hej
hvis du har mulighed for at fælde det nu og vente med at flise de til april eller senere , ny fælde har en vand procent på 50-60% hvis det forlov at ligge
et halv år tid kommer det ned på 20-25 % .hvis du har mulighed for at lægger træet et tørt sted og vindblæst sted.
mvh.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Brandsen » 27 dec 2015 21:37

Halløj i forum,

Ja, det er håndteringen der koster tid og dermed penge, ser 'de kloge' her på næsset bare
fælder nåletræerne, lader dem ligge der hvor de nu falder, og så fliser 6 måneder senere.

Ikke noget med at stakke, afgrene, eller noget som helst, bare ligge..... så helt enig med Snubbi.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Flisbrænderen » 28 dec 2015 19:46

Rugaard86 skrev:Kan se der her er noget gammel noget.. Men er i stadig på her...?
Jeg er ved at fælde træ til at lave flis af men er lidt i tivl om tøretiden på træet. Nåletræ i max Ømål 160mm. Er det 3-4 måneder hvor det bare ligger i skovbunden..? Ville det være tørt vis jeg fælder dec. Jan. Feb. Og fliser aug. Sep..?


Hvis du har muligheden for at lade det ligge 1,5 - 2 år vil det være at foretrække, da den diameter du taler om skal ligge så længe før den når ned på ca 15 % vand.
Hvis du mangler flisen kan du evt sortere dem fra over f.eks 8-10 cm, og kun lade dem ligge et år mere, mens du fliser det mindste først.
Det kan godt lade sig gøre at flise det hele efter et halvt år, men du får ikke nær så meget energi/ varme ud af det, som hvis det når at blive godt tør først, det er kun varmeværkerne, som kan udnytte vandet i vådt flis.

Lige en vigtig note vedr. vådt flis : Det danner meget varme og dermed mange svampesporer, så snart det er fliset, som er sundhedsskadelig.
Har talt med en, som er holdt med at fyre med flis, fordi han ikke kunne tåle svampesporrerne mere.

Rugaard86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 dec 2015 14:04
Mit fyr: Ksm 275-18 & Atmos dc30gd
Areal: 190
Brændsel: Træ/flis/piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Rugaard86 » 28 dec 2015 20:23

Okay det er ca 10%af træt der er over 100mm. Så jeg tror det hele kommer med i flishuggeren.. Jeg skal ha lavet noget silo og lig det i til jeg får lavet noget mere fast til det. Tænkte mig enlig og sætte to rækker minibig baller og lig det imellem. Men jeg kan ik helt finde ud af om jeg skal ligge silageplast i bunden.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af snubbi » 28 dec 2015 21:28

hej
flisen skal have så meget luft som mulig, mit flislager er der kun den ene side der er fast for det er en gavl på en bygning med et tag over. jeg fliser direkte ind på lageret .
hvis du fælder nu og skær det i 2--3 meter stykker og det ikke er over 15- 20 cm kan du fliser det til juli/august så for det et par måneder inde du skal til og bruge det. Så er det tørre yderlig ned . :great:

Rugaard86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 dec 2015 14:04
Mit fyr: Ksm 275-18 & Atmos dc30gd
Areal: 190
Brændsel: Træ/flis/piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Rugaard86 » 29 dec 2015 07:34

Det var plan på sigt at skulle ha sat et maskinhuns hvor jeg ville lave plads til det.. Vi overto huset for et år siden så der er lige et pr andre tid der er lidt vigtigere nu.. Men jo før jeg fyre med flis jo før kan jeg jo lægge penge fra til at bygge for.. Men vis flisen skal ligge på marken mellem nogen minibig skal jeg så ligge noget under i for af silageplast.?


Besvar